• دوشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۴ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404060301224
  • خبرنگار : 50663

وزیر راه و شهرسازی:

نبود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عامل عدم اجرا سازی آزادراه‌های خراسان رضوی است

نبود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عامل عدم اجرا سازی آزادراه‌های خراسان رضوی است

ایسنا/خراسان رضوی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی عدم اجرایی سازی آزادراه‌های خراسان رضوی نبود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، گفت: به هر میزان که پیمانکار و بخش خصوصی مشارکت داشته باشد، مشکلات با کمک و تدابیر استاندار خراسان رضوی رفع خواهد شد. 

فرزانه صادق مالواجرد امروز ۳ شهریور ماه در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی، با بیان اینکه هفته‌ دولت تجدید عهد و پیمان با آرمان‌های شهیدان رجایی و باهنر است، اظهار کرد: در عمر یک سال دولت چهاردهم، تحریم، توطئه و تهدید و جنگ از سر گذراندیم. جنگ ۱۲ روزه نیز به ما تحمیل شد. ۱۲ ماه تلاش و خدمت و ۱۲ روز دفاع را پشت سر گذاشتیم و در این یک سال گذشته تلاش دولت بر این بود که در کنار مردم و با مردم باشد. تمام مطالبات و کمبودها را بشنود و تلاش کند در مسیری قدم بردارد که خدمت بی‌منت و با مسئولیت پذیری انجام دهد. امیدوارم بتوانیم به مطالبات به حق بیشتری پاسخ دهیم و در کنار مردم گام‌های بلندتری برداریم.

وی با اشاره به پیگیری مواردی در حوزه صنعت و معدن، برق رسانی ، گردشگری، توسعه روستایی و شهری، انرژی خورشیدی و توسعه و حمل‌ونقل، در خصوص آزادراه استان، گفت: این مسئله ملی است و کلانشهر مشهد متعلق به تمامی مردم ایران است. مشهد کانون عالم تشیع است و قطعا زائران متعددی از کشورهای مسلمان به مشهد سفر می‌کنند. 

صادق خاطرنشان کرد: مقوله آزادراه‌، مستقیم به بخش خصوصی مربوط است و صرفا با مشارکت بخش خصوصی امکان عملیاتی شدن آن وجود دارد. درصورتی که بخش خصوصی پای کار بیاید و سهم مشارکت خود را بیشتر کند، گره این مسئله باز خواهد شد. ما در خدمت سرمایه‌گذاران در حوزه آزادراه‌های خراسان رضوی هستیم. سرمایه‌گذارانی که در این زمینه قدم بردارند، قطعا به سرمایه و انتفاع معنوی دست پیدا خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به موضوع قطارسریع السیر تهران- مشهد، گفت: ضرورت دارد که زمان کمتر و سرعت بیشتری در مسیر حمل و نقل ریلی به مشهد صورت گیرد. این امر بر تمامی مبداهای سفرها به مشهد اثر گذار است.در تلاش هستیم که باتوجه به شرایط فعلی، حدود 45 دقیقه از زمان سفر را کاهش دهیم و فاینانس طرف چینی را برای برقی کردن و سرعت بیشتر داشته باشیم که مصوبات آن در شورای اقتصاد و کمیسیون آن با توجه به طرف پیمانکار در حوزه برقی کردن و تجهیز ناوگانی، وجود دارد.

وی بخش دیگر سخنانش را به مرز دوغارون پرداخت و افزود: اگر توسعه پایداری در کشور رخ دهد که به نفت وابسته نباشد، توسعه ترانزیت است. وزارت راه و شهرسازی پیگیر توسعه ترانزیت ریلی و جاده‌ای است. در حوزه ریلی و جاده‌ای اقداماتی در حال انجام است تا پایانه مرزی تحول یافته و گام‌های رو به جلویی بردارد.  در این خصوص نیز به کمک‌های بخش خصوصی در حوزه ریلی، جاده‌ای و تجهیز پایانه‌ها نیازمندیم. کمک سرمایه‌گذاران اثرگذاری زیادی دارد و این امر سبب می‌شود که با کشورهای همسایه ارتباط و تعامل بیشتری داشته باشیم. این مطالبه بنده در ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و سایر کشورها بیان شده و تاکید شد تاهمراه با اقدامات اثرگذار برای پایانه مرزی و ریلی، تسهیل بیشتری در حوزه ترانزیت صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: درصورتی که دولت‌ها در فضای تحریم و فشار قرار گیرند، باز هم تجار و بازرگانان برای توسعه روابط خود از طریق آب‌های آزاد اقدام می‌کنند.

صادق در بخش دیگر سخنانش به پروژه طرح بافت پیرامونی حرم مطهر اشاره و بیان کرد: طرح بافت پیرامونی حرم مطهر، سال‌هاست که با معضلات متعددی روبه‌رو است. در این طرح تنها به زائر توجه شده است و به مجاوران این بافت توجه خاصی صورت نگرفته است. هتل‌هایی در این بافت ساخته شده است که تنها به برخی زائران خدمت‌رسانی می‌کنند؛ حدود ۷۰ درصد زائران نمی‌توانند در اطراف حرم اقامت داشته باشند. 

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این طرح باید زائر و مجاور باهم دیده شود. طرح تفصیلی ویژه نیز طراحی و ابلاغ شد اما با مشکلاتی همراه بود. روح حاکم در این طرح باید توجه به زائر و مجاور باشد. سامانه‌ای برای نظارت بر اجرای این طرح درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه مسائل شهر مشهد محلی نیست، بلکه ملی است، خاطرنشان کرد: کمربند جنوبی و ارتفاعات جنوبی مبحث دیگری در حوزه موضوعات شهر مشهد است. ساخت و سازهای متعددی که با اعمال نظر کم و با سرعت بسیار زیاد و با تخلف انجام شد. باید مراقبت ویژه محیط زیستی در ارتفاعات جنوبی صورت گیرد تا مشکل جدیدی ایجاد نشود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با تمام ناترازی موجود پاسخگویی به جا و درست به نیازهای مردم درحال انجام است. در شهر مشهد باید برخی مناطق بلندمرتبه سازی شود. توجه ویژه به حاشیه‌نشینی و پاسخ درست به آن در شرکت بازآفرینی با همراهی شهرداری و استانداری باید صورت گیرد.

صادق تاکید کرد: مشهد و خراسان رضوی هرساله در دهه آخر صفر و ایام اربعین میزبان میلیون‌ها زائر است که تلاش‌های زیادی در زمینه حمل و نقل ریلی، جاده و هوایی انجام می‌شود. در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی خراسان رضوی خوش درخشید و مشهد پناه و مأمن کل کشور بود و کمک‌های متعددی از سوی استان به کشور صورت گرفت. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha