• سه‌شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۴ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404072214509
  • خبرنگار : 71955

آموزش مقاومت و بصیرت به نسل آینده در کتاب‌های درسی/ انتشار محتوای آموزشی ویژه‌ جنگ ۱۲ روزه تا روز دانش‌آموز

آموزش مقاومت و بصیرت به نسل آینده در کتاب‌های درسی/ انتشار محتوای آموزشی ویژه‌ جنگ ۱۲ روزه تا روز دانش‌آموز

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ ـ ۱۴۰۴، تولید محتوای آموزشی ویژه‌ای درباره جنگ دوازده‌روزه اخیر و تحولات منطقه را نیز در دستور کار قرار داده تا سطح آگاهی دانش‌آموزان و معلمان نسبت به مسائل جهان اسلام افزایش یابد. بسته فوق تا روز دانش‌آموز در مدارس توزیع خواهد شد و معلمان و مدیران می‌توانند از محتوای آن در فعالیت‌های درسی و فرهنگی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، در جهان امروز، تحولات سیاسی و امنیتی منطقه غرب آسیا، به‌ویژه رفتارهای خصمانه رژیم صهیونیستی، ضرورت افزایش آگاهی نسل جدید درباره مسئله فلسطین و ماهیت اشغالگرانه این رژیم را بیش از پیش نمایان کرده است.

بر همین اساس، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای تحقق اهداف تربیتی جمهوری اسلامی ایران و براساس اسناد تحولی، محتوای آموزشی کتاب‌های درسی را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که دانش‌آموزان از دوره ابتدایی تا متوسطه، ضمن شناخت دقیق از واقعیت‌های تاریخی و سیاسی منطقه، با مفاهیم مقاومت، عدالت‌خواهی و دفاع از مظلومان آشنا شوند.

در دوره ابتدایی، مفاهیم مرتبط با فلسطین در قالب داستان، تصویر و فعالیت‌های آموزشی طراحی شده است، برای نمونه، در کتاب هدیه‌های آسمان پایه سوم، جمله‌ای از امام خمینی(ره) با مضمون «ما باید فلسطین را آزاد کنیم» در قالب رمز جدول آورده شده است.

در همان کتاب، در درس «عید مسلمانان»، تصویر نماز عید فطر در سرزمین فلسطین مطرح شده و از دانش‌آموز خواسته می‌شود برداشت خود را از این تصویر بیان کند.

در هدیه‌های آسمان پایه چهارم نیز در درس «روزی برای تمام بچه‌ها»، به آوارگی کودکان فلسطینی و آرزوی صلح جهانی پس از ظهور حضرت مهدی(عج) اشاره شده است.

در پایه پنجم، کتاب هدیه‌های آسمان در درس «بهمن همیشه بهار»، روز ۲۲ بهمن را روز مقابله با دولت‌های زورگو از جمله آمریکا و اسرائیل معرفی می‌کند و در کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم از دانش‌آموزان خواسته شده با نوشتن نامه به کودکان فلسطینی، همدردی خود را نشان دهند.

در دوره اول متوسطه، پرداختن به موضوع فلسطین تحلیلی‌تر و آگاهانه‌تر شده است، در کتاب فارسی پایه هشتم، در درس‌های «پرنده آزادی» و «کودکان سنگ»، زندگی کودکان شهید فلسطینی در برابر حملات رژیم صهیونیستی روایت می‌شود.

در کتاب پیام‌های آسمان پایه هفتم با عنوان «قطره در دریا»، به راهپیمایی روز قدس و کمک‌های مردم ایران به برادران فلسطینی اشاره شده و در پایه هشتم زندگی شهید دکتر مصطفی چمران و مبارزات او علیه اسرائیل به‌تصویر کشیده شده است.

در کتاب آمادگی دفاعی پایه نهم نیز به مقاومت نیروهای مردمی در فلسطین و لبنان، الگوی بسیج در کشورهای اسلامی و نقش سپاه قدس در پشتیبانی از ملت‌های مظلوم اشاره شده است.

در دوره دوم متوسطه نیز موضوع فلسطین با نگاه تاریخی، سیاسی و فرهنگی بررسی می‌شود.

در کتاب تاریخ معاصر ایران پایه یازدهم، به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس و دخالت بیگانگان در تأسیس دولت صهیونیستی پرداخته شده و در بخش «برگی از تاریخ»، نقش شهید دکتر چمران در حمایت از مقاومت لبنان علیه رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار گرفته است.

در کتاب دین و زندگی ۳ پایه دوازدهم رشته علوم انسانی نیز در درس «مبارزه با ستمگران»، به جنایات صهیونیست‌ها، انتفاضه مردم فلسطین و سخنان امام خمینی(ره) درباره افشای چهره استکبار جهانی اشاره شده است.

همچنین در کتاب جغرافیای پایه یازدهم، سرزمین فلسطین اشغالی به‌عنوان یکی از مراکز تجمع یهودیان معرفی شده است که پس از جنگ جهانی دوم با حمایت دولت‌های استعماری به اشغال درآمد.

در کتاب جامعه‌شناسی پایه یازدهم نیز تصاویری از دیوار حائل بتنی اسرائیل و مباحثی درباره نقش انقلاب اسلامی ایران در مقابله با صهیونیسم گنجانده شده است.

همچنین در کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای نیز با ارائه تیتر خبرهایی مانند پیام مقام معظم رهبری درباره اعتراف تل‌آویو به قدرت موشکی ایران در قالب فعالیت گروهی جهت تمرین گزینش، چینش و میزان پرداختن به اخبار نیز توجه شده است.

در ادامه نیز به منظور تقویت قدرت تحلیل‌گری و آشنایی با این حوزه در کتاب نگارش ۳ پایه دوازدهم نامه سرگشاده مقام معظّم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نیز آورده شده است.

همچنین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵–۱۴۰۴، تولید محتوای آموزشی ویژه‌ای درباره جنگ دوازده‌روزه اخیر و تحولات منطقه را نیز در دستور کار قرار داده تا سطح آگاهی دانش‌آموزان و معلمان نسبت به مسائل جهان اسلام افزایش یابد.

این بسته برای سه دوره تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم طراحی شده و هدف آن فراهم‌کردن زمینه گفت‌وگو، درک و روایت دانش‌آموزان از این حادثه است.

بسته فوق تا روز دانش‌آموز در مدارس توزیع خواهد شد و معلمان و مدیران می‌توانند از محتوای آن در فعالیت‌های درسی و فرهنگی استفاده کنند.

این رویکرد نشان می‌دهد که آموزش رسمی کشور، فراتر از انتقال مفاهیم درسی، مأموریت تربیتی خود را در جهت تقویت هویت اسلامی، بیداری سیاسی و بصیرت اجتماعی نسل آینده دنبال می‌کند؛ نسلی که با شناخت تاریخ مقاومت، پاسدار آرمان آزادی قدس شریف خواهد بود.

گزارش تکمیلی در این باره را اینجا می‌توانید بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha