• سه‌شنبه / ۲۰ آبان ۱۴۰۴ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1404082012710
  • خبرنگار : 71625

در نشست جشنواره «پیانو کلارا» مطرح شد

نمی‌خواهیم «پیانو کلارا» دولتی شود

نمی‌خواهیم «پیانو کلارا» دولتی شود

در نشست خبری «دهمین جشنواره رقابتی پیانو کلارا» به اضافه شدن بخش ایرانی به جشنواره، حمایت از نوازندگان جوان شهرستانی و فراهم شدن فرصت اجرای برگزیدگان در تالار وحدت اشاره شد؛ همچنین اعلام شد امسال داوران ایرانی در کنار داوران بین‌المللی حضور خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، نشست خبری «دهمین جشنواره رقابتی پیانو کلارا» با حضور حمیدرضا نوربخش، کلارا بوکوچاوا و نصیر حیدریان امروز سه‌شنبه ۲۰ آبان در خانه موسیقی ایران برگزار شد.

خانه موسیقی نهادی مستقل است

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی در نشست خبری جشنواره موسیقی «پیانو کلارا» با اشاره به استقبال گسترده خانواده‌ها و علاقه‌مندان از این رویداد گفت: خانواده‌ها با علاقه و اشتیاق دوست دارند که فرزندانشان زیر نظر استادان این مجموعه فعالیت کنند. خوشبختانه فستیوال هر سال با استقبال خوبی مواجه بوده و امسال هم با تقاضای بسیار زیادی روبه‌رو شده‌ایم.

او ادامه داد: با توجه به حضور ۲۵ داور در این دوره و با اجازه استاد نصیر حیدریان مهلت ارسال آثار و ثبت‌نام تا دهم آذرماه تمدید می‌شود تا بتوانیم پذیرای تمامی علاقه‌مندان باشیم. فستیوال از ۲۵ تا ۲۷ دی‌ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

نوربخش در بخش دیگری از سخنانش از اضافه شدن بخش موسیقی ایرانی به جشنواره خبر داد و گفت: اضافه شدن این بخش از برنامه‌های مهمی بود که در نظر داشتیم و خوشبختانه امسال محقق شد. داوران ویژه‌ای نیز در این حوزه اضافه خواهند شد تا آثار مربوط به موسیقی ایرانی را داوری کنند. امیدواریم امسال شاهد دوره‌ای پربار و معرفی استعدادهای درخشان تازه‌ای در عرصه موسیقی کشور باشیم.

او افزود: به نظر من بالاترین افتخار برای یک استعداد جوان این است که بتواند در کشور خود به‌صورت رسمی معرفی شود. این تجربه‌ای ارزشمند و در عین حال افتخاری بزرگ است. ما هم تلاش کرده‌ایم برگزیدگان فستیوال را در برنامه‌های مختلف معرفی کنیم؛ از جمله جشن سالانه، نشست‌های ماهانه یا برنامه‌هایی که در طول سال برگزار می‌شود. مهم‌ترین وظیفه ما این است که این استعدادها دیده شوند و بتوانند با مخاطب ارتباط بگیرند.

او در ادامه با تأکید بر دولتی نبودن فستیوال گفت: ما خودمان علاقه‌مند نیستیم این برنامه رنگ و بوی دولتی پیدا کند. خانه موسیقی نهادی مستقل است و خواست برگزارکنندگان هم این است که این استقلال حفظ شود.

مدیرعامل خانه موسیقی در توضیح بخش موسیقی ایرانی نیز گفت: در حوزه میانه‌نوازی و نوازندگی ایرانی، سابقه طولانی داریم. از زمان استاد مرتضی محجوبی، پیانونوازی ایرانی به شکل خاصی مطرح شد؛ به‌گونه‌ای که پیانو با کوک ربع‌پرده تنظیم می‌شد تا بتوان قطعات ایرانی را اجرا کرد. آقای محجوبی از چهره‌های شاخص این شیوه بودند که حالا سابقه‌ای حدود شصت‌ساله دارد.

او افزود: در کنار آن، بزرگانی مانند استاد معروفی را هم داشتیم که گرچه با کوک ربع‌پرده نمی‌نواختند، اما قطعات ایرانی ارزشمند و ماندگاری خلق کردند. در واقع، وقتی از موسیقی ایرانی صحبت می‌کنیم، این مفهوم هم شامل اجرای مستقیم در دستگاه‌های ایرانی است و هم شامل آثاری که بر پایه مشترکات موسیقی ایرانی و کلاسیک ساخته می‌شود.

نوربخش درباره نحوه شرکت در بخش ایرانی توضیح داد: فراخوان این بخش به‌زودی منتشر می‌شود. در فراخوان مشخص خواهد شد که شرکت‌کنندگان باید یک یا دو قطعه ارائه دهند و داوران با مشورت در این زمینه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

او در پایان با اشاره به برنامه‌های جنبی فستیوال گفت: ورکشاپ‌ها و کلاس‌های آموزشی در طول سال در خانه موسیقی برگزار می‌شود و این دوره‌ها متناسب با خلأهای آموزشی طراحی شده‌اند. همچنین اگر در شهرهای مختلف استعدادهای خاصی وجود داشته باشند، تلاش می‌کنیم شرایط حضور آن‌ها را نیز فراهم کنیم. حتی در مواردی مانند شیراز، تجربه‌های موفقی در این زمینه داشته‌ایم. به نظرم اگر جایی استعداد ویژه‌ای باشد، باید در برنامه‌های آتی حتماً دیده شود.

استعداد نوازندگان جوان بی‌نظیر است

پس از او، کلارا بوکوچاوا، مدیر هنری «دهمین جشنواره رقابتی پیانو کلارا»، در سخنان خود بر اهمیت توجه به استعدادهای شهرستان‌ها تأکید کرد و گفت: به نظر من خیلی مهم است که تمرکزمان فقط روی تهران نباشد. من با بچه‌های زیادی از شهرهای مختلف کار کرده‌ام و واقعاً باید بگویم استعداد این بچه‌ها بی‌نظیر است. گاهی دلم می‌سوزد وقتی می‌بینم چقدر توانایی دارند اما فرصت کافی برای دیده‌شدن پیدا نمی‌کنند. باید این بچه‌ها را تشویق و حمایت کنیم.

او افزود: امسال بخش ایرانی به فستیوال اضافه شده که تصمیم خیلی خوبی بود. داوران جدیدی هم در این بخش حضور خواهند داشت؛ داورانی که از میان معلمان برجسته پیانو ایرانی انتخاب شده‌اند. به‌نظرم این تجربه تازه‌ای است و امسال احتمالاً قطعات ایرانی بیشتری در فستیوال اجرا خواهد شد.

بوکوچاوا درباره روند انتخاب قطعاتی که قرار است شرکت‌کنندگان بنوازند توضیح داد: در فستیوال بین‌المللی معمولاً از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود که قطعاتی از دوره‌های مختلف موسیقی اجرا کنند؛ مثلاً یک قطعه از دوره کلاسیک و یک قطعه از فرم سنتی یا از دوره رمانتیک و قرن بیستم. این روشی است که در بسیاری از مسابقات بین‌المللی دنیا هم رعایت می‌شود و ما هم سعی کرده‌ایم همین استاندارد را حفظ کنیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برنامه‌های حمایتی فستیوال اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف ما این است که شرکت‌کنندگان فقط در زمان مسابقه دیده نشوند. ما برای برگزیدگان، اجراها و کنسرت‌هایی در طول سال تدارک می‌بینیم. همین هفته گذشته از شیراز برگشتیم؛ جایی که کنسرتی با حضور برگزیدگان سال گذشته برگزار کردیم. همه آن بچه‌ها در این برنامه شرکت داشتند و اجراهای بسیار خوبی ارائه دادند.

مدیر هنری فستیوال با قدردانی از معلمان موسیقی که در این روند مشارکت دارند، گفت: خیلی از معلم‌های ما نه‌فقط در تهران، بلکه در شهرهای دیگر هم فعال‌اند. بعضی از آن‌ها شاگردان خود را از رده‌های مختلف آموزش داده‌اند و هنوز با علاقه و اشتیاق همان رابطه معلم و شاگردی را حفظ کرده‌اند. حتی وقتی بعضی از شاگردانشان در خارج از کشور زندگی می‌کنند، باز هم ارتباط‌شان را با جدیت ادامه می‌دهند. این حس مسئولیت‌پذیری و عشق به آموزش واقعاً تحسین‌برانگیز است.

بوکوچاوا در پایان گفت: همین گروه از معلمان و هنرمندان هستند که با وجود تمام سختی‌ها، تلاش می‌کنند استعدادهای جدید را معرفی کنند. به‌عنوان مثال، همین سفر اخیر به شیراز واقعاً کار دشواری بود؛ ولی آن‌ها با تمام سختی‌ها همراه شدند، گروهی از هنرجویان را بردند، کنسرت برگزار کردند و با موفقیت برگشتند. این روحیه همکاری و عشق به موسیقی است که فستیوال ما را زنده نگه می‌دارد.

این فستیوال‌ها نشان‌دهنده سطح هنری جامعه است

نصیر حیدریان، رهبر ارکستر و داور جشنواره موسیقی «پیانو کلارا»، در نشست خبری این رویداد با اشاره به جایگاه ویژه این فستیوال در میان رویدادهای موسیقی کشور گفت: این فستیوال در طول ۱۰ سال گذشته یکی از بهترین اتفاقاتی بوده که در عرصه موسیقی ایران رخ داده است. چنین فستیوال‌هایی، به‌ویژه وقتی با کیفیت بالا برگزار شوند، نشان‌دهنده سطح فرهنگی و هنری جامعه‌اند.

او افزود: این فستیوال صرفاً یک مسابقه نیست که فقط چند نفر جایزه بگیرند، بلکه فرصتی است برای یادگیری، آشنایی و تبادل تجربه. فرض کنید شرکت‌کننده‌ای از مشهد یا شیراز به تهران می‌آید؛ او در کنار رقابت، آثار هم‌نسلان و همکارانش را می‌بیند، با فضای جدیدی از موسیقی روبه‌رو می‌شود و تجربه‌ای تازه کسب می‌کند. همین تبادل، به‌نظرم از خود جایزه ارزشمندتر است.

حیدریان با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترویج چنین رویدادهایی گفت: رسانه‌ها در این میان نقش بسیار مهمی دارند؛ شاید حتی مهم‌تر از ما برگزارکنندگان و داوران. چون این شما هستید که می‌توانید این اتفاق خوب را به گوش جامعه برسانید و به‌ویژه در حوزه جوانان، آن را گسترش دهید. موسیقی کلاسیک یک علم است و باید در ایران هم گسترش پیدا کند تا نسل جوان بتواند از آن بهره ببرد.

او ادامه داد: من همیشه گفته‌ام که در زندگی خوش‌شانس بودم که دو کشور را از نزدیک تجربه کردم؛ یکی ایران و دیگری اتریش. ۹۰ درصد آهنگسازان بزرگ دنیا در اتریش به دنیا آمده‌اند. از نظر من، پس از اتریش، ایران یکی از موسیقی‌دوست‌ترین ملت‌های دنیاست. عشق به موسیقی در رگ مردم ایران جریان دارد. ما فقط باید بتوانیم با چنین فستیوال‌هایی این علاقه را با آموزش و کیفیت همراه کنیم.

این رهبر ارکستر درباره برنامه‌های حمایتی فستیوال نیز گفت: قول می‌دهم که امسال نفرات اول تا سوم فستیوال حتماً کنسرت خواهند داشت. این کنسرت‌ها در تالار وحدت یا تالار تهران برگزار می‌شود تا این نوازندگان بتوانند در سطح وسیع‌تری شناخته شوند و تجربه اجرا روی صحنه حرفه‌ای را به‌دست آورند.

حیدریان درباره معیارهای داوری نیز توضیح داد: اولین اصل در نوازندگی، تکنیک است. بدون تکنیک، حتی اگر کسی قلب و احساس فوق‌العاده‌ای داشته باشد، نمی‌تواند خلاقیت واقعی‌اش را نشان دهد. اما فقط تکنیک کافی نیست؛ شناخت سبک‌ها هم بسیار مهم است. وقتی نوازنده‌ای قطعه‌ای از باخ اجرا می‌کند، باید با سبک باروک آشنا باشد و قوانین آن را رعایت کند. همان‌طور که معماری باروک یا رمانتیک هر کدام سبک خاص خود را دارند، موسیقی هم چنین است. نوازنده باید بداند وقتی اثری از شوپن یا بتهوون اجرا می‌کند، تفاوت در سبک و بیان چیست و چگونه می‌تواند تفسیر شخصی خودش را در چارچوب آن سبک ارائه دهد.

او درباره هدف اصلی فستیوال گفت: مهم‌ترین هدف این فستیوال، معرفی چهره‌های جوان و ناشناخته است تا بدانیم در گوشه و کنار ایران چه نوازندگان مستعدی در حال رشد هستند. این فستیوال قرار نیست برای آن‌ها کار فراهم کند، بلکه نقش آن معرفی است، همان‌طور که در اروپا، پس از معرفی یک نوازنده، شرکت‌ها هستند که کنسرت و برنامه‌های بعدی را برایشان تدارک می‌بینند.

در پایان، حیدریان گفت: در اروپا همه رهبران ارکستر و نوازندگان حرفه‌ای توسط شرکت‌ها به ارکسترها معرفی می‌شوند. امیدوارم در ایران هم چنین سازوکاری شکل بگیرد و در آینده، اگر امکانش باشد، برگزیدگان فستیوال با ارکستر سمفونیک تهران همکاری کنند تا بیش از پیش شناخته شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha