غلامحسین مظفری امروز یکم آذر در دوازدهمین جلسه شورای آموزش و پرورش خراسانرضوی در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت هفته بسیج، اظهار کرد: امیدواریم ما نیز در مسیر خدمترسانی به مردم و جامعه بزرگ ایران، بهویژه در حوزه آموزش و پرورش، مؤثر و سربلند باشیم.
وی با اشاره به گزارش یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر پایین بودن میانگین معدل دانشآموزان در برخی مناطق استان، افزود: توضیحات ارائهشده نشان داد شرایط نگرانکننده است. میانگین ۱۰/۷ در رشته علوم انسانی برای استان قابل قبول نیست و باید ریشهیابی دقیقی انجام دهیم.
استاندار خراسان رضوی همچنین با تأکید بر ضرورت نگاه مسئولانهتر به کیفیت آموزش، بیان کرد: وقتی امکانات آموزشی فراهم میشود اما خروجی مناسب نیست، یعنی باید در روند آموزش و سیاستگذاریهای قبلی تجدیدنظر کنیم. نمیتوان پذیرفت که دانشآموزان بهجای یادگیری عمیق، فقط بر عبور از امتحانات نهایی متمرکز باشند.
مظفری ادامه داد: امتحانات نهایی شاخص مهمی از عملکرد آموزشی است و وقتی در این مرحله نتیجه قابل قبولی حاصل نمیشود، یعنی فرآیندهای یادگیری در دورههای قبل به اندازه لازم جدی گرفته نشده است.
وی تشکیل یک کارگروه تخصصی با حضور صاحبنظران تعلیم و تربیت، استادان دانشگاه و متخصصان حوزه پژوهش را ضروری دانست و تصریح کرد: این کارگروه باید بهصورت کاربردی وارد موضوع شود؛ نقاط ضعف را شناسایی کند، ایدههای اجرایی ارائه دهد و مسیر اصلاح را مشخص کند. ظرفیت جوانان علاقهمند این حوزه نیز بسیار ارزشمند است و باید از آنها حتما در این مسیر استفاده شود.
استاندار خراسان رضوی یکی از محورهای مهم در ارتقای کیفیت آموزشی را تقویت انگیزه در فرهنگیان و دانشآموزان عنوان و اظهار کرد: این مسائل بهشدت در هم تنیدهاند و نیازمند عزم جدی، همکاری بینبخشی و مدیریت هماهنگ در استان هستند.
مظفری با اشاره به ظرفیتهای گسترده فرهنگی، حوزوی، دانشگاهی و دانشبنیان استان افزود: تاکنون از این توان عظیم غفلت شده است. این ظرفیتها میتواند بخش زیادی از نیازهای آموزش و پرورش را برطرف کند و باید با برنامهریزی دقیق از آنها نیز در پیشبرد اهداف آموزشی استان کمک گرفت.
وی بر نقش مهم رسانه در ترویج محتوای آموزشی تأکید کرد و گفت: تاکنون اقدامات بسیار خوبی در آموزش و پرورش اتفاق افتاده است اما در شرایط پیشرفت علم، فناوری و هوش مصنوعی، نظام آموزشی ما هنوز در برخی بخشها ضعف دارد. تولید محتوای هدفمند و کیفی در رسانهها، بهویژه صداوسیما، میتواند به اصلاح این روند کمک کند.
استاندار خراسان رضوی با تأکید بر مشارکت معلمان، دانشآموزان و حتی فرهنگیان بازنشسته در ارائه ایده و طرحهای پژوهشی، تصریح کرد: ما از نظرات بدنه آموزش کمتر استفاده کردهایم. باید آنها را در تصمیمسازیها مشارکت دهیم تا موجی مثبت و مؤثر برای اصلاح وضعیت ایجاد شود.
مظفری همچنین بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین مدرسهساز و مجموعههایی مانند آستان قدس رضوی تأکید کرد و افزود: این نهادها از گذشته در کنار آموزش و پرورش بودهاند و باید فضای همکاری جدید و مؤثرتری برای آنها فراهم شود.
وی با اشاره به موضوع نشاندار کردن پروژههای هنرستانها، بیان کرد: با سازمان برنامه و بودجه استان هماهنگی شده تا پروژههای نشاندار هنرستانها در برنامه سال آینده دیده شود، زیرا این پروژهها از ضرورتهای مهم و مغفولمانده استان هستند.
استاندار خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه دستگاههای اجرایی باید در چارچوب مسئولیت اجتماعی در ساخت مدارس مشارکت جدیتری داشته باشند، گفت: طبق مصوبه دولت تا زمانی که مدارس نیازمند ساخت و تکمیل هستند، همه دستگاهها باید پای کار بیایند. انتظار از خراسان رضوی بهعنوان استان پیشرو در این زمینه بالاست.
مظفری در بخش دیگری از سخنان خود، خواستار توجه فوری به مشکلات مربوط به انشعابات مدارس نیز شد و افزود: هزینه این بخش در ساخت مدارس بالا نیست، اما اگر اکنون برای آن برنامهریزی نشود، در آینده مشکلساز خواهد شد.
وی اضافه کرد: هدف تمام این دغدغه ها، این است که تا سال ۱۴۰۶ دغدغه مسائل فیزیکی مدارس رفع شود و بتوانیم تمرکز اصلی را بر مباحث محتوایی بگذاریم. حوزه فرهنگی و اجتماعی استانداری نیز باید بهطور ویژه در این بخش ورود کند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی در روز اول آذر ماه، در این جلسه سه دستورکار شامل تحلیل و کیفیتبخشی به امتحانات نهایی، بررسی مجوز مدارس وابسته و ارائه گزارش نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی ارائه و بررسی شد.
در پایان این نشست، احکام اعضای جدید شورای آموزش و پرورش استان توسط استاندار خراسان رضوی ابلاغ شد.
انتهای پیام

نظرات