/خبرهايي از جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس/ بازديد هنرمندان دهمين جشنواره تئاتر دفاع مقدس از منطقهي شلمچه
- سردار افشار: در عرصه تئاتر دفاع مقدس از نظر محتوايي بايد تلاش بيشتري صورت گيرد
«در دو سال گذشته جشنواره تئاتر دفاع مقدس توسعه خوبي داشته است ولي از نظر محتوايي بايد تلاش بيشتري صورت گيرد.»
سردار عليرضا افشار، رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس، در گفت و گو با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب خاطر نشان كرد« تئاتر دفاع مقدس با ارتباط نزديك و پرداختن به لايههاي معنوي و احساسي دفاع مقدس و حماسههاي بيبديلي كه در دوران جنگ تحميلي توسط رزمندگان آفريده شد و بيان آنها به مردم به ويژه نسل جوان در موقعيت ممتازي قرار دارد.»
وي افزود «فراخوان يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس را از هم اكنون اعلام ميكنيم تا با فرصت مناسبي كه وجود دارد هنرمندان در عرصههاي مختلف هنرهاي نمايشي بتوانند به معيارهاي مورد نظر در تئاتر دفاع مقدس نزديك شوند.»
- مسؤول امور شهرستانهاي مركز هنرهاي نمايشي:
هيچ هنري به اندازه نمايش توانايي انعكاس رويدادهاي دوران دفاع مقدس را ندارد
«شايد هيچ هنري به اندازه هنر نمايش قدرت و توانايي انعكاس رويدادهايي كه در طول هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاده و ممكن است فراموش يا كم رنگ شده باشند را نداشته باشد.»
محمد دشتگلي، مسؤول امور شهرستانهاي مركز هنرهاي نمايشي، با بيان اين مطلب در گفت و گو با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يادآور شد «اهالي هنرهاي نمايشي ميتوانند رشادتها، توانمنديها و ايثارگريهايي را كه در طول هشت سال دفاع مقدس به وقوع پيوست در چنين جشنوارههايي به نمايش بگذارند.»
وي تصريح كرد «جشنواره تئاتر دفاع مقدس ميتواند در كنار ديگر جشنوارهها در جهت رشد و تعالي جامعه گام بردارد.»
دشتگلي منطقهاي شدن جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس را حركت خيلي خوبي دانست و اظهار داشت «كارهايي كه از مرحله منطقهاي به بخش سراسري ميآيد ميتواند از كيفيت و توانايي بهتري برخوردار باشد.
- كارگردان ”بناتالنعش“:
نياز است كه به تئاتر دفاع مقدس پرداخته شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - ايران - اهواز - «بعضي از جوانانها معتقدند كه از دوران دفاع مقدس فاصله گرفتهايم و نبايد به تئاتر آن پرداخت.»
احمدرضا قرباني، كارگردان نمايش ”بناتالنعش“ از بوشهر به خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه خوزستان، گفت «تئاتر دفاع مقدس فقط در جشنواره خود جايگاه دارد. در شهرستانها و جشنوارههاي منطقهاي هم جايگاهي ندارد.»
وي ادامه داد «اين گونه تئاتر موضوعات خاص خود را دارد و كسي آن چنان كه بايد و شايد به آن توجه نميكند.»
اين كارگردان اضافه كرد «هنوز هم ميتوانيم به تئاتر دفاع مقدس بپردازيم. ميتوان براي آن در جشنواره فجر هم جايگاهي قايل شد تا از بين نرود.»
وي در خصوص نحوه ارتباط دادن نسل جوان با تئاتر دفاع مقدس گفت «ابتدا به هر طريقي كه شده بايد نسل امروز را به سالنهاي تئاتر بكشانيم. پس بايد ببينيم كه آيا تئاتر دفاع مقدس اين پتانسيل را داشته كه جوانان را به خود جذب كند.»
قرباني خاطر نشان كرد «ما هشت سال جنگ داشتهايم. جوانهاي ما از پشت ميز كلاس و درس به جبههها رفتند و شهيد شدند. پس هنوز نياز است كه به تئاتر دفاع مقدس پرداخته شود.»
وي يادآور شد «ما هنرمندان رسالت سنگيني داريم زيرا بايد اين ارزشها را منعكس كنيم.»
قرباني تاكيد كرد «بايد درباره مسايل جنگ تكرار مكررات شود. اين تكرار باعث ميگردد كه ما يك تلنگري به خودمان بزنيم.»
وي در خصوص جشنواره گفت «جشنواره امسال يك سري بيبرنامگيها داشت؛ هر چند كه انصافا دست اندر كاران آن خيلي زحمت كشيدند.»
- كارگردان ”قصر شيرين“:
تئاتر دفاع مقدس امروزي نيست
«بايد به زبان نسل سوم صحبت شود تا اين نسل را پذيراي تئاتر دفاع مقدس نماييم. تئاتر دفاع مقدس ما امروزي نيست.»
محبوبه باقرپسند، كارگردان نمايش ”قصرشيرين“ از سبزوار به خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت «وقتي از تئاتر دفاع مقدس ياد ميكنيم نبايد فقط حرف جنگيدن و چگونگي شهيد شدن مطرح شود. متاسفانه يك سري تعريفها به صورت كليشه تكرار ميشوند و به ويترين تبديل شدهاند.»
وي اذعان كرد «ما نميگوييم كه معيارهاي دفاع مقدس عوض شوند حداقل اين قدر روي آنها تاكيد بيجا نشود كه باعث شود براي امثال من به عنوان نسل سوم خسته كننده جلوه كند.»
اين كارگردان تئاتر افزود «همه ما سعي داريم كه به نحوي يك تغييراتي در تئاتر دفاع مقدس ايجاد كنيم اما هنوز نتوانسته با نسل جوان ارتباط برقرار كند. حوصله ما جوانان تا حد خاصي گنجايش دارد.»
وي اضافه كرد «اين مساله دليل بر بيارزش قلمداد كردن ارزشهاي دفاع مقدس نيست.»
باقر پسند درباره جشنواره دهم گفت «امسال يكي ـ دو تا كار ديدم كه به زبان ما جوانها بود. نمايشهايي كه از تهران آمدنده بودند با اين كارشان كيفيت را فداي كميت كردند. ميزباني جشنواره مقداري ضعيف بود.»
وي يكي از معيارهاي تئاتر را مردمي بودن آن دانست و گفت «متاسفانه اين هنر از مردم فاصله گرفته است.»
اين كارگردان هنر نمايش در پايان آورد «تئاتر زيباست چون تنها هنري است كه نزديكترين ارتباط را با مخاطب دارد.»
- محمدرضا رستمي:
بعضي ساختارها را بايد شكست
«هنرمندان دفاع مقدس ما بايد يك سري از ساختارهاي موجود را بشكنند و به چيزهايي كه توجه نشده، توجه كنند و به آن چيزهايي كه طي اين سالهاي پس از جنگ ناگفته مانده، بپردازند.»
محمدرضا رستمي، عضو انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر ايران به خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،گفت «اگر بخواهيم وضعيت كلي تئاتر دفاع مقدس و ساير گونههاي تئاتر را بررسي كنيم، نميتوان تنها روي اين وجوه تكيه نمود. زيرا هر كدام از آنها زير مجموعه تئاتر هستند و تا زماني كه تئاتر در مملكت ما يك سري مشكلات و معضلات خاص خود را دارد، به طور قطع اين زير مجموعهها هم دچار مشكل ميشوند.»
وي خاطر نشان كرد «اگر در يك نگاه خاصتر بخواهيم به تئاتر دفاع مقدس بپردازيم، مشكلي كه وجود دارد اين است كه هنوز نتوانستهايم از ظرفيتهاي لازم و پتانسيلهايي كه اين سوژه دارد استفاده كنيم و آنها را در قالب هنر ارايه نماييم.»
وي اضافه كرد «البته اين مساله خاص تئاتر دفاع مقدس نيست. در ساير گونهها هم هنوز نتوانستهايم از آن پتانسيل عظيم استفاده ببريم. نمونهاش در شعر، ادبيات و تا حدودي سينما پيداست.»
رستمي در خصوص ميزان ارتباط نسل جوان با تئاتر دفاع مقدس توضيح داد «وقتي از نسل جوان كشور كه بخش عمدهاي از جامعه ما را تشكيل ميدهند، صحبت ميكنيم خواسته يا ناخواسته بايد به نيازهاي آنها هم توجه كنيم. وقتي كه يك هنري را براي آنها خلق ميكنيم بايد راه ارتباط زدن با آنها را هموار كنيم.»
وي در پايان تصريح كرد «پرداخت كليشهاي و آرمان گرايانه به جنگ يا دفاع مقدس تا حدودي مانع از ايجاد اين ارتباط شده است.»
- بررسي تئاترهاي صحنهاي روز پنجم:
”قصر شيرين”؛ المانهاي به جا/”بنات النعش”؛طراحي صحنه خوب/”محرم زنده است”؛متني پرگو
جلسه نقد و بررسي تئاترهاي صحنهاي روز پنجم جشنواره شب گذشته در تالار نفت اهواز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين جلسه ابتدا نمايش ”قصر شيرين” به كارگرداني محبوبه باقرپسند از سبزوار به نقد و بررسي گذاشته شد.
عباس غفاري، عضو انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر ايران در خصوص اين نمايش گفت «يك گويش مخصوص در نمايش وجود دارد كه به آن مينشيند و به ما جغرافيا را نشان ميدهد.»
وي يادآور شد «اما خرده روايتهايي كه با نمايش اضافه شده بود و ميتوانست كم شود، به كار ضربه زد.»
از ديدگاه اين منتقد تئاتر، كارگرداني ”قصر شيرين” در خدمت متن است و المانهاي استفاده شده به جا بود.
وي اضافه كرد «ترانه اول و آخر به كار رفته در نمايش يكي از نكات منفي آن به حساب ميآيد.»
سپس غفاري در خصوص نمايش ”بنات النعش” كاري از احمدرضا قرباني از بوشهر تصريح كرد «گويش محلي، تنيده شده در متن كار است. كارگرداني و طراحي صحنه نيز خوب بود.»
محمدرضا رستمي، ديگر عضو انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر ايران نيز گفت «در اين نمايش خيلي خوب توانسته شده از لحن براي هر شخصيت استفاده شود.»
نمايش ”محرم زنده است” به كارگرداني يعقوب صديق جمالي از تبريز نيز نقد و بررسي شد.
غفاري درباره آن گفت «متاسفانه پرگويي در متن زياد بود. جا دارد كه بازنگري در متن صورت گيرد. كار يك مقداري به سريالهاي تلويزيوني تنه زده بود. موضعگيري اوليه نقش ”محبوبه“ نيز كمي توي ذوق تماشاگر ميزد.»
در ادامه كارگردان نمايش با پاسخ دادن به يك سري سؤالات مطرح شده خاطر نشان كرد «بايد گذاشت اتفاقات در اكنونها اتفاق بيفتد. من هم اين مساله را در نمايش لحاظ كردم.»
سپس رستمي توضيح داد «در كارهاي دراماتيك و يا داستاني ـ روايي يك موقعيت داريم كه به وجود آمده و باعث ميشود شخصيت كنش انجام دهد. همين انجام كنش باعث خلق اتفاقات ميشود.»
وي در خصوص ”محرم زنده است” تصريح كرد «چيزي كه در اين كار مرا آزار ميدهد اين است كه شايد موقعيتهايي كه در متن نمايش خلق ميشود و كنشي كه شخصيتها انجام ميدهند خيلي سنگينتر از آن موقعيتي است كه در دل متن است.»
رستمي گفت «جوانها در جشنواره امسال نشان دادند كه به دغدغههاي اجتماعي جامعهشان توجه دارند. چيزي كه متاسفانه در تئاتر دفاع مقدس بعضي اوقات فراموش ميشود.»
از منظر وي در عرصه تئاتر دفاع مقدس بيشتر به مردها پرداخته ميشود.
رستمي در پايان اضافه كرد «خوشبختانه استفاده از گويشها به صورت لحن در تئاتر به يك ارزش تبديل شده است.»
- كارگردان نمايش ”حماسه خرمشهر“:
حماسه خرمشهر را در فضايي متناسب با ذهن كودكان بازگو كردم
«قصه خرمشهر و حماسه بياد ماندني آن را در قالب فضايي متناسب با ذهن كودكان بازگو كردم.»
منصور پاك بين، كارگردان نمايش ”حماسه خرمشهر” از تهران، به خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه خوزستان، گفت «اين نمايش روايت داستاني در مورد خرمشهر است.»
وي افزود «در شيوه اجرا تصميم گرفتيم كه از عروسكگردان استفاده نكنيم و از تصاويري بهره بگيريم كه از چهار جهت حركت ميكنند. قصه پيش از جنگ شروع ميشود و تا وقوع جنگ و مهاجرت مردم و آغاز دفاع مقدس ادامه مييابد.»
پاك بين توضيح داد «در تئاتر عروسكي ميتوان صحنه را به دلخواه محدود و كوچك كرد. اين نوع نمايش فانتزي است و مخاطب خاص آن قراردادهايي را كه كارگردان ميگذارد، ميپذيرد.»
وي اضافه كرد «در نمايشهاي ديگر نميشود اين كار را كرد. اما در تئاتر عروسكي امكانپذير است.»
-نصرالله قادري:
تئاتر دفاع مقدس نگاه نظامي به يك مقوله فرهنگي است
«عمدهترين مشكل تئاتر دفاع مقدس نگاه نظامي به يك مقوله فرهنگي است.»
نصرالله قادري، كارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خاطر نشان كرد «تئاتر دفاع مقدس به دو دوره قبل و بعد از دوم خرداد تقسيم ميشود.»
وي توضيح داد «در دوره پيش از دوم خرداد تقريبا تمامي آثار پروپاگندا (تبليغاتي) بزرگنمايي هستند و در آنها فرشتههاي معصومي به نمايش درميآيند كه به مبارزه ميپردازند. در دوره بعد از دوم خرداد ما با بسيجيهاي معترض و فرشتگان منتقد و پشيمان سر و كار داريم.»
وي اظهار داشت «متاسفانه تئاتر ما از بيخ و بن بيمار است و اين ربطي به هنرمندان ندارد بلكه به مراجع بالاتر برميگردد.»
به باور اين هنرمند، دو مرحلهاي كردن جشنواره تئاتر دفاع مقدس در قالب منطقهاي و سراسري از شكل قبلي بهتر و اثربخشتر است.
وي در پايان افزود «در زمينه تئاتر دفاع مقدس با افراط و تفريط روبهرو هستيم.»
- هنرمندان دهمين جشنواره تئاتر دفاع مقدس از منطقه شلمچه بازديد ميكنند
در آخرين روز از دهمين جشنواره تئاتر دفاع مقدس كليه هنرمندان شركت كننده از منطقه شلمچه بازديد ميكنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به پيشنهاد حسين مسافرآستانه، دبير جشنواره، هنرمندان گروههاي نمايشي شركت كننده از تهران و شهرستانها در ساعت شش صبح روز سهشنبه، اول مهر ماه، براي تجديد ميثاق با شهداي جنگ تحميلي به منطقه شلمچه عزيمت كردند.
گفتني است گروهي از اساتيد و كارشناسان تئاتر كشور از جمله داوود رشيدي، علي دهكردي، صادق صفايي، محمد جمالپور و كليه اعضاي ستاد اجرايي جشنواره در اين كاروان حضور دارند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات