«اهالي تئاتر در سال 82» قطبالدين صادقي تغيير گرايش از تئاتر به سينما
دكتر قطبالدين صادقي، مدرس كارگردان ، بازيگر و نويسنده تئاتر از وزنههاي قابل توجه نمايش كشور بوده و همواره با آثارش به تجربههاي تئاتر كشور افزوده است.
بنا به بررسي بخش تحقيق و گزارشهاي هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) صادقي در آخرين روزهاي سال گذشته در گفتگويي بودجه فرهنگي كشور را شرماور خواند و درباره تئاتر دانشگاهي فجر اظهار كرد: تئاتر دانشجويي بايد راه هاي جسارت آميز را براي تئاتر حرفهاي باز كند. دانشجويان به دليل روحيه جواني محافظهكار نيستند چون چيزي براي از دست دادن ندارند. در حالي كه تئاتر حرفهاي به دليل ترس از دست دادن گيشه و مسائل ديگر محافظهكار است.
اوايل مرداد ماه ايسنا اعلام كرد: قطبالدين صادقي در حال تمرين نمايشي با عنوان” در انتظار لفتي” نوشته كليفورد اودتس است.
صادقي همان موقع گفت: چون هم زمان با تمرين اين نمايش، تله تئاتر ” كاليگولا” را هم براي شبكه 4 تلويزيون آماده ميكنيم بنابراين پيشبيني زمان اجرا كمي دشوار است.
همچنين در اين خبر آمد كه صادقي در نظر دارد در شهريور ماه يك فيلم كوتاه و در پائيز و زمستان يك فيلم بلند بسازد و يك كار تئاتر براي جشنواره تئاتر فجر به روي صحنه ببرد.
در نيمه تير ماه نيز اعلام شد: دكتر قطبالدين صادقي كارگردان تئاتر در زمستان سال 82 ساخت اولين فيلم سينمايي خود را كه درباره مشكلات مردم كردستان است آغاز خواهد كرد.
اواخر مرداد ماه نيز در خبرها آمد: دكتر قطبالدين صادقي، كارگردان تئاتر نمايش پرومته در زنجير نوشته ” اشيل” را مهر ماه امسال به روي صحنه ميبرد.
وي همچنين نمايش ” دخمه شيرين” را براي شركت در جشنواره تئاتر فجر آماده ميكند. اين نمايش برداشتي نو است از ماجراي خسرو و شيرين نظامي.
صادقي كه همچنين سرپرستي ترجمه 100 كتاب تئاتري را براي نشر قطره، بر عهده دارد از آماده شدن 30 جلد اين كتاب خبر داد.
وي به تازگي ترجمه دو كتاب تئاتر زنده نوشته هانري بوسو و بيان بدني بازيگر را آماده كرده است.
گفتني است وي اوايل مهر ماه نيز در گردهمائي انجمنهاي نمايشي دانشجويان تئاتر كشور در مشهد درباره تئاتر دانشجويي به ايراد سخنراني پرداخت. قطبالدين صادقي امسال با نمايش دخمه شيرين در بيست و دومين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر و در بخش خارج از مسابقه حضور داشت.
”افشين و بودلف هر دو مردهاند” نام آخرين نمايشي است كه از قطبالدين صادقي به اجراي عمومي درآمده است. اين نمايش بر اساس تاريخ بيهقي نگاشته شده و به ظرفيتهاي ادبيات كلاسيك در نمايش ايراني توجه دارد.
منتقدان دربارهي آثار قطبالدين صادقي گفتهاند: صادقي از آن دست كارگردانهايي است كه در چيدن آدمها و تركيببندي آنها در صحنه با حوصله عمل ميكند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات