• شنبه / ۸ مهر ۱۳۸۵ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8507-04344
  • منبع : نمایندگی مرکزی

مسجد جامع ساوه؛ بنايي با نشانه‌هاي سه دوره‌ي تاريخي كه به مرمت نياز دارد

مسجد جامع ساوه؛ بنايي با نشانه‌هاي سه دوره‌ي تاريخي كه به مرمت نياز دارد
مسجد جامع ساوه که چهارهزار و 200 مترمربع وسعت دارد، در سال 1310 به‌عنوان نخستين مكان تاريخي استان مركزي در فهرست آثار ملي ثبت شد. اين اثر سال گذشته براي مرمت، سامان‌دهي و حفاظت در رديف پروژه‌هاي ملي كشور قرار گرفت که با ويژگي‌هاي معماري از دوره‌هاي آل بويه، ايلخاني و صفوي برخي از كارشناسان آن‌را قابل ثبت در فهرست آثار جهاني مي‌دانند. به گزارش بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين بنا در جنوب شهر ساوه قرار دارد و يكي از آثار ارزشمند هنر معماري، نقاشي، كاشي‌كاري و گچ‌بري و داراي نقشه‌اي به‌شكل مربع‌مستطيل با ورودي روبه شمال و غرب است. براساس پژوهش‌هاي انجام‌شده اين بنا به قرن‌هاي نخستين اسلام (پيش از سده‌ي پنجم هجري قمري) تعلق دارد و با قديمي‌ترين مسجدهاي ايران، مسجد نخستين شوش و مسجد جامع عقيق يزد قابل مقايسه است. اين مسجد مجلل و باشكوه يك صحن بزرگ در جنوب، دو ايوان، يك مناره، چند شبستان و محراب‌هاي متعدد گچ‌بري‌شده با خطوط كوفي و دو محراب از دوره‌ي صفوي با خط ثلث دارد. در ضلع غربي، ميان شبستان‌هاي اين بنا، ايوان باشكوهي قرار دارد که در هر طرف اين ايوان حجره‌اي با درگاه تنگ و كوتاه نمودار است. تك مناره‌ي بسيار زيباي گوشه‌ي شمال شرقي آن با ارتفاعي حدود 14 متر از آجر ساخته شده است و در سه طرف، كتيبه‌هاي آجري بي‌نظيري دارد. برفراز مقصوره‌ي مسجد گنبدي دوپوش با تناسب معماري، قرينه‌سازي و گوشه‌سازي زيبايي به قطر 14 و ارتفاع 17 متر ديده مي‌شود و ساق يا گودنه‌ي آن چهار متر ارتفاع دارد و با كاشي‌هاي زيبايي تزيين شده است. در اين بناي تاريخي ـ مذهبي آثاري از سه مقطع تاريخي پيش از اسلام، قرن‌هاي نخستين اسلامي و دوره‌ي صفوي ديده مي‌شوند. مسجد جامع ساوه در جنوب شهر ساوه واقع شده است و از جمله آثار ارزشمند هنر معماري، نقاشي، کاشي‌کاري و گچ‌بري محسوب مي‌شود. گچ‌برى‌هاي اين بنا در سبك‌ها و تكنيك‌هاى مختلف به دوره‌هاى آل بويه، سلجوقى، ايلخانى، صفوى و قاجار تعلق دارند. گچ‌برى‌ها بيشتر به دو تكنيك گچ‌برى برجسته و معرق، گچ‌كارى شده‌اند و در تكنيك معرق، گچ با بهره‌گيرى از پودرهاى رنگى و نقوش الوان زيبايى به‌كار رفته است. متاسفانه اكنون غبارى سرد بر چهره‌ي داخلى گنبدخانه و شبستان‌ها نشسته است؛ هرچند اداره كل ميراث فرهنگى و گردشگرى استان مركزى پس از تصويب طرح مرمت از دوسال پيش پاك‌سازى و مرمت تزيينات گنبدخانه را آغاز كرده است. اكنون 50درصد تزيينات و گچ‌برى‌ها پاك‌سازي شده‌اند و مرمت بنا پيگيرى مي‌شود. توضيح: برخي مطالب از آرشيو اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي جمع‌آوري شده‌اند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha