/مترو به قلب نصف جهان ميزند؟!/21 وطندوست: آيا روبهرو كردن اصفهان با خطر صلاح است؟
رييس پژوهشكدهي حفاظت و مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: همهي ما بهعنوان ايراني بايد تلاش كنيم، تا جواهري مانند بافت تاريخي در كشور حفظ شود. در حقيقت بايد با هم متحد شويم و در كنار هم باشيم، نه اينكه روبهرو هم بايستيم.
عبدالرسول وطندوست در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه در هر جاي دنيا كه بحث احداث مترو در شهرهاي تاريخي مطرح شده، بهدليل خطراتي كه در درازمدت ممكن است براي آثار تاريخي داشته باشد، مشكلاتي بهوجود آمدهاند، بيان كرد: يكي از مسائل مهمي كه مطرح ميشود، اين است كه يك شهر تاريخي كه به ثبت جهاني ميرسد، چه امتيازهايي را براي آن كشور به همراه ميآورد.
وي در اينباره اضافه كرد: اصفهان يك ثروت براي كشور است، اگرچه متاسفانه ثروتهاي ديگري مانند اصفهان در 60سال گذشته دچار اضمحلال شدهاند؛ ولي اصفهان با وجود تغييرات زياد هنوز بهعنوان يك نگين در دنياي ميدرخشد. اكنون اگر اصفهان را يك شهر تاريخي ارزشمند كه مقصد فرهنگي جهان در درازمدت ميتواند باشد، بدانيم، آيا صلاح است كه آنرا با خطر روبهرو كنيم؟
وطندوست با تاكيد بر اينكه در شهر بزرگي مانند اصفهان كه جمعيت آن روبه رشد است، استفاده از قطار زيرزميني يك ضرورت است، ادامه داد: آيا مترو حتما بايد از زير چهارباغ و نزديك آثار تاريخي عبور كند؟ اگر در اصفهان هيچ راه حلي براي ايجاد قطار شهري جز اين راه وجود ندارد، چارهي ديگري نيست و جلوي توسعه را نيز نميتوان گرفت؛ اما حقيقت اين است كه راه حلهاي ديگري هم وجود دارند و اين قطار از مسير ديگري هم ميتواند رد شود و البته عبور از آن مسيرها هزينههاي بيشتري هم خواهد داشت.
وي با اشاره به پيامدهاي عبور مترو از محور چهارباغ، اظهار كرد: يكي از آن پيامدها آسيبهاي فيزيكي است كه براثر ارتعاشها و حركتها بهوجود ميآيند و مهمتر از آن پرسشي است كه حتا در دنيا مطرح ميشود كه چگونه مترو در يك شهر تاريخي از زير بافت تاريخي آن ميگذرد؟
وطندوست در اينباره به شهر روم و قطار زيرزميني آن اشاره كرد و گفت: هنگام احداث قطار زيرزميني مردم بعد از كند و كاو در زمين به آثار تاريخي زيادي برخوردند و با توجه به اينكه ميخواستند، خطهاي متعدد مترو احداث كنند، ايتالياييها به اين نتيجه رسيدند كه نگه داشتن شهر روم، مهمتر از داشتن تعداد زياد خط مترو است و به همين دليل، به چند خط محدود بسنده كردند. گرچه در نهايت، مترو از زير بافت تاريخي روم رد شد؛ ولي تفاوتي كه در اينجا وجود دارد، نوع مصالح و معماري متفاوت اروپاييها با شهرهاي تاريخي است.
او افزود: در كمتر جايي از اروپا ساختمان گلي وجود دارد و در دنيا هم بهندرت ساختماني ميبينيم كه خشت و گل كه در مقابل ارتعاش بسيار ظريف است، از عناصر اصلي معماري بنا باشند. در صورتي كه بخش عمدهاي از بافت تاريخي اصفهان از خشت و گل ساخته شده است؛ ولي در اروپا بيشتر بناها سنگي و محكماند، مانند برج ايفل كه مترو از زير آن ميگذرد.
وي با بيان اينكه اگر در يك شهر تاريخي چنين پروژهاي بدون آسيب رساندن به بافت تاريخي انجام شود، اجراي آن مشكلي ايجاد نميكند، بيان كرد: مساله اينجاست كه كارشناسان ميراث فرهنگي از آسيب ديدن بافت تاريخي در صورت عبور مترو سخن ميگويند و مسؤولان احداث مترو از اينكه هيچ آسيبي وارد نميشود؛ واقعا حرف كدام يك به حقيقت نزديكتر است؟ البته در اينباره بايد بحثي كارشناسي شود و اگر هيچ خطاري وجود ندارد، عمل آنها به حق است.
او يادآور شد: هر كتاب حفاظت از ميراث فرهنگي را در دنيا ببينيد، در ابتداي آن چند عامل را كه در تخريب آثار تاريخي موثرند، نام برده است كه از جملهي آنها به رطوبت، عوامل انساني، آلودگي محيط، ارتعاشها و زلزله ميتوان اشاره كرد و اگر قرار باشد، ارتعاشهاي حاصل از حركت يك قطار براي بافت تاريخي مانند بافت اصفهان خطري نداشته باشد، در كتابهاي حفاظت از آثار تاريخي بايد تجديدنظر شود.
اين كارشناس مرمت آثار تاريخي اضافه كرد: موضوع دخالت در بافت تاريخي فقط بهدليل مخاطرات فيزيكي آن نيست، بلكه توجه به ارزشهاي ميراث فرهنگي و اهميت آنها بهعنوان يك سرمايهاي كه در درازمدت ارزش افزوده دارد، از هرچيز ديگر مهمتر است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات