• یکشنبه / ۷ آبان ۱۳۸۵ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8508-09827.47164
  • خبرنگار : 71219

/مترو به قلب نصف جهان مي‌زند؟!/31 اصفهان چهره عوض مي‌كند؛ "زرد شدن برگ درخت‌هاي چهارباغ، بدون مطالعه بودن ايجاد مترو را نشان مي‌دهد"

/مترو به قلب نصف جهان مي‌زند؟!/31
اصفهان چهره عوض مي‌كند؛
"زرد شدن برگ درخت‌هاي چهارباغ، بدون مطالعه بودن ايجاد مترو را نشان مي‌دهد"
يك كارشناس ميراث فرهنگي با اشاره به زرد شدن برگ درختان خيابان چهارباغ پس از عبور مترو، گفت: عبور مترو از اين مسير ممكن است، يك فاجعه‌ي زيست محيطي را ايجاد كند. حسين رايتي‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: چهارباغ كه حدود 75 سال از ثبت آن مي‌گذرد، در زمان خود يك نوآوري بوده است؛ به‌طوري كه در سطح كشور به‌عنوان الگو قرار گرفت. پس از آن دوره، چهارباغ‌هاي متعددي در كشور ساخته شدند و از اين نظر، چهارباغ اصفهان يك اثر ويژه به‌شمار مي‌رود. وي با بيان اين‌كه اين محل قرار بود، يك محور پياده باشد و يكي از برنامه‌هاي دولت نيز اين است كه اين محور را به‌صورت پياده درآورد، افزود: عبور مترو از اين مسير، نقض غرض اين برنامه است. البته موازين فني آن هيچ‌گاه اعلام نشده‌اند كه مشخص شود، قصد دارند، چه كاري را انجام دهند. رايتي‌مقدم اضافه كرد: تمام آثار كف‌سازي دوره‌ي صفوي حدود 20 تا 50 سانتي‌متر زير كف فعلي خيابان هستند و با استفاده از تصويرهاي زمان شكوفايي اين محور در كتاب‌ها، مي‌توان فهميد كه در گذشته چهارباغ چه شرايطي داشته است. او هشدار داد: برگ درخت‌هاي شكوه‌مند خيابان چهارباغ پايين كه تجربه‌ي عبور مترو را پشت سر گذاشته است، در فصل بهار زرد شده بودند كه اين مساله نشان مي‌دهد، ايجاد مترو بدون مطالعه درحال انجام است. مدير كل پيشين دفتر حفاظت و احيا بناهاي تاريخي گفت: اقداماتي كه در دوره‌ي صفوي براي آماده‌سازي اين محيط انجام شده، اقدامات شگرفي بوده‌اند و از نظر آمايش محيط و آماده‌سازي براي توسعه‌ي شهر، فقط سطحي نبوده، بلكه اقليم را تحت تاثير مثبت قرار داده‌اند. اگر اين بخش از ميان برود، در حقيقت بخش مهمي از اصفهان طبيعت خود را ممكن است، از دست دهد و چهره‌اش عوض شود. وي همچنين درباره‌ي بناهاي تاريخي اصفهان، توضيح داد: ‌اين بناها قديمي‌اند و حدود 400 سال قدمت دارند و مصالح آن‌ها به‌گونه‌اي نيست كه تحمل تنش‌هاي ريز و مداوم را داشته باشند. همچنين ملات‌هاي فرسوده‌اي دارند، به‌طوري كه نگهداري اين بناها در اين شرايط با مشكلاتي روبه‌روست. اكنون نيز به شايستگي به آن‌ها توجه نمي‌شود و در صورت ادامه‌ي اين روند، وضعيت بدتر مي‌شود. به گفته‌ي رايتي‌مقدم حل مساله‌ي مترو اصفهان به انتشار گزارش‌هاي مثبت، مستدل و علمي و اين‌كه مطرح كنند، تاثير عبور مترو در فصل بهار روي درختان چگونه بوده است، بستگي دارد. البته سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان هم براساس شرح وظايفش بايد به‌دنبال حل مساله و جلوگيري از اين كار باشد. وي تاكيد كرد: اگر مسؤولان مترو بدون دريافت مصوبه‌اي فعاليت كنند، در حقيقت، كاري غيرقانوني انجام داده‌اند و براساس قانون مصوب مجلس، قانون تعزيرات و اساسنامه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، اين كار قابل تعقيب و پي‌گرد قانوني خواهد بود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha