علي خميني در همايش تقريب مذاهب اسلامي مكه مكرمه: معناي حقيقي تقريب «نزديك شدن حقيقي فرقهها و مذاهب به يكديگر» است
همايش تقريب مذاهب روز يكشنبه با حضور شخصيت اسلاميجهاني و نمايندهي ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در بعثه مقام معظم رهري در مكه مكرمه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از بعثه مقام معظم رهبري، شركت كنندگان در اين همايش، باتاكيد بر ضرورت تحكيم وحدت اسلامي، خواستار پيگيري ايده تقريب مذاهب، به عنوان اصلي ترين مسير پيروزي و سربلندي است اساسي شدند.
در اين مراسم، حجت اسلام " علي خميني " نوه امام راحل در سخناني به بحث پيرامون لوازم ايجاد وحدت پايدار ميان مسلمانان و چالشهاي موجود در اين زمينه پرداخت.
وي در همين خصوص بحث ارايه يك تعريف از نفس وحدت را براي تحقق وحدت پايدار ضروري خواند و تاكيد كرد: يكي از چالشهاي بر سر راه تقريب، ممكن است عدم درك صحيح از مساله وحدت باشد كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
علي خميني اتحاد و يكي شدن واقعي دو شي را از جمله تعاريف و معاني وحدت خواند و گفت: اين گونه برداشت از وحدت معضلاتي با خود به همراه داشته است چون مراد بزرگان و مطرح كنندگان بحث تقريب از وحدت اين بوده است.
وي با اشاره به اين كه در اين نوع تعريف از وحدت، تصور ميشود كه فرقهها و مذاهب درصدد آن هستند كه فرقه مقابل را به سمت خود جذب كنند، و اين خود معضل ايجاد ميكند، در صورتي كه اصل تعريف وحدت اينگونه نيست.
علي خميني، با تاكيد بر اين كه اگر به معناي حقيقي وحدت توجه شود، مشكل و معضل ايجاد ميكند، خاطر نشان كرد: معناي حقيقي تقريب كه مورد توجه بزرگان بوده «نزديك شدن حقيقي فرقهها و مذاهب به يكديگر» است و نه دست كشيدن از اصول و خصوصيات.
وي يادآور شد كه معناي اتحاد و يكي شدن كامل و دست كشيدن از اعتقادات فرقههاي در وحدت، خودحركت به سوي جدال و جنگ است، پس مراد از تقريب اين نميتواند باشد، بلكه منظور از وحدت و تقريب، اجتماع حول مشتركات و گرد هم جمع شدن و در عين حال از دست ندادن اعتقادات است.
به گفته نوه امام راحل، معني تقريب در يك جمله كوتاه آمدن از اعتقادات نيست بلكه اجتماع حول مشتركات است.
وي يادآور شد: امام راحل نيز در بياناتشان مسلمانان را دعوت به سمت اجتماع حول مشتركات كردند، اما اشتباه در برداشت، باعث اختلاف شده است. در چارچوب وحدت ميتوانيم يك شيعه متعصب و يك سني متعصب هم داشته باشيم.
وي در اين خصوص از اسلام، پيامبر و معاد به عنوان نمونههايي از عوامل وحدت بخش ميان مسلمانان ياد كرد و گفت: بيشتر اختلافات ميان شيعه و سني در جزييات و فروعات است كه مشكلي در راه اصل تقريب ايجاد نميكند.
علي خميني در ادامه مشخص شدن هدف وغايبت الاجتماع را نيز ابزار اصلي تقريب ناميد و تاكيد كرد: بايد انتظار خود را از اتحاد و اجتماع نيز روشن كنيم تا به تحقق اصلي تقريب نزديك شويم. بايد بحث وحدت كاملا ملموس شود.
در ادامه همايش آقاي هلالي از انديشمندان مسلمان استراليايي نيز در سخناني به آفات دوري از وحدت ميان امت اسلامياشاره كرد و گفت: رويكرد فرقهاي و قبيلهاي و زباني به دين خطرناك و نوعي بتپرستي است.
وي با تاكيد بر ضرورت وحدت مسلمانان، خاطر نشان كرد: خداوند از امت خواسته است تا فارغ از ارتباطات زباني و خاكي، همه حول محور الله باهم پيوند داشته باشند.
هلالي تاكيد كرد: اگر مسلمانان ميخواهند قران و اسلام در جهان پايدار باشد بايد به دنبال تقويت تقريب باشند، تنها راه براي ما راه وحدت است و اين راه پيروزي خواهد شد.
در همايش تقريب رسول اعظم (ص) محور وحدت اسلامي، كه با عناوين فرعي قرآن، سنت و اهل بيت (ع) محور و حدت اسلامي، توطئههاي اسكتبار جهاني در تخريب وحدت اسلامي، مقاومت اسلاميدستاورد وحدت مسلمانان، الگوها و مولفههاي وحدت آفرين در بين امت اسلاميو نقش وحدت در دفاع از پيامبر اكرم (ص) برگزارشد، چندين انديشمند مسلمان نيز سخنراني كردند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات