وضعيت اسفناك موزهها سامان مييابد؟/23/ عضو هيات اجرايي ايكوم: موزهها فرصتهاي زيادي را از دست دادهاند
عضو هيات اجرايي كميتهي ملي موزههاي ايران (ايكوم) با درجهبندي اشيا و موزههاي ايران، گفت: اشيا و موزهها هريك با توجه به نوع اشياي موزه از يكسو و موقعيت قرار گرفتن موزه در شرايط و مكانهاي مختلف درجههاي متفاوتي دارند.
عليرضا قلينژاد در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: يك دورهاي، از ساخت موزه تا راهاندازي آن به كميتها اهميت داده ميشد؛ ولي اكنون بايد به كيفيت موزهها اهميت داد.
وي دربارهي وضعيت مخزن موزهها، بيان كرد: اگر به تاريخچهي موزهها توجه شود، با اتفاقهاي مختلفي روبهرو ميشويم كه نشان ميدهند، وضعيت آنها نسبت به 10 سال پيش تفاوت بسياري كرده است.
او دربارهي اين نكته كه موزههاي ايران دير تغيير را آغاز كردند، توضيح داد: طبيعتا بنا به مقتضيات دوران جنگ و موقعيتهاي بسيار ديگر، موزهها زمانهاي مناسب زيادي را از دست داده و آنگونه كه بايد نتوانستهاند، از آنها استفاده كنند.
قلينژاد با اشاره به شتاب كنوني براي استاندارد كردن موزهها در چند سال اخير، اضافه كرد: مسير تغييرات در حوزهي موزه و نگاه موزهداري در ايران تغييرات زيادي داشته است.
عضو هيات اجرايي ايكوم با بيان اينكه ثابت نبودن منحني شتاب كه در سالهاي اخير بهگونهي قابل توجهي سير صعودي پيدا كرده، امر خوبي است، گفت: اين ثابت نماندن شتاب، سطح كار را بالاتر برده است؛ شتابي كه باعث سريعتر رسيدن به استانداردها ميشود.
او حفاظت را نخستين اصل موزهداري در سطح استانداردهاي بينالمللي دانست و اظهار داشت: فارغ از نوع نمايش اشيا بايد به حفاظت آنها توجه شود؛ به حدي كه اگر حفاظت از يك اثر تاريخي نشان ندادن آن شيء به بازديدكننده را ايجاب كند، بايد اين كار صورت گيرد، يا دست كم در موقعيتي نشان داده شود كه شيء كمتر آسيب ببيند.
وي دادن بيشترين اطلاعات را دربارهي آثار تاريخي به مخاطبان، دومين اصل موزهداري در موزههاي ايران دانست.
قلينژاد همچنين سومين اصل را ارايهي جذابيت در نمايش آثار تاريخي ارزيابي و بيان كرد: ارايهي جذابيت در آثار باعث جذب بيشتر مخاطب به آنها ميشود. با جذب مخاطب، فرهنگ موزه نيز به مخاطب شناسانده ميشود، تا بازديدكننده به ارزش آثار پس از مدت زماني كه از آنها ميگذرد، پي ببرد.
به گفتهي او اكنون حركت در مسير جذب مخاطب صعودي است، به شرطي كه پيشتيباني در اين زمينه ادامه يابد.
عضو هيات اجرايي ايكوم با اشاره به وجود تعداد زياد اشياي تاريخي در موزههاي ايران، افزود: براي پردازش اطلاعات لازم به تواني مضاعف و بزرگ نياز است، تا آنها جامع و مانع شوند.
قلينژاد موزهها را نهادي با اهميت در جامعه ناميد و اظهار داشت: اگر موزهها در اين حد قرار گيرند، بسترسازي مناسبي در اين زمينه انجام شده است. البته بايد يك موج ايجاد كرد، تا مردم نسبت به موزه گرايش پيدا كنند.
او اضافه كرد: موزه نبايد بهعنوان يك انبار مطرح شود و اگر اينگونه باشد، به اسم انباري كه اشياي از رده خارجشده در آن قرار ميگيرند، ناميده ميشود. موزه را بايد بهعنوان مكاني كه در آن اطلاعات افزايش مييابند، به مردم شناساند؛ چون تنها راه معرفي تاريخ از طريق آثار تاريخي است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات