• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8602-17937
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/وضعيت اسفناك موزه‌ها سامان مي‌يابد؟/ «تصميم گرفته‌شده مبني بر تعطيلي موزه‌ي مردم‌شناسي تربت حيدريه و ساخت پاساژ باطل است»

درپي اعلام خبري مبني بر تعطيلي موزه‌ي مردم‌شناسي شهرستان تربت حيدريه به‌دليل اين‌که محل احداث اين موزه يکي از کاروانسراهاي قديمي بوده که در زمان قاجار براي استراحت مسافران وقف‌شده و به‌تازگي يکي از وارثان واقف به ايران بازگشته و با مراجعه به دادگاه تقاضاي تخليه‌ي مکان را کرده است، خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با يکي ديگر از وارث‌هاي رباط طبسي که خود را نماينده‌ي وارث‌ها معرفي کرد، به گفت‌وگو پرداخت.

محسن طبسي تاكيد كرد: موزه‌ي مردم‌شناسي تربت حيدريه نبايد تعطيل شود.

وي افزود: پدربزرگ من حاج محمد‌ابراهيم طبسي در سال 1330 رباطي را براي تامين رفاه و‌ آسايش زواران و گردشگراني که از تربت حيدريه مي‌گذشتند، بنا کرد. مسافران حق داشتند، به‌مدت 10 روز در آنجا بمانند و بدون پرداخت هزينه، آنجا را ترک كنند.

او ادامه داد:‌ موقوفات ديگري نيز ازسوي پدربزرگ من وقف شده که در ارتباط با رباط يادشده است؛ از جمله کاري که از درآمد آن، هزينه‌ي حفظ و نگهداري رباط تامين شود.

طبسي با تاکيد بر اين‌که اداره‌ي اوقاف به‌صورت غير قانوني توليت موقوفه را به‌دست گرفته است به خبرنگار ايسنا گفت: بنا به وصيت واقف توليت موقوفه به يکي از اولاد اصلح و ارشد او سپرده مي‌شود که صلاحيت وي توسط وارثان تاييد خواهد شد.

وي اظهار داشت: پس از فوت پدربزرگم، فرزندان او که اعتقادات مذهبي داشتند، هيچ‌يک به اقدامات اداره‌ي اوقاف اعتراض نکردند، ‌به‌گونه‌اي که بيش از 20 سال درآمد موقوفات را اداره‌ي اوقاف جذب مي‌کرد؛ تا اين‌که چندي پيش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي معرفي کاروانسراي طبسي به‌عنوان نمادي تاريخي و فرهنگي به بازسازي اين بنا اقدام كرد و با هزينه‌اي گزافي، موزه‌ي مردم‌شناسي را در آن تاسيس کرد.

او به تصميم اداره‌ي اوقاف مبني بر تعطيلي موزه‌ي مردم‌شناسي و بنا كردن پاساژ در اين مکان موقوفه اشاره و بيان كرد: در غياب من، اداره‌ي اوقاف رضايت برادرم را نسبت به تعطيلي موزه و بنا کردن پاساژ در آن مکان جلب كرد؛ اما اکنون من وکالتي ازسوي همه وارثان دارم، تا اين بناي موقوفه را سامان دهم و حق واقف را ادا كنم.

وي افزود: از نظر وارثان توليت اوقاف باطل و تصميم گرفته‌شده مبني بر تعطيلي موزه و بنا کردن پاساژ در آن غير شرعي و باطل است.

طبسي در پايان اضافه كرد: با توجه به هزينه‌هاي انجام‌شده توسط سازمان ميراث فرهنگي در اين موقوفه و ايجاد موزه‌ي مردم‌شناسي و به‌دليل حفظ اين اثر فرهنگي که نمادي اسلامي به‌شمار مي‌رود، وارثان براي باقي‌ ماندن موزه‌ي مردم‌شناسي تمايل دارند. ضمن اين‌که علاقه‌مند به ايجاد مهمان‌سرايي در مقابل اين رباط موقوفه هستند، تا مسافران از آن بهره‌مند شوند.

کاروانسراي طبسي تربت حيدريه جزو موقوفات قديمي شهر است که موزه‌ي مردم‌شناسي در آن تاسيس شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha