هنر عکاس در ديدن جزئيات است
اگر به هنرجويان يک کلاس عکاسي بگوييد به انتخاب خود 10 عکس غير پرتره بگيرند و به کلاس ارائه دهند بيشتر آنان از نبود سوژه و کمبود آن گله خواهند کرد.استاد از چي عکس بگيريم؟
به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگهاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نويسندهي وبلاگ "وب نويس" به نشاني http://vebnevis.blogfa.com در ادامه نوشته است: موضوع يا سوژهي عکس مهمترين دغدغهي عکاسان تازه کار به شمار ميرود. غالب اين گونه افراد سراغ سوژههاي ناب مي روند و اکثرا نيز ناموفق مي شوند. سوژه ناب يعني اتفاقي که از چشم مردمان عادي پنهان است و عکاس از سرتصادف يا تمرين بسيار با آن برخورد ميکند و اقدام به ثبت آن مي نمايد. اين بدترين تلقي از کار و هنر عکاسي است.
سوژه چيست و چه خصوصياتي دارد؟ آيا سوژه برتر وجود دارد؟ آيا ميتوان بين سوژهها تمايز و تفاوت قايل شد؟ سوژه لحظهاي ست که شاتر دوربين در کسري از ثانيه تصوير آن را بر صفحه ثبت ميکند. سوژه هر چيزي ست که چشم توانايي ديدن آن را دارد. در اين حالت ميتوان گفت سوژه خام اما سوژه مناسب مي تواند خصوصيات و مختصات ديگري هم داشته باشد. يعني با فکر و تصميم قبلي از ميان ميليونها سوژه و لحظه ناب انتخاب شود. سوژه مناسب در تسلسل با ساير سوژه ها و لحظه ها قرار مي گيرد. سوژه مناسب سوژهاي ست که نسبت به آن پيش آگاهي در ذهن عکاس شکل ميگيرد. يعني عکاس خوب کسي ست که در ادامه داستان يک سوژه در لحظات بعد از ديدن عادي با چشم عادي را پيش بيني ميکند.
هر آنچه با چشم عادي ميتوانيم ببينيم سوژه عکس است، ولي هنر عکاس در ديدن جزئيات است جزئيات ديدنيها جزئياتي که مردم عادي غيرعکاس از مشاهدهي آن عاجزند. تمرين ديدن آنها را نکردهاند و توجهي نيز به آن جزييات ندارند. بدين لحاظ از منظر هنرجويان مبتدي کلاس عکاسي که تبحري در ديدن جزييات ندارند سوژه مناسب عکس بسيار کمياب است.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات