• جمعه / ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8705-09171
  • خبرنگار : 71191

رييس مجموعه‌ي سعدآباد: خبرنگاران مخزن و گنجينه‌ي اطلاعات براي دادن مشاوره‌ي راهبردي‌اند كميته‌ي گردشگري موزه‌يي پتانسيل گردشگري را در سعدآباد بالا مي‌برد

رييس مجموعه‌ي سعدآباد:
خبرنگاران مخزن و گنجينه‌ي اطلاعات براي دادن مشاوره‌ي راهبردي‌اند
كميته‌ي گردشگري موزه‌يي پتانسيل گردشگري را در سعدآباد بالا مي‌برد

رييس مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد با گرامي‌داشت ياد، خاطره و از خودگذشتگي خبرنگار شهيد، محمود صارمي، گفت: اكنون مهم‌ترين خبرنگاران در دنيا، كساني هستند كه در جايگاه سياستمداران و تصميم‌گيران دنيا قرار دارند و به‌عنوان يك مشاور قوي در همه‌ي زمينه‌ها وظيفه و رسالت خود را انجام مي‌دهند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عشرت شايق كه در جمع تعدادي از خبرنگاران حوزه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري در دفتر خود در مجموعه‌ي سعدآباد سخن مي‌گفت، ادامه داد: خبرنگار به‌عنوان يك مشاور قوي كه در عين حال به مسؤوليت‌هاي خود نيز توجه دارد، در جايي قرار مي‌گيرد كه مسؤولان و سياستمداران دنيا وضعيت آن‌ها را در حوزه‌هاي مختلف توضيح مي‌دهند، تحليل مي‌كنند و جايگاه خبرنگاران را جايگاهي ويژه قرار مي‌دهند.

وي بيان كرد: متأسفانه هنوز در ايران، جايگاه خبرنگاران به‌عنوان يك بازوي مشورتي قوي كه مسايل را به‌خوبي مي‌توانند تحليل كنند، جا نيفتاده است و در اين زمينه ضعف‌هايي براي مديران، مسؤولان و كارگزاران وجود دارند و يك ايراد براي آن‌ها به‌شمار مي‌آيد.

او اظهار داشت: در هر حوزه‌اي، مديران و كارگزاران بايد از وجود خبرنگاران قوي و متخصص و با اطلاعات كافي كه قابليت مشورت كردن و ايجاد اثرگذاري ويژه را دارند، استفاده كنند. همان‌گونه كه اكنون تعدادي از سياستمداران ممكن است از اين افراد استفاده كنند.

شايق گفت: اگر كار مشاوره به‌شكل عملياتي و عميق در شوراهاي مشورتي و مديران ارشد و مياني ما جا بيفتد، به‌طور قطع نخستين كساني كه در آن زمينه‌ها مي‌توانند نظر دهند، خبرنگاران هستند، چون هم تخصص ويژه‌اي در آن حوزه دارند و تحليل‌هاي مناسب و درستي را مي‌توانند ارايه كنند و هم گستره‌ي دريافت اطلاعات قوي دارند.

رييس مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد توضيح داد: خبرنگار به‌دليل نوع شغل خود با بسياري از حوزه‌هاي خبري در ارتباط است و بيشتر از ديگر مردم، بسياري از خبرهاي دنيا و ايران را مي‌بيند و با ديگر خبرنگاران حوزه‌ها نيز مرتبط است و آشنايي دارد. به همين دليل، بايد دست‌مايه‌ي مديريتي مديران را در حوزه‌ي خبري تقويت كنيم و به اين امر اكتفا نكنيم كه فقط خبرنگاران خبر بدهند.

شايق تأكيد كرد: بايد به اين باور برسيم كه خبرنگاران مخزن و گنجينه‌ي اطلاعات كاربردي براي دادن مشاوره‌ي راهبردي هستند. اگر اين امر را باور كنيم، به‌طور طبيعي به بهترين نحو از مجموعه‌هاي موجود مي‌توانيم استفاده كنيم.

وي ادامه داد: پيشنهادي مبني بر تشكيل شوراي مشورتي اطلاع‌رساني در سعدآباد با حضور متخصصان دانشگاه‌، استادان ارتباطات، خبرنگاران و تعدادي كارشناس اين حوزه با هدف ارتقاي اهداف و پيشبرد مأموريت‌هاي اين مجموعه مطرح شده است.

او انجام اين كار را سبب روان شدن اطلاع‌رساني مجموعه دانست و افزود: از اين طريق مي‌توان نشان داد كه انجام اين كار چقدر در راهبرد مجموعه مؤثر است.

شايق در توضيح برنامه‌هاي پيشنهادي در اين مجموعه، گفت: مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد پتانسيل سه حوزه‌ي ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي را در خود دارد.

وي با اشاره به فضاي مجموعه‌ي سعدآباد به‌عنوان يك باغ ـ موزه، حوزه‌ي طبيعت‌گردي را در سعدآباد موضوع مناسبي دانست و بيان كرد: طرح جامع فضاي سبز در سعدآباد به‌عنوان يك طرح تخصصي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، به‌گونه‌اي كه فضاي سبز و درختان اين مجموعه داراي شناسنامه مي‌شوند. از آنجا كه در اين فضا، گونه‌هاي گياهي منحصربه‌فردي وجود دارند، به‌دنبال اين هستيم كه در طرح جامع فضاي سبز سعدآباد، علاوه بر پيدا كردن يك راه حل براي نگه‌داري از درختان و شناسنامه‌دار كردن فضاي سبز از اين گونه‌هاي گياهي محافظت كنيم تا جلوي انقراض آن‌ها گرفته شود.

او ادامه داد: از آنجا كه تاريخ ما تاريخ طب، صنعت و هنر است و بحث تاريخ طبيعي در اين ميان مطرح است. قصد داريم مركز گياهان دارويي سعدآباد را به يك باغ ـ موزه‌ي گياهان دارويي تبديل كنيم.

شايق هم‌چنين در توضيح برنامه‌هاي حوزه‌ي گردشگري در سعدآباد، اظهار كرد: كارگروه‌هاي متعدد گردشگري در سازمان وجود دارند؛ ولي هنوز كميته‌ي گردشگري ايجاد نشده است. بسياري از گردشگران، طبيعت‌گردي موزه‌يي را مي‌پسندند و ما بايد تشخيص دهيم كه گردشگران موزه‌يي به كدام بخش آن علاقه‌مند هستند.

وي تأكيد كرد: يكي از بخش‌هايي كه در سعدآباد و مجموعه‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌تواند ايجاد شود و پتانسيل ظرفيت گردشگري را بالا ببرد، كميته‌ي گردشگري موزه‌يي است كه اطلاعات اين حوزه را در اختيار مي‌تواند بگيرد. اگر اين كميته تشكيل شود، كارها سرعت پيدا مي‌كنند و خودبه‌خود بخشي از كارها گسترده‌تر مي‌شود و به‌صورت مؤثري اتفاق مي‌افتد.

او از بررسي طرح ايران‌شناسي يا ايرانگردي در سعدآباد خبر داد و گفت: از كساني كه آمادگي تهيه‌ي ماكت‌هاي بناهاي تاريخي ايران را در شهرهاي مختلف به‌طور جامع دارند، دعوت مي‌شود تا با انجام اين كار، يك تور ايرانگردي كوچك در سعدآباد راه‌اندازي كنيم. مديريت سعدآباد اكنون در مرحله‌ي بستن تفاهم‌نامه براي انجام اين كار است. هم‌چنين قصد داريم، مجموعه را از حالت سنتي جلوتر ببريم. به همين دليل، در روزهاي آينده حدود 20 كالسكه‌ي دو تا هشت نفره براي جابه‌جايي گردشگران به مجموعه اضافه مي‌شوند. با اين كار، هم مقدار سوخت پايين مي‌آيد و هم دود و دم وسايل نقليه‌ي گردشگران در مجموعه روي درختان اثر بد نمي‌گذارد و محيط زيست را تقويت مي‌كند و بالاخره اين‌كه گردشگر وسيله‌ي جابه‌جايي دارد و حس دوستي و هم‌گرايي او بالا مي‌رود.

وي اضافه كرد: بايد حس ارتباط گردشگر را با حوزه‌ها تقويت كنيم. به همين دليل، اگر كميته‌ي گردشگري موزه‌يي ايجاد شود، ميزان جذب گردشگران به‌صورت تخصصي بالا مي‌رود، موزه‌داران از نظر تخصصي حرفه‌يي‌تر و ارتباطات ميان موزه‌ها قوي‌تر مي‌شوند.

به عقيده‌ي شايق، اكنون ارتباطات بين موزه‌ها ضعيف است و براي استانداردسازي بين موزه‌ها بايد ارتباطات بين موزه‌يي را ايجاد كنيم. به همين دليل، اكنون درحال بستن تفاهم‌نامه هستيم.

وي سعدآباد را مجموعه‌اي مناسب براي محافظت و معرفي صنايع دستي ايران در داخل و خارج ارزيابي كرد و از طراحي كارت‌پستال‌هايي از بناهاي تاريخي و صنايع دستي موجود در سعدآباد خبر داد.

او با اشاره به برپايي نمايشگاه‌هاي فصلي صنايع دستي كه هنرهاي تجسمي را نيز دربرمي‌گيرند، اظهار داشت: در اين نمايشگاه‌ها، علاوه بر نمايش خود اثر، كارگاه آموزشي توسط استادان آن هنرها برپا و امكان فروش آن‌ها نيز ايجاد مي‌شود.

رييس مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد ادامه داد: قرار است، تعدادي نمايشگاه ازسوي سعدآباد در كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس، مراكش، ايتاليا،‌ مالزي و هاوانا برپا شوند تا از اين طريق سعدآباد را در مجموعه‌ي نمايشگاه‌ها معرفي و بخش تخصصي سعدآباد را نيز تقويت كنيم. موزه‌ي مردم‌شناسي در اين زمينه بسيار فعال مي‌تواند باشد.

شايق همچنين به افتتاح بافت قاليچه‌ي صلح و دوستي جهان در كاخ نگارستان اشاره و بيان كرد: صنعت فرش در جهان جايگاه و پايگاهي قوي دارد. به همين دليل، هر فردي كه به سعدآباد مي‌آيد، با گره زدن به اين فرش در اين كار مي‌تواند سهيم شود.

وي افزود: نقشه‌ي اين قاليچه از متن كتيبه‌ي كوروش طراحي شده است و پس از پايان بافتن آن، قاليچه به سازمان ملل هديه مي‌شود.

در حاشيه

ــ براساس دعوت‌نامه‌اي كه ازسوي روابط عمومي مجموعه‌ي سعدآباد به خبرگزاري‌ها فرستاده شده بود، زمان نشست ساعت 11 صبح چهارشنبه 16 مردادماه اعلام شده بود؛ اما اين نشست در ساعت اعلام‌شده آغاز نشد و براساس توضيح روابط عمومي، رييس مجموعه‌ي سعدآباد ـ عشرت شايق ـ به‌دليل حضور در جلسه‌اي در رياست جمهوري حدود ساعت 12:30 به مجموعه بازگشت.

ــ اتاق مديريت سعدآباد، گنجينه‌اي كوچك از آثار و صنايع دستي ايران و اروپا مانند تابلوهاي نقاشي كه نشان از سبك‌هاي اروپايي داشتند، ترمه‌هايي كه زير ميز جلسات و روي مبل‌هاي اتاق خودنمايي مي‌كردند و سفال‌ها و تنگ‌هاي شيشه‌يي چيده‌شده در گوشه‌گوشه‌ي اتاق بود.

ــ حضور برخي آشنايان رييس مجموعه‌ي سعدآباد نيز در دفتر او چشم‌گير بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha