• یکشنبه / ۵ آبان ۱۳۸۷ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8708-01619
  • خبرنگار : 71021

عضو جامعه‌ي تورگردانان: هيچ اطلاعات درستي از آثار موزه‌ها نمي‌دهند به‌جاي تبليغات بدون اثر، پول‌ها در موزه‌ها هزينه شوند

عضو جامعه‌ي تورگردانان:
هيچ اطلاعات درستي از آثار موزه‌ها نمي‌دهند
به‌جاي تبليغات بدون اثر، پول‌ها در موزه‌ها هزينه شوند
عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران گفت: گردشگر انتظار دارد، با گران شدن موزه‌ها، خدمات خوبي دريافت كند، درحالي‌كه اكنون از چند تكه سفالي كه در موزه‌ها داريم، هيچ اطلاعات درستي نمي‌دهند. محسن آقاجاني در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: اگر دولت بخواهد، هزاران مورد ديگر وجود دارد كه پول آن‌ها سرازير مي‌شود و مي‌رود، درحالي‌كه با توجه بيشتر و درست هزينه كردن، از هدر رفتن اين پول‌ها مي‌تواند جلوگيري و به بخش‌هايي مانند موزه‌ها هدايت كند. وي ادامه داد: ورودي موزه‌ها، هيچ هزينه‌اي از اين اماكن را نمي‌تواند پوشش دهد و اگر گران شود، گردشگر از موزه انتظار دارد كه خدمات خوبي دريافت كند. موزه بايد غني باشد؛ اما اكنون در موزه‌هاي ما از چند تكه سفالي كه نمايش داده مي‌شود، هيچ اطلاعات درستي نمي‌دهند و مكاني براي گردشگران كه نخست، اطلاعات كلي آثار موزه را دريافت و سپس بازديد كنند، وجود ندارد. هيچ‌يك از موزه‌هاي كشور، اتاق نمايش اسلايد و عكس ندارند. اين تورگردان با اشاره به ورودي كه در دماوند از گردشگران خارجي دريافت مي‌كنند، گفت: 50 دلار از گردشگر خارجي براي صعود به قله‌ي دماوند مي‌گيرند؛ اما هيچ خدماتي نمي‌دهند و گردشگر از خود مي‌پرسد، چرا اين پول را بايد پرداخت كند، فقط براي اين‌كه به ارتفاع پنج‌هزار متري برود كه در نپال يا منطقه‌ي ديگري به اين ارتفاع بدون ورودي مي‌تواند صعود كند؟! موزه‌هاي ما نيز اكنون چنين وضعي دارند. وي بيان كرد: اگر پارك بين‌المللي نپال از گردشگران، ورودي نمي‌گيرد و خدماتي نمي‌دهد و حتا براي ورودي وسايل نقليه محدوديت قايل مي‌شود، به اين دليل است كه از گذشته، چنين نظامي داشته است و براي حفاظت از محيط زيست و بكر اين منطقه و جلوگيري از تخريب آن اقدام مي‌كند. او ادامه داد: شايد در يك نوبت بازديد، گران شدن ورودي موزه‌ها، چندان مهم نباشد؛ اما براي گردشگري كه مي‌خواهد 50 موزه را در ايران ببيند، اين هزينه قابل توجه است و از خود چرايي اين موضوع را مي‌پرسد. آقاجاني اظهار كرد: در شرايط كنوني كه قيمت موزه‌ها تغيير نكرده است و گران نيست، بارها با گردشگراني مواجه شده‌ام كه تقاضا كرده‌اند، از اماكن تاريخي بدون ورودي ديدن كنند. به گفته‌ي او، گران شدن ورودي موزه‌ها در قيمت تور تأثير چشم‌گيري دارد، براي نمونه هزينه‌ي تور نه روزه‌اي كه بيشتر برنامه‌هاي آن با توجه به شرايط كشور، بر بازديد از موزه‌ها و سايت‌هاي تاريخي متمركز است، بسيار بالا مي‌شود. در آن صورت، اين اقدام به چشم گردشگران مي‌آيد. آقاجاني با بيان اين‌كه ارايه‌ي تسهيلات به گردشگران خارجي در درازمدت اثر خود را نشان مي‌دهد، اضافه كرد: به‌جاي تبليغات با هزينه‌هاي گزاف و بدون اثرگذاري كه به گوش كسي نمي‌رسد، بهتر است، اين پول‌ها در مراكز تاريخي مانند موزه‌ها هزينه شوند تا اثرگذاري بيشتر و مثبت‌تري داشته باشد. وقتي گردشگر اين شرايط را ببيند، ديگر تبليغات منفي رسانه‌هاي غربي بر ذهن او اثر منفي نخواهند گذاشت. بازديد گردشگر از موزه‌هاي ما نه‌تنها چيزي از اين مراكز و ما كم نمي‌كند، بلكه اضافه هم مي‌كند و خود نوعي تبليغ محسوب مي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha