• چهارشنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8805-10575

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: بايد اطلاع‌رساني شفاف را سرلوحه‌ي فعاليت‌ روابط عمومي قرار دهيم تلاش مي‌كنيم سازمان را از فضاي سياسي خارج كنيم

سيدرضا موسوي ـ مدير كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ جاي خود را به حسن محسني داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، موسوي روز گذشته (سه‌شنبه، 20 مردادماه) در مراسمي كه با حضور حميد بقايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ برگزار شد، در سخناني به تلاش سازمان در چهارسال گذشته براي توسعه‌ي گردشگري، احياي صنايع دستي و حفاظت از ميراث فرهنگي اشاره و بيان كرد‌: من خود را سرباز سازمان مي‌دانم. در مدت 5/2 سالي كه در سمت روابط عمومي در خدمت رسانه‌ها بودم، ارتباطي دوستانه و تنگاتنگ صورت گرفته بود؛ اما حالا كه اين مسند را ترك مي‌كنم، جا دارد گلايه‌ها يا بهتر بگوييم، نقد‌هايي را نسبت به عملكرد رسانه‌ها اعلام كنم.

وي با اعتقاد به اين‌كه نقد‌هاي صورت‌گرفته در ميراث فرهنگي، كارشناسانه نيستند، گفت: بسياري از نقدهاي صورت‌گرفته در اين حوزه، بيش‌تر زحمات كساني را كه سال‌ها در آن فعاليت كرده‌اند، زير سؤال مي‌برند. اطلاع‌رساني خوب است، ولي بايد درست و صحيح باشد.

او با اشاره به اين‌كه در حوزه‌ي گردشگري مردم سال‌ها با مقوله‌ي سفر بيگانه بودند، اظهار داشت: امروز با رشد سريع و همه‌جانبه‌ي گردشگري و انگيزه‌هاي مردم براي سفر مواجه‌ايم؛ اما در اين بين، مسائلي وجود دارند كه رسانه‌ها بايد بيش‌تر به آن‌ها بپردازند. مثلا مطلع شده‌ام، جشنواره‌ي تابستاني كيش امسال چندان با استقبال روبه‌رو نبوده است كه عمده‌ي دليل آن، ورود گرد و خاك يا ماه مبارك رمضان اعلام شده است؛ اما من معتقدم، رسانه‌ها بايد چنين مسائل و موانع پيش‌آمده را درباره‌ي توسعه‌ي سفر از نگاه تخصصي‌تر اعلام كنند.

مدير كل پيشين روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه اكنون در سمت معاونت فرهنگي سازمان فعاليت مي‌كند، با بيان اين‌كه رسانه‌ها درباره‌ي فعاليت‌هاي مثبت صورت‌گرفته توسط اين سازمان چندان خوب عمل نكرده و هياهوي رسانه‌يي برپا نكرده‌اند، گفت: به‌عنوان مثال، سازه‌هاي آبي شوشتر كه امسال به‌عنوان ميراث فرهنگي ايران در يونسكو به ثبت رسيد، يكي از مقولاتي بود كه بسيار كم به آن پرداخته شد، به‌طوري كه شايد يكي دو رسانه به اين مسأله پرداختند و حتا در صدا‌وسيما يك پيام تبريك هم درباره‌ي اين ثبت اعلام نشد.

موسوي با اعتقاد به اين‌كه ما رسانه نداريم، افزود: داربست‌هاي گنبد سلطانيه پس از 30سال از روي اين بناي تاريخي جمع‌آوري شدند، اما باز هم بازتاب زيادي در مطبوعات نداشت.

وي 5/2 سال ارتباط خود را با رسانه‌ها خوب و دوستانه ارزيابي و اضافه كرد: برخي انتقادهاي مطرح‌شده لزوما پس از بررسي، پايه و مبناي درستي نداشتند؛ اما به هر حال، اين 5/2 سال ارتباط من با رسانه‌ها خوب بود و انتقادها معمولا سازنده بودند.

به گزارش ايسنا، حميد بقايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز با بيان اين‌كه تلاش مي‌كنيم، سازمان را از فضاي سياسي خارج كنيم، گفت: يكي از عمده‌ترين مشكلات ما، فشار رواني و سياسي بود كه بر سازمان وارد شده بود و كنترل آن هم از دست ما خارج بود. در زمان رياست رحيم‌مشايي به‌دليل ارتباط او با رييس‌جمهور، طبيعي بود چنين بحث‌هاي سياسي نسبت به سازمان مطرح شوند؛ اما تلاش ما اين است تا در مرحله‌ي نخست، سازمان را از اين فضاي سياسي خارج كنيم.

وي با اشاره به محدوديت اجرايي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بيان كرد: ما تشكيلاتي فرابخشي داريم كه دستگاه‌هاي مختلف دولتي، بخش خصوصي و مردم بايد در كنار هم كار كنند تا اين حوزه‌ها شكوفا شوند. در اين بين، نقش رسانه‌ها دوچندان است.

او با بيان اين‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فقط موضوع سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و حمايت را در حوزه‌هاي كاري خود برعهده دارد، گفت: من به‌عنوان كسي كه در چهارسال گذشته در جريان همه‌ي برنامه‌هاي سازمان بوده‌ام، به اين نتيجه رسيده‌ام كه براي فعاليت مثبت سازمان بايد تلاش كنيم، هماهنگي و مديريت گروهي را در اين سه حوزه پديد آوريم. به هر حال، گردشگري و هريك از بخش‌هاي ديگر با مسائل و مشكلات مختلفي مواجه‌اند؛ به‌عنوان مثال، بحران اقتصادي يا شيوع بيماري آنفلوآنزاي خوكي بر توسعه‌ي گردشگري در تمام جهان تأثير‌ گذاشته و طبيعي است كه گردشگري ايران نيز از اين مسأله آسيب ببيند.

وي بر ضرورت اطلاع‌رساني درست و مديريت صحيح در عرصه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري كشور تأكيد كرد و افزود: به‌تازگي يكي از اعضاي شوراي شهر اعلام كرده است كه پنج‌هزار خانه‌ي تاريخي در ايران وجود دارند كه پرونده‌ي دوهزار خانه آماده است. البته من بعيد مي‌دانم، چنين چيزي وجود داشته باشد. به هر حال، اگر چنين دستگاه‌هايي اطلاعات خود را به ما بدهند، خوشحال مي‌شويم.

معاون رييس‌جمهور ادامه داد: كشور به سمت فعاليت‌هاي عمراني گام برمي‌دارد و قطعا چند دستگاه از جمله سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با چنين موضوع‌هايي مشكل خواهند داشت؛ اما بايد تلاش كنيم، راهكار مناسب و توام با هماهنگي و تعامل را براي برخورد با چنين مسائلي در پيش بگيريم.

به گفته‌ي او، تفكر نابودي ميراث فرهنگي به قيمت توسعه‌ي عمراني كشور يا توقف فعاليت‌هاي عمراني به بهانه‌ي پاسداشت ميراث فرهنگي، هر دو نادرست هستند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري عملكرد اين سازمان را نسبت به دوره‌هاي پيشين در چهارسال گذشته، بيش از حد تصور و فوق‌العاده ارزيابي كرد و گفت: در سال 1383 بودجه‌ي سازمان 41ميليارد‌ تومان بود كه از اين ميزان، 14ميليارد تومان تخصيص و در نهايت، شش‌ميليارد تومان جذب شد. درحالي‌كه در سال 1387 بودجه‌ي سازمان، 254ميليارد تومان بود كه از اين ميزان، 189ميليارد تومان تخصيص و 187ميليارد تومان جذب شد. اين آمار به‌معني افزايش تعداد پروژه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، تغيير رويكرد در بهره‌مندي از نيروي انساني و بسياري از كارها و برنامه‌هاي ديگر بوده و جالب است كه بدانيم اين بودجه 68 درصد در ميراث فرهنگي و 32 درصد در حوزه‌ي گردشگري جذب شده و سهم صنايع دستي در اين دو حوزه گنجانده شده است.

بقايي بيان كرد: به همين ميزان رشد بودجه‌ي سازمان ميراث فرهنگي در سال 1387، بودجه‌هاي استاني افزايش داشته‌اند و در نهايت مي‌توان گفت، در سال 1387 به اضافه‌ي اختصاص پنج درصد اعتبار عمراني استان‌ها، 400ميليارد تومان هزينه شده است.

وي با بيان اين‌كه فعاليت همه‌جانبه در حوزه‌ي ميراث فرهنگي مانند ثبت خانه‌ها و خريد خانه‌هاي تاريخي به‌تنهايي هزاران ميليارد تومان اعتبار نياز دارد، گفت: معتقدم مديريت و برنامه‌ريزي در اين حوزه بيش از خريد خانه بايد مورد توجه قرار گيرد و از همه مهم‌تر، رسانه‌ها بايد با فعاليت‌هاي سازمان آشنا شوند تا كمك كنند، ميراث فرهنگي كه به همه‌ي مردم متعلق است، حفظ و احيا شود.

بقايي توسعه‌ي گردشگري و احياي صنايع دستي را هم‌پايه‌ي حفاظت از ميراث فرهنگي پراهميت دانست و اظهار داشت: توسعه‌ي گردشگري، اشتغال، درآمد و بهره‌وري و كاهش مشكلات ناهنجاري‌هاي اجتماعي را مانند اعتياد به‌دنبال دارد. هم‌چنين موضوع صنايع دستي نكه اكنون شش‌ميليون خانوار، يعني 30ميليون نفر از آن ارتزاق مي‌كنند، به همين اندازه پراهميت و تأثير‌گذار است.

او توضيح داد: به نظرم نام صنايع دستي كه به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزوده شده است، در ترجمه مشكل دارد، چراكه وقتي از اين حوزه به‌عنوان صنعت ياد مي‌شود، به ياد توليد انبوه و ماشين‌هاي صنعتي مي‌افتيم؛ اما صنايع دستي توليد آثار بكر و ناب است. به هر حال، ما بايد براي جايگزين كردن اين اسم، نام ديگري را انتخاب كنيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه روابط عمومي سازمان علاوه بر همكاري با رسانه‌ها، از ابعاد كاري ديگري بهره‌مند است، گفت: من قبلا گفته‌ام، موسوي در اين حوزه با جنگ شروع به فعاليت كرد، اما از همه‌ي رسانه‌ها، آن‌هايي كه انتقاد و گلايه داشتند و آن‌هايي كه منصفانه عمل كردند، مي‌خواهم در تعامل با روابط عمومي جديد، لطافت روحي داشته باشند.

وي با بيان اين‌كه حوزه‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري، حوزه‌اي خاص و لطيف است، اظهار كرد: خبرنگاران اين حوزه بايد خبرنگاراني خاص و حساس باشند. به همين دليل، از روابط عمومي جديد خواسته‌ام، زمينه‌ي بازديد و آشنايي بيش‌تر رسانه‌ها را با مشكلات و جاذبه‌هاي گردشگري و فرهنگي ايجاد كند تا رسانه‌ها مديريت ميراث فرهنگي را از نزديك بشناسند.

بقايي در پايان تأكيد كرد: بايد اطلاع‌رساني شفاف را سرلوحه و شعار روابط عمومي جديد قرار دهيم.

محسني ـ مدير كل جديد روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز با بيان اين‌كه براي فعاليت در اين حوزه دست ياري به سوي همه‌ي رسانه‌ها دراز مي‌كنم، گفت: معتقدم در روابط عمومي كار فقط به ارتباط با رسانه‌ها محدود نيست، بلكه بايد حوزه‌هاي عمومي و مردمي را نيز دربرگيرد.

وي بيان كرد: براي فعاليت در روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سه موضوع عمده را سرلوحه‌ي كار خود قرار مي‌دهيم؛ دور كردن سازمان از ماهيت سياسي، برجسته كردن هويت فرهنگي سازمان و توسعه‌ي نگاه تخصصي به هريك از اين حوزه‌ها محور فعاليت‌هاي روابط عمومي خواهند بود.

به گزارش ايسنا، در دوره‌ي 5/2 ساله‌ي مديريت سيدرضا موسوي در روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، بيش‌ترين حجم شكايت از رسانه‌ها ثبت شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha