• جمعه / ۲۰ شهریور ۱۳۸۸ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8806-00673.110146
  • خبرنگار : 71060

/در آستانه‌ي روز ملي سينما/ رييس انجمن بازيگران و بدلكاران سينما: مساله‌ي امنيت شغلي يكي از مشكلات اصلي ماست

رييس انجمن بازيگران و بدلكاران سينما گفت: گاه سازندگان فيلم‌ها براي پايين آمدن هزينه ساخت، به سراغ عده‌اي از افراد مي‌روند كه عضو خانه سينما نيستند و تخصص چنداني هم در زمينه‌ي بدلكاري ندارند.

عليرضا فتحي در گفت‌وگويي در آستانه‌ي ـ 21 شهريور ماه ـ روز ملي سينما با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عنوان كرد: متاسفانه بحثي به‌نام امنيت شغلي امروزه تبديل به يكي از مشكلات اصلي ما شده است، چرا كه اكنون افرادي كه عمر و سلامت خود را به پاي سينما گذاشته‌اند، بيكار شده‌اند و عده‌اي به دليل مسائلي مانند پول و پارتي جايگزين آنها مي‌شوند. به‌همين دليل مي‌توان گفت كه مساله‌اي به اسم امنيت شغلي ديگر وجود ندارد.

او درادامه اين گفت‌وگو صنف خود را يكي از ضعيف‌ترين صنوف خانه سينما دانست و گفت: صنف ما نسبت به سايرين وضعيت سخت‌تري دارد و با توجه به خطرات نوع كاري كه انجام مي‌دهيم، بنده فكر مي‌كنم كه از نظر بيمه نسبت به ساير صنوف مقدم هستيم. در حال حاضر هم، تلاش‌هاي متعددي دراين راستا صورت گرفته و بسياري از اعضاي صنف بيمه شده‌اند و عده‌اي كه باقي مانده‌اند هم پس از اين به‌صورت تدريجي بيمه خواهند شد.

فتحي ادامه داد: البته برخي از افراد هستند كه شرايط ويژه‌اي دارند و اگر تسهيلاتي فراهم شود كه هزينه‌ي بيمه از آنها دريافت نشود، بسيار خوب است. شايد اين هزينه براي خانه سينما چشم‌گير نباشد، اما قطعا براي اين افراد بسيار تاثير‌گذار و ارزشمند خواهد بود.

رييس انجمن بدلكاران هم‌چنين به مشكل مسكن اعضاي اين صنف اشاره كرد و افزود: اكنون بسياري از اعضاي ما مستاجر هستند و با توجه به بحث امنيت شغلي و بيكاري، ممكن است كه گاه اين افراد دوسال بيكار باشند، لذا بايد برنامه‌اي براي خانه‌دار شدن آنها طراحي شود تاكنون هم درخانه سينما اقدامات متعددي در اين راستا صورت گرفته اما معمولا افرادي در قالب اين برنامه‌ها خانه‌دار مي‌شدند كه از توان مالي نسبي برخوردار بودند، اما بنده فكر مي‌كنم كه بايد راهي پيدا كنيم تا افرادي كه از بضاعت مالي كمتري بهره مي‌برند از اين تسهيلات بهره ببرند، چرا كه اكنون اعضاي برخي صنوف واقعا نيازي به اين‌گونه تسهيلات ندارند.

فتحي بر لزوم و ضرورت حضور دولت در بحث امنيت شغلي تاكيد كرد و گفت: شايد حل معضل امنيت شغلي موضوعي باشد كه با ورود و حمايت دولت قابل حل باشد. تاكنون اگر مديران خانه سينما توان حل چنين مشكلاتي را داشتند اين مسائل را حل مي‌كردند، لذا شايد بد نباشد كه دولت نيز وارد اين عرصه شود.

او در بخش ديگري از مصاحبه‌ بيان كرد: خوشبختانه پس از چند سال ركود دراين زمينه، يكسال است كه چندين فيلم با زمينه‌هاي اكشن توليد شده و حتي برخي موارد كه پيش از اين نيازي به استفاده از بدلكار نمي‌ديدند، اكنون به اين نتيجه رسيده‌اند كه با استفاده از بدلكار كارها به شيوه‌ي بهتري انجام مي‌شود.

رييس انجمن بدلكاران درادامه با تاكيد بر اهميت سن و سلامتي در اين حرفه، عنوان كرد: ما در انجمن و صنف خود ناچاريم كه به جوانگرايي بپردازيم، چرا كه پس از گذشت چند سال از عمر ديگر درست نيست كه افراد بخواهند دست به كارهاي اين چنيني بزنند.

فتحي، هم‌چنين به مساله‌ي استفاده از نيروهاي كم تجربه پرداخت و گفت: گاه سازندگان فيلم‌ها براي پايين آمدن هزينه ساخت، به سراغ عده‌اي از افراد مي‌روند كه عضو خانه سينما نيستند و تخصص چنداني هم ندارند. حال آنكه اگر براي اين افراد اتفاقي بيفتد و آنها دچار سانحه شوند، تهيه‌كننده و ساير عوامل فيلم به هيچ عنوان نمي‌توانند پاسخگو باشند، اما اگر مديران توليد و تهيه‌كنندگان سعي كنند به افرادي كه حق آنهاست كار بدهند، مشكلات ما هم حل خواهد شد.

او درادامه از برگزاري جلسه‌اي با مديرعامل خانه سينما دراين زمينه خبر داد و افزود: قرار است در قالب جلسه‌اي با اقاي عسگر‌پور صحبتي داشته باشيم تا از اين پس قانوني تدوين شود تا در قالب آن، دفاتر توليد موظف شوند كه براي كارهاي خود از اعضاي خانه سينما استفاده كنند.

رييس انجمن بدلكاران در پايان صحبت‌هايش هم به ذكر توضيحي درباره‌ي مسائل آموزشي پرداخت و گفت: در زمان مديريت آقاي ميركريمي صحبت‌هايي داشتيم و قرار شده بود كه ايشان براي تهيه وسائل آموزشي با ما همكاري كنند، اما پس از تغيير مديريت هنوز صحبتي با مديرعامل جديد خانه سينما نداشته‌ايم ولي اميدواريم كه پس از اين صحبت‌ها براي تهيه وسائل آموزشي، كمك‌هاي خانه سينما را نيز داشته باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha