• یکشنبه / ۱۷ آبان ۱۳۸۸ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8808-00002.128315
  • خبرنگار : 71078

مدير تصويربرداري سريال «دل‌نوازان»: وسواس زيادي روي نورپردازي دارم

مدير تصويربرداري سريال «دل‌نوازان»:
وسواس زيادي روي نورپردازي دارم

سهيل نوروزي كه اين روزها مدير تصويربرداري سريال «دل‌نوازان» برعهده دارد معتقد است: يكي از مزيت‌هاي سريال‌هاي هرشبي با تعداد قسمت زياد اين است كه تصوير‌بردار مي‌تواند به سرعت خود را نسبت به آن چه روي آنتن مي‌بيند و باز‌خورد‌هايي كه دريافت مي‌كند، تصحيح كند.

نوزي كه تصويربرداري سريال‌هاي روتين و مناسبي را با «همسران» آغاز و با «خانه سبز»، «سرزمين سبز»،«تولدي ديگر»و«گيلعاد» ادامه داده است در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) افزود: من وسواس خيلي زيادي روي نورپردازي دارم و پخش هر شبي در زمينه‌ي اصلاح عملكرد خود در اين زمينه نيز موثر است.

اين مدير تصوير‌برداري اضافه كرد: آنتن شبكه‌ها با هم فرق مي‌كند. مثلا من از وضعيت پخش سريال «و خداوند عشق را آفريد» راضي بودم؛ اما پس از آن، سريال روتيني را تصوير‌برداري كردم كه خيلي بد بود و خودم از خودم غلط مي‌گرفتم؛ البته آن مجموعه كوتاه بود و تا خواستم خود را با شرايط آنتن آن شبكه تطبيق دهم، تصويربرداري تمام شد.

نوروزي در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه وارد‌شدن دوربين‌هاي تصوير‌برداري مانند HD چقدر كار تصوير‌برداران را تسهيل كرده است و چه ميزان تصاوير با همان كيفيتي روي آنتن مي‌روند كه گرفته مي‌شوند، تصريح كرد: ادوات پيشرفته وارد كشور شده است، ولي براي مرحله‌ي پس توليد آن تمهيدات لازم انديشيده نشده است. به عنوان نمونه برخي مواقع تصوير با دوربين «فول اچ دي» و كيفيت بسيار بالاي آن گرفته مي‌شود، ولي تصوير براي پخش تلويزيوني به پال تبديل و همين امر باعث مي‌شود كه حدود دوسوم از كيفيت تصوير كاسته شود.

او ادامه داد: برخي نرم‌افزارهاي تدوين براي حجم بالاي تصاوير«اچ‌دي» مناسب نيستند، بنابراين تدوينگران تصاوير «اچ‌ دي» را به «دي‌وي» تبديل مي‌كنند. همين امر موجب مي‌شود كه كيفيت تصاوير گرفته شده با آن چه ديده مي‌شود كاملا متفاوت شود در نتيجه اشك تصوير‌بردار درمي‌آيد.

مديرتصويربرداري «دل‌نوازان» اضافه كرد: كيفيت تصاوير دوربين‌هاي 35 ميلي‌متري بسيار بالاست؛ ولي كافيست تله سينمايي بدي از آن كشيده شود تا تصوير افتضاحي روي آنتن رود. در واقع در ايران هنوز اين مساله مديريت نشده است كه تصاوير گرفته شده با همان كيفيت، تدوين و پخش شود.

نوروزي مثال زد: يك فيلم تلويزيوني را با دوربين فول اچ دي تصوير‌برداري كرديم، هنگام ضبط زماني كه تصاوير را در مانيتور مي‌ديديم، آن‌ها بي‌نظير و عالي بود. در مرحله‌ي تدوين نيز زحمت زيادي كشيده شد تا تصاوير با همان كيفيت تصويربرداري شده، تدوين شود، ولي كيفيت تصاوير پخش شده بسيار بد بود؛ البته «نردبام آسمان»آخرين سريالي بود كه ديدم با دوربين «فول اچ‌دي» تصويربرداري شده است و تصاوير آن به علت زحمت‌ كشيده شده در مرحله‌ي پس توليد بسيار مطلوب پخش شد.

اين مدير تصويربرداري با بيان اين كه «دل‌نوازان» با آخرين مدل دوربين تلويزيوني موجود( Sony 45)تصويربرداري مي‌شود،گفت: اين مدل مطلوب‌ترين دوربين براي سريال‌هاست.

او درباره‌ي لزوم آموزش چگونگي استفاده از دوربين‌هاي جديد وارد شده به تصوير‌برداران اظهار كرد: يكي از مشكلات كنوني اين است به علت اندك بودن تعداد دوربين‌هاي جديدي مثل SIPK و «رد وان» در كشور و اين كه به صورت شخصي وارد مي‌شوند، كلاس‌هاي آموزشي در زمينه‌ي چگونگي استفاده از آن‌ها برگزار نمي‌شود. در نتيجه زماني كه اين‌گونه دوربين‌ها به‌دست تصوير‌بردار مي‌رسد بايد كلي با آن چالش كند.

نوروزي در پايان گفت: من چون خودم اخبار فناوري‌هاي جديد در زمينه‌ي تصويربرداري را دنبال مي‌كنم، درباره‌ي دوربين‌هاي مختلف مطالعه مي‌كنم‌ البته تا زماني كه دوربين‌هاي جديد به دست تصوير‌بردار نرسد و با آن كار نكند به ريزه‌كاري‌هاي آن وارد نمي‌شود چراكه آن‌ها« منوي» پيچيده‌اي دارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha