• سه‌شنبه / ۲۶ آبان ۱۳۸۸ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8808-00256.132509
  • منبع : مطبوعات

بيانيه‌ي هيات داوران جشنواره‌ي فيلم كوتاه تهران «عصر جديد سينماي ايران مبارك باد!»

متن كامل بيانيه‌ي هيات داوران بيست و ششمين جشنواره‌ي فيلم كوتاه تهران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در متن بيانيه‌هيات داوران آمده است: «به نام خداوند زيبايي و حكمت چه دشوار و جانكاه است بر مسند داوري نشستن! و چه دشوارتر آنگاه كه رقابت و داوري، در عرصه فيلم باشد و هنر، آن هم در ميان انبوهي از آثار بديع و هوشمندانه‌اي كه هريك نويد سينماي روبه رشد و متعهدانه در آينده را مي‌دهند! ظرافت‌هاي هنري و خلاقيت‌هاي شگرف بسياري از فيلمسازان در طرح افكار و ايده‌هاي خود كه صد البته ريشه در هوش بي‌نظير جوان ايراني دارد، به همان اندازه كه ما را مدام به وجد و نشاط مي‌كشاند، امر داوري را نيز بر ما سخت و ناميسر مي‌نمود. يكي از بارزترين وجوه اين جشنواره كه مي‌بايست بدان اشارتي داشته باشيم، حضور آثار مستند و هم‌چنين مستند _ داستاني به غايت لطيفي است كه با دستمايه قرا‌ردادن موضوعات ساده و درعين حال واقعي، به طرزي رندانه دريچه‌هاي جديدي از جامعه را براي مخاطب باز مي‌كنند و گويي بر آنند تابا تلطيف روح وي، زواياي ديگري از مناسبات اجتماعي و انساني را برويش بگشايند. البته اگرچه برتري آشكار فيلم‌هاي مستند نسبت به ديگر گونه‌ها چه از لحاظ جانمايه و چه از حيث قدرت بيان و تاثير بر مخاطب، بررسي جدي و آسيب‌شناسانه ضعف موضوع در اغلب فيلم‌هاي داستاني را ضروري مي‌سازد، اما بايد اذعان نمود در زمانه‌اي كه حتي بسياري از تحليلگران اجتماعي براين انگاره خود اصرار مي‌ورزند كه ناملايمات و حرمان‌هاي ناشي از دنياي پرتلاطم كنوني، جوان ايراني را نيز به ورطه‌ي سطحي‌نگري و انقطاع از جامعه خود كشانده است و با اين وصف مي‌كوشند او را بي‌خبر از جهان و بي‌احساس نسبت به محيط پيرامون خود معرفي نمايند، قابليت‌هاي فني و هنري نهفته در آثار ارائه شده به اين دوره از جشنواره، خط بطلاني است بر اين نظرگاه سست و عاري از حقيقت. وه كه چه نويدبخش است از اين‌كه مي‌بينيم با هنرنمايي فيلمسازان جوان گوشه و كنار اين مرز‌وبوم، ديگر دوران انحصار و حاكميت بلامنازع منطقه خاصي بر سينماي ايران افول كرده است و از اين پس بايد در انتظار فيلم‌هاي برجسته و ارزشمند توليد شده در نقاط دور افتاده كشور باشيم!

 و چه دل‌انگيز است كه فيلمسازان جوان كرد، با قامتي رعنا و سينه‌اي سپر، شانه به شانه فيلمسازان پايتخت‌نشين خودنمايي مي‌كنند و چه شورا‌نگيز است مشاهده تلاش تحسين‌برانگيز فيلمسازان مناطق جنوبي كشور در به تصوير‌كشيدن موضوعات بكر و دلنشين، كه مجموعا اين باور و احساس را در انسان زنده مي‌كنند كه استعداد بكر، هم‌چون آب‌چشمه كه در پشت سنگ از حركت باز نخواهد ايستاد، سرانجام شكوفايي خود را رقم خواهد زد و شايستگي‌اش را به رخ خواهد كشيد. و بدين‌گونه است كه حضور آثار ارزشمند از جاي‌جاي سرزمين پهناور و هنرخيزمان دراين دوره از جشنواره، ما را بر آن داشته است تا بيست‌وششمين جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم كوتاه تهران را درحقيقت، رونمايي از تنديس عصر جديد سينماي ايران بناميم.

سينمايي كه هنرمند، بيش از هرچيز، بر پيوند زدن زيبايي‌ها و نيازها و دردها و ضرورت‌هاي عصر خويش با ابزار سينما و ادبيات تصويري اصرار مي‌ورزد. آفرين بر شما فيلمسازان جواني كه با مجاهدت هنرمندانه خود زنگار نگراني و دغدغه خاطر از دل ما زدوديد و نهال اميد و نشاط را به جايش نشانديد. درود بي‌پايان بر شما ! در خاتمه،ضمن توجه دادن مسوولين فرهنگي كشور به اهميت سرمايه‌گذاري جدي‌تر دراين عرصه، لازم است مراتب تقدير و سپاس بي‌شائبه خود را از برگزار‌كننده‌ي انجمن سينماي جوانان و هم‌چنين كليه‌ي سازمان‌ها، نهادها و موسسات دولتي و خصوصي كه همواره مشعل‌داران حمايت و هدايتگري فيلمسازان جوان كشور بوده‌اند اعلام نموده، زنهار دهيم كه هرگونه سهل‌انگاري و بي‌توجهي نسبت به اين نهادهاي پويا به منزله‌ي محو و نابودي كورسوي اميد در دل سينماگران جوان كشور عزيزمان خواهد بود. عصر جديد سينماي ايران مبارك باد!»

 انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha