• شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۱ / ۰۶:۵۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91070100002
  • خبرنگار : 71461

اجراي امر به معروف و نهي از منكر نياز به برنامه‌ريزي دارد

اجراي امر به معروف و نهي از منكر نياز به برنامه‌ريزي دارد

يك استاد دانشگاه گفت: امر به معروف و نهي از منكر يعني اين‌كه يك معروف خوب در فطرت انسان‌ها وجود دارد و ما فقط بايد به انسان‌ها اين امر را يادآوري كنيم و نبايد دستوري هم باشد زيرا تاثيرگذار نيست.

يك استاد دانشگاه گفت: امر به معروف و نهي از منكر يعني اين‌كه يك معروف خوب در فطرت انسان‌ها وجود دارد و ما فقط بايد به انسان‌ها اين امر را يادآوري كنيم و نبايد دستوري هم باشد زيرا تاثيرگذار نيست.

اكرم پورنهاوندي در گفت‌وگو با خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: مهم‌ترين معروفي كه به آن عمل نمي‌شود خود مساله امر به معروف و نهي از منكر است كه در جامعه ما به يك امر تشريفاتي تبديل شده است و براي گسترش اين امر هيچ ستادي وجود ندارد.

پورنهاوندي با اشاره به دومين مساله فراموش شده در جامعه گفت: اطاعت كردن در جامعه ما به دست فراموشي سپرده شد حتي در خانواده‌هاي خود شاهد اين امر هستيم كه فرزند‌سالاري رخ داده و احترام و اطاعت از بزرگتر وجود ندارد و حتي در مرجع تقليد گرفتن هم ما دچار اين مشكل شده‌ايم و اين اطاعت نكردن به ضرر جامعه ما تمام شده است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به مراتب اطاعت كردن گفت: ما بايد در اطاعت كردن خوب آموزش ببينيم، اول اطاعت كردن از پدر و مادر را ياد بگيريم، مرحله دوم از معلمان، متخصصان و همسر، سوم از مرجع تقليد، چهارم از ولي فقيه و آخرين مرحله قرآن و اهل بيت (ع). خداوند اين مرحله‌بندي را براي ما قرار داده كه اطاعت كردن را ياد بگيريم زيرا اگر از پايين‌ترين مراحل اطاعت را ياد نگيريم در بالاترين مرتبه هم بي‌اثر است.

وي با طرح اين سوال كه چرا اسلام بر اطاعت كردن تاكيد دارد؟ گفت: زيرا ريشه يكسري از منكرات از همين اطاعت نكردن مي‌آيد و اينگونه مي‌شود كه امر به معروف و نهي از منكر در جامعه فراموش مي‌شود و حتي در نحوه بدست آوردن مال و اين‌كه مال بايد حلال باشد كسي اطاعت نمي‌كند و جامعه دچار ربا و مشكلات زياد مي‌شود.

پورنهاوندي گفت: كارهايي كه براي اجراي امر به معروف و نهي از منكر انجام مي‌دهيم تا حدودي مفيد است اما نياز به يكسري برنامه‌ريزي‌هاي درازمدت و كوتاه‌مدت داريم كه اثر را به طور مداوم ببينيم.

اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه «صداوسيما، هنرمندان و عالمان ديني در نهادينه كردن فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر نقش زيادي دارند» تصريح كرد: حتي عالمان ديني اگر به كار رياست مشغول هستند بايد سياست‌هاي خاصي را اتخاذ كنند كه امر به معروف و نهي از منكر در جامعه جا بيفتد زيرا افراد بر اساس فطرت خود دين را دوست دارند اما بايد يكسري كارهاي دقيق و سيستماتيك صورت بگيرد كه به سمت دين گرويده شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha