پزشکان میگویند بهترین زمان برای حجامت اردیبهشت ماه است چرا که در این ماه خون تازهای در رگهای انسان جریان مییابد.
به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشحویان ایران(ایسنا)، امروز حجامت یکی از راههای مطمئن و مورد سفارش در درمان بسیاری از امراض است و میتواند بین انرژیهایی که در بدن است تعادل ایجاد کند و اثرات کوتاه مدت و بلند مدت دارد، اما معمولاً اثرات آن در درازمدت مشاهده میشود، روزهای 12 تا 15 ماه قمری به جز دی ماه که انجام حجامت در آن ممنوع شده برای انجام حجامت توصیه شده است.
در کتاب "طبالرضا" آمده است که «حجامت را بر اساس "سن و روز" میتوان انجام داد، یعنی اینکه یک فرد 20 ساله میتواند هر 20 روز یک بار حجامت را انجام دهد» ولی بهترین زمان حجامت اردیبهشت ماه است.
در روایات و احادیث ائمه اطهار(ع) توصیه شده که حداقل سالانه 6 بار و حداکثر 18 بار حجامت انجام شود.
اما پیامبر خدا(ص) درباره اینکه حجامت چه هنگامی سودمندتر و شفادهنده کدام مرضهاست، میفرمایند: "هر کس در روز سهشنبه هفدهم یا نوزدهم یا بیست و یکم ماه، حجامت کند، این حجامت برای وی شفای همه دردهای سال خواهد بود و افزون بر آن، شفای سردرد، دندان درد، دیوانگی، جذام و پیسی نیز خواهد بود1".
آن حضرت درباره فواید حجامت نیز فرمودند: "حِجامت، عقل را افزون میکند و بر قدرت حافظه میافزاید2".
امام علی(ع) نیز فرمودند: "حِجامت، بدن را صحّت میدهد و عقل را استحکام میبخشد3".
پیامبر خدا(ص) همچنین درباره فواید این روش درمانی فرمود: "حجامتِ در سر، درمانی برای دیوانگی، جذام، شب کوری، پیسی و سردرد است4".
در جایی دیگر به نقل از سَلْمی خدمتگزار پیامبر خدا از ایشان نقل شده که فرمودند: "هر گاه کسی از ما از سردرد، اظهار ناراحتی میکرد، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم میفرمود: «برو حجامت کن»؛ و چون کسی از ما پادرد داشت، میفرمود: «برو آن را به حنا خضاب کن5".
همچنین از حمزة بن طیّار نقل شده که نزد امام کاظم علیهالسلام بودم. دید که آه و ناله میکنم. فرمود : «تو را چه شده است؟».
گفتم: دندانم. فرمود: "چه خوب بود حجامت میکردی!". من نیز حجامت کردم و دردم، فرو نشست. امام علیهالسلام را از این موضوع، آگاه کردم. به من فرمود: «مردم به هیچ دارویی بهتر از یک مَکشِ خون یا یک"مَزْعه" عسل، درمان نجستهاند6".
رسول خدا همچنین میفرمایند: "اگر خون در درونتان به جوش میآید، حجامت کنید؛ چراکه خون، گاه ممکن است در درون شخص، طغیان کند و وی را بکُشد7".
منابع:
1-الخصال، صفحه 385، حدیث 68 عن أبی سعید الخدری، بحار الأنوار، جلد 59، صفحه 38، حدیث 6 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 402
2- مکارم الأخلاق، جلد 1، صفحه 174، حدیث 518، بحار الأنوار، جلد 62، صفحه 126، حدیث 82؛ سنن ابن ماجة، جلد 2، صفحه 1154، حدیث 3488، المستدرک علی الصحیحین، جلد 4، صفحه 234، حدیث 7479 کلاهما نحوه، الفردوس، جلد 2، صفحه 154، حدیث 2781 کلّها عن ابن عمر دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 244
3- الخصال، صفحه 611، حدیث 10 عن أبی بصیر ومحمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه علیهمالسلام، تحف العقول، صفحه 100 وفیه «تُصِحُّ» بدل «تُصَحِّحُ» ، بحارالأنوار، جلد 62، صفحه 114، حدیث 18 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 244
4- المعجم الکبیر، جلد 23، صفحه 299، حدیث 667 عن اُمّ سلمة وج 12، صفحه 225، حدیث 13150 عن ابن عمر، الفردوس، جلد 2، صفحه 154، حدیث 2779 عن ابن عبّاس وکلاهما نحوه، کنز العمّال، جلد 10، صفحه 13، حدیث 28129؛ بحارالأنوار، جلد 62، صفحه 126، حدیث 81 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 266
5- المعجم الکبیر، جلد 24، صفحه 298، حدیث 755، تهذیب الکمال، جلد 19، صفحه 123، مسند ابن حنبل، جلد 10، صفحه 446، حدیث 27688 نحوه، کنزالعمّال، جلد 7، صفحه 131، حدیث 18350 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 266
6- الکافی، جلد 8، صفحه 194، حدیث 231، بحار الأنوار، جلد 62، صفحه 163، حدیث 8 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 402
7- طبّ الأئمّة لابنی بسطام، صفحه 57 ، بحارالأنوار ، جلد 62، صفحه 120، حدیث 42 دانش نامه احادیث پزشکی: 1 / 462
انتهای پیام
نظرات