• سه‌شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93023019258
  • خبرنگار : 71191

طرح مشکلات میراث و گردشگری در شورای شهر تهران

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با حضور در جلسه‌ی شورای شهر تهران که بدون حضور رییس شورا برگزار شد‌، به بیان مشکلات، پیشرفت‌ها و پسرفت‌های این سازمان در طول سال‌های گذشته پرداخت و از اعضای شورای شهر تهران خواست تا به حوزه‌های میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری توجه بیشتری داشته باشند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با حضور در جلسه‌ی شورای شهر تهران که بدون حضور رییس شورا برگزار شد‌، به بیان مشکلات، پیشرفت‌ها و پسرفت‌های این سازمان در طول سال‌های گذشته پرداخت و از اعضای شورای شهر تهران خواست تا به حوزه‌های میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود سلطانی‌فر در ابتدای جلسه‌ی صبح امروز (سه‌شنبه، 30 اردیبهشت‌ماه) با اشاره به تعداد آثار ثبتی و شناسایی‌شده‌ی تاریخی در کشور، اظهار کرد: حجم کار و آنچه در این سازمان باید انجام شود‌، در مقایسه با آنچه تا کنون انجام شده، بسیار بیشتر است و می‌طلبد که یک همت و اراده‌ی عمومی و ملی در این رابطه به کار گرفته شود.

او ادامه داد: با یک حساب سرانگشتی برای آزادسازی بناهای تاریخی شناسایی‌شده‌، کاوش‌، احیا‌ و مرمت آن‌ها باید حدود 320هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم که اگر قرار باشد در مدت 10 سال این اعتبار را هزینه کنیم، سالانه حدود 32میلیارد تومان برای آزادسازی حریم‌ها، کاوش‌، احیا و مرمت بناهای تاریخی اعتبار نیاز داریم که این در مقایسه با امکانات کنونی، یک به صد است و در اینجا نیاز ما و تعامل با شهرداری‌ها، بویژه در شهر تهران روشن می‌شود.

معاون رییس‌جمهور همچنین با ارائه‌ی اطلاعاتی در حوزه‌ی صنایع دستی، اظهار کرد: از 460 رشته‌ی صنایع دستی شناخته‌شده در دنیا به‌عنوان یکی از سه قطب بزرگ تاریخ صنایع دستی جهان شامل ‌ایران‌، هند و چین‌، ما 352 رشته‌ی فعال داریم و حدود دومیلیون نفر در این رشته‌ها مشغول به کار هستند که این، ظرفیت اشتغال بالایی را به خود اختصاص داده است و پتانسیل آن را دارد که در زمینه‌ی حل مشکلات کشور بار سنگینی را به دوش بکشد.

او صنایع دستی را یکی از رشته‌هایی دانست که برای اشتغال در آن به سرمایه‌گذاری اندکی نیاز است، اما تولیدات آن، قابلیت عرضه‌ی گسترده دارد، مانند صنعت فرش که حدود دومیلیون مترمربع فرش در سال تولید می‌شود و 75 درصد آن صادر می‌شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره‌ی فعالیت حوزه‌ی گردشگری در کشور، اظهار کرد: در سال 1950 ‌میلادی، 25میلیون نفر گردشگر در دنیا جابه‌جا شدند، این آمار در سال 2005 میلادی به 800میلیون نفر افزایش یافت و در سال 2013 میلادی به رقم یک‌میلیارد و 187میلیون گردشگر رسید و به کشورهای مختلف، چیزی حدود 1250میلیارد دلار سود رسید.

وی با تأکید بر این‌که ایران جزو 10 تا 15 کشور نخست دنیا از نظر داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است، گفت: تراز گردشگری در سال 1392، 5 / 4میلیون نفر گردشگر خارجی بود که از این تعداد، یک‌میلیون و 600هزار نفر از عراق و یک‌میلیون نفر از جمهوری آذربایجان و بقیه از کشورهای مرزی به ایران وارد شدند. این در حالی است که در بدبینانه‌ترین برآوردها حدود 10میلیارد دلار از کشور خارج شده است.

وی با اشاره به چشم‌انداز 20 ساله‌ی کشور که براساس آن تا سال 1404 برنامه‌ریزی‌ها برای ورود 20میلیون گردشگر به کشور با درآمد 25 تا 30میلیون دلار است‌، بیان کرد: بر این اساس، در مدت زمان گذشته، تراز منفی داشته‌ایم که این رقم نشان می‌دهد، در حوزه‌ی گردشگری با رشدی منفی مواجه هستیم که این نشان می‌دهد، راه آینده پر پیچ و خم است.

او همچنین با اشاره به افزایش ورود گردشگر خارجی به کشور در طول 45 روز نخست امسال، گفت: براساس آمار به‌دست آمده، تعداد گردشگران اروپایی که با تور به ایران وارد شده‌اند، به نسبت 45 روز گذشته‌ی سال قبل، 240 درصد رشد داشته است. اکنون بیشتر هتل‌ها در شهرهای تاریخی مانند اصفهان‌، شیراز‌، یزد‌ و کاشان جای خالی ندارند و در حال حاضر بیشتر تورهای ورودی در حال ثبت‌ نام گردشگران خارجی برای سال 2015 میلادی هستند که این نشان می‌دهد خوشبختانه صنعت گردشگری روبه رشد است.

سلطانی‌فر اضافه کرد: با توجه به این وضعیت، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 میلادی میزان جابه‌جایی گردشگران به حدود یک‌میلیارد و 600میلیون نفر افزایش پیدا کند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه صحبت‌هایش بر مباحث مربوط به تهران تمرکز کرد و با اشاره به تعداد 300 اثر ثبتی در فهرست آثار ملی تهران‌، تعداد بناهای مختلف دارای حریم را 23 اثر دانست و تأکید کرد: در حال حاضر 2300 اثر واجد ارزش در تهران داریم.

وی یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در بخش گردشگری را کمبود هتل و اماکن اقامتی مناسب دانست و اظهار کرد: باید تمرکزمان را در سطح کشور روی این نقطه وارد کنیم و خیز مناسبی برای حل آن برداریم.

او با اشاره به زمینه‌های همکاری که در گذشته بین شورای شهر‌، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وجود داشته و بین این سه نهاد تفاهم‌نامه‌هایی مبادله شده است‌، بیان کرد: در حال حاضر باید بخش اجرایی این سه نهاد، پیگیری‌های مورد نیاز از سوی دو طرف را برای اجرایی کردن آن تفاهم‌نامه‌ها داشته باشد. ‌

معاون رییس‌جمهور تملک بناها و مکان‌های تاریخی در اختیار بخش خصوصی را که به‌خوبی از آن‌ها حراست نمی‌شود، از مهم‌ترین مباحثی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امکان تأمین منابع مالی مورد نیاز در این زمینه را نداریم. اگر بتوانیم از ظرفیت شورا در این زمینه استفاده کنیم،‌ می‌توانیم در دوران کاری این شورا، دستاوردهای آن را ببینیم.

او درباره‌ی لزوم کمک به حفظ بناهای تاریخی شهر تهران نیز یادآوری کرد: در دولت دوم آقای خاتمی - رییس‌جمهور اسبق - مسوولان فرهنگی کشور و وزارت آقای مسجدجامعی - وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی - مصوبه‌ی ایجاد سایت بزرگ تاریخی باغ مشق به تصویب رسید. تا با تملک بنای مهم این مجموعه بتوانیم یک محوطه‌ی کاملا تاریخی و ارزشمند را در تهران ایجاد کنیم و به‌عنوان یک مجموعه‌ی موزه‌ای فاخر مورد استفاده قرار گیرد؛ اما تا کنون هیچ اقدامی برای عملیاتی شدن آن رخ نداده است. امیدوارم با ایجاد کمیته‌ی اجرایی برای چنین مواردی بتوانیم این اقدامات را عملیاتی کنیم.

معاون رییس‌جمهور در ادامه از اعضای شورای شهر تهران خواست تا به بحث سرای دلگشا وارد شوند و جلوی خدشه‌دار شدن حریم کاخ جهانی گلستان را به‌عنوان یکی از نفیس‌ترین بناهای تاریخی کشور بگیرند.

او همچنین به دیدار اعضای شورای شهر با مقام معظم رهبری اشاره و تأکید کرد: دغدغه‌ی ایشان در ساخت‌وسازهای جدید در کشور و بخصوص در تهران، توجه به معماری و هویت شهر بود که امیدواریم به این وجه نیز بپردازیم.

وی با اشاره به لزوم سامان‌دهی محدوده‌ی حصار ناصری در تهران، اضافه کرد: باید در این زمینه یک کار ویژه انجام شود و مجموعه‌ای که در ارتباط با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف که ارزش تاریخی دارد، تملک و به بناهای مختلف فرهنگی تبدیل شود. این، یکی از محورهای اصلی و زمینه‌ی مشترک کاری ماست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha