بر اساس گزارش رویترز، مقامات ایرانی حاضر به افشای نام شرکت لیزینگ نشده اند اما منابع صنعت هواپیما در سپتامبر اعلام کرده بوده اند ایران به منظور دریافت کمک برای فاینانس خرید هواپیماهای جت، در مرحله مذاکرات پیشرفته با شرکت «دوبی آئرواسپیس» امارات متحده عربی قرار دارد.
یک مقام ایرانی بدون ارائه توضیحات بیشتر، به رویترز گفت: ما برای فاینانس خرید ۱۷ هواپیما به توافق رسیده ایم.
شرکتهای «دوبی آئرواسپیس» و ایرباس هم حاضر به اظهارنظر در این باره نشدند.
بر اساس این گزارش، تحت توافق مذکور، شرکت لیزینگ بخشی از هواپیماهایی که ایران سفارش داده است را خریداری خواهد کرد و سپس آنها را به شرکت هواپیمایی ملی این کشور اجاره می دهد.
یک مکانیسم مشابه ممکن است برای خرید ۲۰ هواپیمای توربوپراپ از ATR مورد استفاده قرار گیرد. این شرکت که نیمی از آن متعلق به ایرباس است، در این باره اظهارنظر نکرد.
تهران پس از اجرایی شدن توافق هسته ای در ژانویه، امسال برای بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای جت به ایرباس و بوئینگ سفارش داده است.
کامل شدن بقیه توافق ایرباس به دریافت مجوز صادرات از سوی دولت آمریکا بستگی دارد، زیرا در ساخت هواپیماهای ایرباس قطعات ساخت آمریکا به کار رفته است. تاکنون ایرباس برای صادرات ۱۷ هواپیمای جت، مجوز آمریکا را دریافت کرده است.
برای ایرباس دریافت پول به یورو غیرمعمول است و معمولا صنعت هواپیماسازی از دلار برای فروش هواپیما استفاده می کند اما استفاده از سیستم مالی آمریکا برای ایران ممنوع است و تحریمهای اولیه این کشور علیه تهران همچنان باقی هستند.
انتظار می رود مذاکرات میان ایران و بوئینگ برای نهایی کردن توافق این شرکت برای فروش یا اجاره بیش از ۱۰۰ هواپیما ازسرگرفته شود.
فخار داغستانی، نماینده بوئینگ در امور منطقه خاورمیانه به رویترز گفت: دولت آمریکا اجازه مذاکره با شرکتهای هواپیمایی ایرانی را داده است و هر گونه توافق نهایی نیازمند مجوزهای بیشتر از سوی دولت آمریکاست.
توافقهای فروش هواپیما، غنمیت اقتصادی بزرگی برای شرکتهای غربی است اما عدم رغبت بانکهای غربی برای تامین فاینانس، مانعی برای این مذاکرات بوده است.
به گفته یک مقام دولتی، حداقل ۲۰ فروند هواپیمای غربی تا مارس سال ۲۰۱۷ و ۲۵ فروند دیگر تا چهار ماه آینده، به ناوگان ایران اضافه خواهند شد.
ایران در ژانویه برای خرید ۱۱۸ هواپیمای جت ایرباس شامل ۱۲ فروند A۳۸۰ که بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است، به توافق رسید اما سفارش A۳۸۰ بعدا لغو شدند. شش فروند هواپیمای کوچکتر که قرار بود امسال تحویل داده شوند، به دلیل تاخیر در دریافت مجوز آمریکا، لغو شدند به این ترتیب اگر سفارش ایرباس کامل شود، بیشتر از ۱۰۰ فروند جت نخواهد بود.
انتهای پیام
نظرات