این نویسنده و منتقد در گفتوگو با ایسنا درباره ارزیابیاش از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اظهار کرد: بررسی اهداف، کارکرد و نقاط قوت و ضعف دورههای گذشته نمایشگاه کتاب به پژوهش مستقل و جامعی نیاز دارد و چیزی که مولفان، ناشران و برخی از مدیران کتاب بیان میکنند به عنوان گزارههای جزئی میتواند محل توجه باشد. تصمیم برای هرگونه تغییر در روند نمایشگاه کتاب بدون در نظر گرفتن چنین پژوهشهای بنیادین و پایهای صحیح نیست.
او با اشاره به رواج گسترده اطلاعرسانی الکترونیک در حوزه کتاب، افزود: با توجه به این موضوع کارکرد واقعی نمایشگاه کتاب چیست؟ اینترنت و شبکههای مجازی عملا در حوزه کتاب و کتابخوانی، اطلاعدهی و اطلاعرسانی و خرید و فروش کتاب وارد شده و در آن نفوذ کردهاند و سیاستگذاران باید کارکرد نمایشگاههای استانی و موضوعی کتاب را مورد بازنگری قرار دهند.
شاکری سپس خاطرنشان کرد: نکتهای که باید در سند چشمانداز کتاب و کتابخوانی به آن توجه کرد، گسترش شبکههای مجازی و دسترسی مخاطبان به فایلها و نسخههای اینترنتی کتاب است که آینده نشر، توزیع، تبلیغ و انتشار آثار را دستخوش تغییر میکند و نمایشگاه کتاب به صورت سنتی - که با عرضه کتاب همره است - نمیتواند پاسخگو و بر آوردهکننده نیازهای آتی ما در کتاب و کتابخوانی باشد.
او با بیان اینکه کارکرد غالب نمایشگاههای کتاب فروش و عرضه کتاب است، بیان کرد: این مسئله طی سالها مورد توجه و تذکر افراد مختلف واقع شده است. نمایشگاه کتاب، بازاری برای ناشران، نویسندهها و یا تولیدکنندگان فراهم میکند تا کتابهای خود را به فروش برسانند و کارکردهای دیگر نمایشگاه کارکردهای فرعی و جنبی هستند. حتی مخاطبانی که به صورت سالانه به نمایشگاه میآیند بیشتر برای خرید کتاب و اطلاع از آثار تازه منتشرشده است. حال سوالی که پیش میآید این است که این کارکرد چقدر واقعی و چقدر مطابق با شرایط و وضعیت امروز ما است؟ واقعیت این است که ما در شرایطی هستیم که فضای مجازی امکان موسع، بهروز و پیشرفتهای برای اطلاعرسانی درباره تازههای نشر در اختیار مخاطب قرار میدهد، همچنین مجموعه فروشگاههای اینترتی کتاب این امکان را به مخاطبان میدهند که بتوانند به کتابهای مورد نیازشان دسترسی داشته باشند؛ در نتیجه برگزاری نمایشگاه کتاب به این صورت ریسک بزرگی است.
این نویسنده در ادامه گفت: این سوال مطرح است که در شرایط فعلی و با توجه به افقی که ما به سمت آن حرکت میکنیم، کارکرد نمایشگاه کتاب تا چه حد قابل قبول است؟ اگر بتوانیم شبکههای توزیع و معرفی کتاب را در کشور فعال، بهروز و کارآمد کنیم، مخاطبان کتاب چقدر حاضرند در نمایشگاه شرکت کنند؟ طبیعی است با رونق زیرساختهای توزیع و فروش کتاب این موضوعیت و کارکرد برای نمایشگاه کتاب منتفی میشود و نمایشگاه دیگر برای فروش راهاندازی نمیشود.
او با بیان اینکه نمایشگاه کتاب فروشگاه کتاب نیست، گفت: نمایشگاه بیشتر یک رخداد فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی است که تولیدکنندگان کتاب و مولفان قرار است مسئله دیگری را حل کنند که در فضای مجازی امکان حل آن وجود ندارد. به نظر میرسد باید به این سمت پیش برویم. در طول سالهای اخیر برنامههایی در نمایشگاه با عنوان جنبی برگزار میشود که این است که از فروش کتاب فراتر برویم و افق دیگری را هم ببینیم، اما به نظر میرسد همچنان یک بخش جنبی است، لذا برای آن باید فکر و سرمایهگذاری شود.
احمد شاکری درباره عرضه کتاب جدید خود در سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ اسلامی قرار است مجموعه نقدی را با عنوان «مانایی و میرایی» به نمایشگاه برساند. این کتاب مجموعه نقد آثار داستانی انقلاب و دفاع مقدس است که شامل نقد کتابهای «جمجمهات را قرض بده برادر» نوشته مرتضی کربلاییلو، «ارمیا» نوشته رضا امیرخانی، مجموعه داستانی از مجید قیصری، «نامیرا» از صادق کرمیار و کتابهای دیگری است که در حوزه دفاع مقدس نوشته شده است.
سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات