• شنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97092411939
  • منبع : نمایندگی همدان

وضعیت سدسازی در همدان

وضعیت سدسازی در همدان

ایسنا/همدان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه سد خرمرود تویسرکان 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: سد خرمرود نخستین سدی است که به صورت فاینانس داخلی احداث می‌شود.

‌منصور ستوده در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با اشاره به اینکه هزینه این سد 3.6 میلیارد تومان برآورد شده است، اظهار کرد: عملیات اجرایی این سد توسط شرکت پیمانکار آب و خاک پارس آغاز شده و تا کنون 15 درصد پیشرفت دارد.

وی تصریح کرد: سد خرمرود قرار است 1.3 میلیون مترمکعب آب شرب شهرستان تویسرکان و 1.5 میلیون مترمکعب برای مصارف صنعتی را تأمین کند.

ستوده با بیان اینکه حجم مخزن سد خرمرود 8 میلیون مترمکعب است، افزود: سد خرمرود قرار است در یکسال 2.6 میلیون مترمکعب آب در اختیار شرب و صنعت تنظیم  کند.

ستوده با اشاره به اینکه قرارداد پروژه سد خرمرود 36 ماهه است، بیان کرد: سد خرمرود سال 99 تحویل داده خواهد شد.

تکمیل سد نعمت‌آباد 20 میلیارد اعتبار می‌خواهد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در ادامه با تأکید بر اینکه سد نعمت‌آباد شهرستان اسدآباد تا کنون 85 درصد پیشرفت دارد، عنوان کرد: سد نعمت‌آباد قرار است برای بهبود حق‌آبه مزارع پایین‌دست احداث شود.

وی با بیان اینکه برای تکمیل سد نعمت‌آباد 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، خاطرنشان کرد: در بودجه سال 97 رقم ناچیز یک میلیارد و 875 میلیون تومانی برای تکمیل سد نعمت‌آباد درنظر گرفته شده است که با توجه به افزایش قیمت مواد مورد نیاز کافی نیست.

ستوده با اشاره به اینکه این سد فعلا مصارف شرب ندارد، تصریح کرد: آب شرب روستاهای اطراف توسط چاه‌های آب شرکت آب و فاضلاب روستایی تأمین می‌شود.

سد آلان در کبو‌راهنگ در دست مطالعه است

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 6 سد اکباتان، آبشینه، شیرین‌سو، کلان ملایر، شنجور رزن و سرابی تویسرکان در استان همدان در دست بهره‌برداری هستند، اظهار کرد: سد نعمت‌آباد، خرمرود و گرین نهاوند در دست ساخت است و سد آلان در کبوراهنگ در دست مطالعه است.

وی درباره وجود گسل در مناطق احداث سد نیز به ایسنا گفت: معمولا منطقه‌ای که برای احداث سد انتخاب می‌شود، باید عاری از گسل باشد ضمن اینکه مطالعات ژئوتکنیک بر روی منطقه انجام می‌گیرد که خوشبختانه در استان همدان هیچ سدی بر روی گسل ساخته نشده است.

آغاز عملیات اجرایی سد گرین ازابتدای دی‌ماه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان  عنوان کرد: قرارداد سد مخزنی گرین با تخصیص 22 میلیون مترمکعب بسته شده و از اول دی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد که تا کنون 8 درصد پیشرفت دارد.

ستوده یادآور شد: این سد 19 میلیون مترمکعب برای شرب نهاوند و 3 میلیون مترمکعب برای صنعت را تأمین خواهد کرد و مابقی حق‌آبه زمین‌های پایین دست خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سد گرین نهاوند 3 ساله تحویل داده خواهد شد، افزود: هزینه مورد نیاز این پروژه 170 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با تأکید بر اینکه حجم سد اکباتان 33 میلیون مترمکعب است، گفت: هم اکنون سد اکباتان دارای 13 میلیون مترمکعب آب است که 30 درصد سد را شامل می‌شود.


انتهای پیام

برچسب‌ها:
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha