• سه‌شنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98060502506
  • منبع : نمایندگی همدان

نسخه دولت برای حال ناخوش گوجه‌کاران

نسخه دولت برای حال ناخوش گوجه‌کاران

ایسنا/همدان شهرستان اسدآباد یکی از قطب های مهم تولید گوجه فرنگی در استان همدان بوده که هر ساله بخش عمده ای از تولیدات جالیزی این شهرستان به این محصول اختصاص دارد. فصل برداشت گوجه فرنگی برای کشاورزان اسدآبادی رسیده و حال ناخوش گوجه کاران این منطقه وصف ناپذیر است.

به گزارش ایسنا، در حالیکه در برخی از فصول سال قیمت خرید گوجه فرنگی از بازار هوش از سر خریداران می پراند و این محصول جالیزی را به صیفی لاکچری مبدل می کند اما اینک در فصل برداشت، قیمت پایین خرید گوجه فرنگی از بهره برداران موجب آن شده که کشاورزان گوجه کار برای درمان حکایت حال ناخوش خود دست به دامن مسئولان شهر شوند چرا که اگر چاره و نسخه ای برای این مشکل خود نیابند و اگر مسئولان تدبیری برای آن نیندیشند، باید به زودی دسترنج  و زحمت چند ماهه آنان در برابر چشمانشان در زیر تیغ آفتاب تابستان بر سر جالیز رها شود و یا به ناچار به نازل ترین قیمت بدون هیچ صرفه اقتصادی برای آنان به فروش برسد.

پیش بینی برداشت 70 هزار تن گوجه

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد از پیش بینی برداشت 70 هزار تن گوجه فرنگی از مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: امسال 1300 هکتار از زمین‌های کشاورزی اسدآباد به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص یافته که براساس پیش‌بینی‌ها از این میزان اراضی بیش از 70هزار تن گوجه‌فرنگی برداشت خواهد شد.

سقراط بیرنگ در گفت‌وگو با ایسنا، تعداد بهره‌برداران تولید و کشت گوجه‌فرنگی اسدآباد را 1100 نفر اعلام کرد و یادآور شد: با توصیه‌های انجام شده کشاورزان اسدآبادی در کشت گوجه‌فرنگی با توجه به پرآب‌بر بودن این محصول براساس اصلاح آبیاری و اصلاح الگوی کشت بحث آبیاری قطره‌ای و نشاءکاری را مدنظر قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه 90 درصد از کشت‌های اراضی گوجه‌فرنگی شهرستان آبیاری قطره‌ای بوده و به صورت 100 درصدی کشت نشائی هستند تصریح کرد: آبیاری قطره‌ای بودن 90 درصد اراضی گوجه‌فرنگی شهرستان صرفه‌جویی 60 درصدی آب را به دنبال داشته است.

بیرنگ در ادامه با اشاره به افزایش 50 درصدی کشت گوجه فرنگی در اراضی کشاورزی اسدآباد یادآور شد: میانگین تولید هر هکتار از گوجه‌فرنگی 60 تن بوده که در صورت درنظر گرفتن بحث رکورد و تولید بالا به ازای هر هکتار برداشت  تولید 100 تن گوجه‌فرنگی نیز وجود دارد.

وی  با اشاره به مشکل موجود گوجه کاران اسدآبادی در رابطه با نوسانات  قیمت فروش محصول خود گفت: قیمت پایین گوجه فرنگی موجب نگرانی و نارضایتی  این قشر از کشاورزان شهرستان شده و بنا به گفته گوجه کاران صرفه لازم برای فروش کشاورزان را ندارد در همین راستا دولت برای حمایت از کشاورزان و مرتفع شدن مشکل این قشر از طریق تعاون روستایی برای خریداری محصول گوجه کاران وارد شده است.

بیرنگ با بیان اینکه در حال حاضر نرخ  گوجه فرنگی برای خریداری از کشاورزان 700 تا 1000 تومان قیمت گذاری شده است، ادامه داد: با وجود این قیمت گذاری، قیمت خرید گوجه فرنگی از بهره برداران این محصول دارای نوسان بوده و این امر موجب دغدغه و نگرانی کشاورزان گوجه کار اسدآبادی شده است. 

وی افزایش دو برابری سطح زیرکشت گوجه فرنگی در شهرستان نسبت به سال گذشته را یکی از دلایل نوسانات قیمت گوجه در شهرستان برشمرد و عنوان کرد: باید برای مرتفع شدن این مشکل، حمایت لازم به طرق مختلف را از کشاورزان گوجه کار اسدآبادی داشته باشیم. 

مدیر جهادکشاورزی اسدآباد با اشاره به اینکه برداشت گوجه فرنگی از مزارع کشاورزی شهرستان به صورت عمومی از یک هفته پیش آغاز شده و در حال حاضر در پیک برداشت قرار دارد و این  برداشت تا بعد از شهریورماه نیز بعضا ادامه خواهد داشت، یادآور شد: برای حذف و کم کردن واسطه ها و دلالان در راستای حمایت از کشاورزان گوجه کار اسدآبادی پیگیر تنظیم نامه ای هستیم که با معرفی کشاورزان به کارخانه های صنایع تبدیلی به صورت مستقیم محصول آنان خریداری شده و دلالان و واسطه ها از فرصت برای خریداری محصول گوجه کاران استفاده نکنند و گوجه کاران بتوانند با قیمت مناسبی محصول خود را به فروش برسانند.

کشاورزان گوجه ها را تحویل کارخانه رب دهند

فرماندار شهرستان اسدآباد هم اظهار کرد: با توجه به بحث فصل برداشت گوجه و مشکل کشاورزان در رابطه با فروش، با جلسه ای که با مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و مدیر داخلی کارخانه با حضور مدیر تعاون روستایی و مدیر صنعت و معدن در این رابطه داشتیم قرار شده که مدیریت کارخانه رب با اخذ معرفی نامه ای که توسط جهاد کشاورزی به کشاورزان داده می شود، کشاورزان شهرستان گوجه فرنگی برداشت شده خود را تحویل این  کارخانه بدهند.

مجید درویشی افزود: در این راستا تفاهم نامه ای 3 جانبه امضا خواهد شد که مابه التفاوت قیمت خرید توسط کارخانه و قیمت مصوبی که دولت مشخص کرده توسط این تفاهم نامه از  طریق  تعاون روستایی پیگیری و به کشاورزان پرداخت شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مبلغ خرید گوجه به قیمت امروز در کارخانه رب شهرستان 730 تومان درب کارخانه تحویل می شود که مابه التفاوت این رقم با رقم مصوب را بر اساس این قرارداد که بین کارخانه و کشاورز و تعاون روستایی منعقد می شود از طریق تعاون روستایی پیگیری و به عنوان سوبسید به حساب کشاورز پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: کشاورزان گوجه تولیدی خود را با معرفی نامه ای از جهاد می توانند به کارخانه تحویل داده و دست واسطه ها را حذف و نقدا پول گوجه خود را دریافت کنند. 

فرماندار اسدآباد ادامه داد: تکمیل فاز دوم کارخانه رب شهرستان سبب آن شده که این امر موجب اطمینان و اعتمادسازی کشاورزان اسدآبادی باشد و سطح زیرکشت گوجه فرنگی شهرستان با 90 در صد افزایش از 700 هکتار در سال گذشته به 1300هکتار برسد.

وی تصریح کرد: در 4 ماه از فعالیت کارخانه رب اسدآباد که اقدام به تولید رب گوجه فرنگی دارد، 80 نفر مشغول به کار هستند که با پیگیری هایی که با اجرای بحث بسته بندی و بحث جانبی کارخانه  وجود خواهد داشت، می توان بحث اشتغال این واحد را به صورت 12 ماهه داشته و در بحث اشتغال و رونق و اهداف سند راهبردی این کارخانه در طول سال فعال باشد.

درویشی ظرفیت اسمی روزانه این کارخانه را 1300 تن برشمرد و افزود: میزان گوجه تولیدی شهرستان پاسخگوی تولید کارخانه رب اسدآباد نبوده و بخشی  گوجه مورد نیاز کارخانه از شهرستان ها و استان های همجوار دیگر چون کرمانشاه تهیه می شود که جا دارد کشاورزان اسدآبادی سال آینده سطح زیرکشت این محصول را افزایش دهند تا کارخانه رب اسدآباد دیگر مجبور به تأمین گوجه مورد نیاز از شهرستان ها و استان های همجوار نباشد.

وی اضافه کرد: کارخانه رب اسدآباد تمام سرمایه گذاری این کارخانه را از منابع داخلی خود انجام داده و هیچ گونه تسهیلاتی دریافت نکرده اند و به ما این قول را داده اند که هر میزان کشاورزان شهرستان گوجه کشت کنند کارخانه فوق نسبت به جذب گوجه تولیدی اقدام کند.

قیمت مصوب دولت برای خرید گوجه 1000 تومان است

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان اسدآباد نیز تصریح کرد: در حال حاضر خرید گوجه فرنگی از کشاورزان بهره بردار در 8 استان ابلاغ شده که تا کنون در 3استان فارس، خراسان رضوی و اصفهان خرید گوجه فرنگی از کشاورزان شروع شده است.

محمدکرم مرادی اظهار کرد: با پیگیری فرماندار شهرستان طی جلسه ای با کارخانه مارال فروز قرار شد کشاورزان گوجه تولیدی خود را به صورت مستقیم  با معرفی نامه ای از جهاد به کارخانه تحویل دهند  که در این راستا تفاهم نامه ای 3 جانبه بین کشاورز، کارخانه و تعاون روستایی امضا خواهد شد و مابه التفاوت قیمت خرید  کارخانه و قیمت مصوبی که دولت مشخص کرده از طریق تعاون روستایی پیگیری و به عنوان سوبسید به حساب کشاورز پرداخت شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه رب گوجه فرنگی هر کیلو گوجه را از کشاورزان درب کارخانه به قیمت 730 تومان خریداری می کند، گفت: قیمت مصوبی که دولت برای هر کیلو گوجه تولیدی کشاورزان برای خرید اعلام کرده 1150 تومان بوده که بدون احتساب جعبه گوجه، قیمت مصوب 1000 تومان خواهد بود و در این راستا با حمایت دولت مابه التفاوت این قیمت خرید کارخانه و قیمت مصوب با پیگیری تعاون به حساب کشاورزان واریز می شود و با این اقدام کشاورزان دچار خسارت و زیان در بحث فروش گوجه برداشت شده خود نخواهند شد. 

خرید گوجه از کشاورزان به قیمت 730 تومان

مدیرعامل شرکت مارال فروز غرب هم  اظهار کرد: از روز گذشته خریداری گوجه فرنگی از کشاورزان و بهره برداران این محصول به قیمت 730 تومان آغاز شده  و عمده دریافت گوجه کارخانه از اسدآباد است و این در حالیست که دلالان و واسطه ها گوجه کشاورزان را به قیمت 600 تومان در حال خریداری هستند. 

محمدرضا سلیمانی با بیان اینکه در این کارخانه در پیک کار مهر، آبان و شهریور تعداد 80 نیرو فعالیت دارند و در ماه های دیگر سال تنها 30 نفر نیرو مشغول به کار هستند، افزود: در سالجاری بحث بسته بندی گوجه را با حمایت فرمانداری و دستگاه های ذیربط انجام خواهیم داد که این امر از نقش موثری در فعالیت این کارخانه در طول سال برخوردار  خواهد بود.

وی با اشاره به قیمت یک هزار و 500 تومانی یک قوطی گوجه فرنگی این کارخانه اظهار کرد: قیمت رب گوجه را کارخانه رب مشهد اعلام می کند و قیمت رب گوجه بر عهده ما نیست. 

وی قوطی خالی رب گوجه را 2300 تومان برشمرد و تصریح کرد: طرح توسعه کارخانه یکی از برنامه های آینده بوده که در این طرح مهمترین اقدام راه اندازی کارخانه قوطی سازی شرکت مارال فروز است.

سلیمانی  یادآور شد: کارخانه رب گوجه‌فرنگی اسدآباد در سال 94 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شد که این کارخانه در فصل گوجه‌فرنگی روزانه ظرفیت دریافت 1300 تن گوجه‌فرنگی و تولید حداقل 200 هزار قوطی رب گوجه را داراست.

وی افزود: این کارخانه ضمن دریافت گوجه‌فرنگی کشاورزان اسدآبادی و سایر شهرستان‌های استان همدان، ظرفیت دریافت و جذب گوجه‌فرنگی غرب کشور را نیز دارد.

کمک می‌کنیم تا کشاورزان متضرر نشوند

 گفتنی است؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان اسدآباد هم چندی پیش در کارگروه تنظیم بازار شهرستان اسدآباد، گفت: با هر ظرفیت و توانی که داریم  گوجه کاران اسدآبادی را کمک خواهیم کرد که  متضرر و ناراضی نشوند.

یزدان آزرمی اظهار کرد: شهرستان اسدآباد یکی از مهمترین قطب های تولید گوجه فرنگی بوده که امسال 1300 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به کشت این محصول اختصاص یافته و براساس پیش بینی ها بیش از 70 هزار تن گوجه فرنگی از اراضی موجود گوجه فرنگی محصول برداشت خواهد شد.

وی با  اشاره به نگرانی و نارضایتی کشاورزان گوجه کار اسدآبادی از قیمت پایین گوجه فرنگی برای فروش به بازار تصریح کرد: با توجه به همین امر، دولت برای حمایت از کشاورزان از طریق ادارات مربوطه از جمله  تعاون روستایی در رابطه با خرید گوجه از کشاورز وارد شده است.

آزرمی همچنین با اشاره به وجود یک کارخانه رب گوجه فرنگی در شهرستان گفت: سعی بر آن است تا گوجه فرنگی تولید شده امسال با کمک تعاون روستایی توسط کارخانه رب شهرستان خریداری شود در غیر این صورت تعاون روستایی برای حمایت از کشاورزان گوجه کار از طریق راهکارهای دیگر باید خرید گوجه فرنگی کشاورزان را پیگیر باشد.

خرید توافقی 2000 تن گوجه از کشاورزان

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان نیز چندی پیش از خرید توافقی دو هزار تن گوجه فرنگی از کشاورزان همدانی و تحویل به کارخانجات صنایع تبدیلی خبر داد و گفت: با هماهنگی شبکه تعاون روستایی خرید توافقی محصول گوجه فرنگی از کشاورزان شهرستان های گوجه خیز از جمله تویسرکان، نهاوند و اسدآباد آغاز شده و تا کنون دو هزار تن از این محصول بصورت مستقیم از کشاورزان خریداری شده و به صنایع تبدیلی تحویل شده است.

رضاعباسی افزود ادامه داد: با توجه به قیمت بالای محصول گوجه فرنگی در سال زراعی گذشته بسیاری از استان های کشور از جمله فارس،اصفهان و خراسان بصورت گسترده اقدام به کشت این محصول کرده اند که بر این اساس تولید افزایش قابل توجه یافته است.

وی عنوان کرد: خرید حمایتی محصول گوجه در چند استان کشور که تولید قابل توجهی داشته اند، آغاز شده است اما در همدان فعلا به صورت توافقی این محصول خریداری می شود که سبب تعادل قیمت و حمایت از کشاورزان می شود.

عباسی یادآور شد: تا کنون ۱۵ تا ۲۰ درصد محصول گوجه فرنگی در استان همدان برداشت شده و ممکن است در زمان اوج برداشت این محصول در قالب طرح خرید حمایتی از کشاورزان خریداری شود.

در پایان اینکه باید در رابطه با مرتفع شدن این چالش  کشاورزان در رابطه با حذف واسطه ها در خریداری گوجه تولیدی آنان و خرید گوجه تولیدی به  قیمت مناسب با حمایت دولت، به تنها کارخانه رب شهرستان نیز در حمایت از سرمایه گذار توجه شود چرا که وجود و فعالیت این کارخانه در منطقه موجب یک  ضریب اطمینان و اعتماد و آرامش در بین کشاورزان شده و سعی شود با حل چالش کشاورزان برای این کار خانه نیز چالش به وجود نیاید و در این بین کشاورز و کارخانه از سود لازم بهره مند شده و قضیه برای هر دو طرف برد- برد باشد تا تنها صنایع تبدیلی شهرستان سرپا بوده و بتواند به فعالیت خود در چرخه فرآوری ادامه دهد.

گزارش از: شهره اکبری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha