• پنجشنبه / ۶ تیر ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-147668

رییس انجمن جوانان کارآفرین خراسان رضوی:

هنوز جایگاه کارآفرینی در شرایط کلان اقتصادی تاثیرگذار نیست

هنوز جایگاه کارآفرینی در شرایط کلان اقتصادی تاثیرگذار نیست
رییس انجمن جوانان کارآفرین خراسان رضوی گفت: در حوزه کارآفرینی اقداماتی انجام و به همت تشکل‌های مختلف قوانین کسب و کار تعدیل شده، همچنین محیط کسب و کار بهبود یافته اما هنوز جایگاه کارآفرینی در شرایط کلان اقتصادی تاثیرگذار نیست.

به گزارش ایسنا-‌منطقه خراسان، احد هرمززاده امروز در اولین نشست کارآفرینان دیروز و استارت آپ‌های امروز در محل اتاق بازرگانی، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های انجمن جوانان کارآفرین استان حمایت از استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها بوده و امروز اولین نشست و معرفی از سوی این انجمن صورت گرفته است. استارت‌آپ‌ها در جامعه و بین عامه مردم کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در یک نگاه کلی استارت‌آپ‌ها به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن یک ایده خام با تلاش و کوشش یک گروه به تولید محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود. اصطلاح دیگر برای شرکت‌های استارت‌آپی، شرکت‌های نوپا است. مقام معظم رهبری در سال رونق تولید تاکید دارند که دو دلیل اساسی یعنی آمادگی کشور برای جهش و فشار اقتصادی دشمنان ثابت می‌کند که ایران بیش از هر دوره دیگر به کارآفرین نیاز دارد.

هرمززاده ادامه داد: در سال رونق تولید مسئولیت اجتماعی و اقتصادی ما سنگین‌تر از همیشه بوده زیرا بیشترین ضعف و کمبود در کشور، نیروی انسانی کارآمد است، نه کمبود شغل مناسب. متاسفانه افراد کمتر بر اساس علایق و تجارب مشغول به کار می‌شوند و بیشتر به درآمد و مسائل حاشیه توجه می‌کنند تا کاری انجام دهند و حقوقی دریافت کنند. پول هدف نیست، بلکه یک ابزار برای رسیدن به اهداف است. امروزه می‌بینیم رسیدن به پول دو سوم فکر افراد را به خود اختصاص داده است.

رییس انجمن جوانان کارآفرین خراسان رضوی با بیان اینکه برای توسعه و رسیدن به رونق تولید نیازمند نیروی انسانی عاشق و متخصص هستیم، عنوان کرد: نیروی انسانی در دیدگاه علمی به عنوان سرمایه و حتی فراتر شریک تجاری نامیده می‌شود. با اینگونه نگاه باید نیروی انسانی با عشق و صداقت تمام در محل کار خود جهت پیشرفت همه‌جانبه حاضر گردد. متاسفانه مانند بسیاری از مسایل که در کشور خلاف جهت جریان آب حرکت می‌کنیم، این مورد هم مستثنی نیست.

وی بیان کرد: دغدغه کارآفرینان تنها تامین مواد اولیه نیست، بلکه دغدغه اصلی نیروی انسانی هستند که به اشتباه در این جایگاه قرار گرفته‌اند. در حوزه کارآفرینی اقداماتی انجام و به همت تشکل‌های مختلف قوانین کسب و کار تعدیل شده، همچنین محیط کسب و کار بهبود یافته اما هنوز جایگاه کارآفرینی در شرایط کلان اقتصادی تاثیرگذار نیست.

هرمززاده اضافه کرد: اکنون که شرایط به گونه‌ای شده که نمی‌توان برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و درازمدت داشت، کارآفرینان با عشق پای کار هستند و تمام هم و غم آن‌ها چرخاندن چرخ تولید است. درخواست من به عنوان کارآفرین، گسترش این همایش به همایش ملی و دائمی با داشتن دبیرخانه مستقل جهت دریافت ایده‌های جدید و بانک اطلاعاتی به روز بوده که این یکی از مشکلات و موانع کارآفرین‌ها و استارت‌آپ‌ها است.

مراکز متعدد و حمایت‌هایی برای جوانان پیش‌بینی شده اما دسترسی به آن‌ها مستقیم نشده است 
در ادامه محمود سیادت، نائب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار کرد: یکی از آرزوهای من این بود که تشکل جوانان کارآفرین شکل بگیرد، اکنون تشکل شرکت‌های دانش‌بنیان نیز شکل گرفته است. شاید بخشی از بستری که باید برای کار جوانان در قالب تشکل‌ها فراهم شود، آماده شده اما در این زمینه بسیار عقب هستیم و نسل ما قصور فراوانی دارد که آنچه می‌توانسته و می بایست، برای فعالیت شما فراهم نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون اقتصاد کشور به گونه‌ای است که هیچ چاره‌ای برای ایجاد اشتغال و حفظ اشتغال موجود وجود ندارد. شاید سرمایه‌گذاری در حوزه صنعتی و ایجاد اشتغال با تحریم و مشکلاتی که وجود دارد، این امکان را نداشته باشد که حجم عظیم بیکاران فارغ التحصیل را به کار گیرد. باید در این زمینه با شتاب بیشتری از گذشته عمل کنیم. این کار مشکلاتی دارد که اگر رفع نشود، هرچه تلاش شود به آن نیت و خواسته اصلی نمی‌رسیم.

سیادت افزود: باید اقتصادی کردن و تجاری‌سازی کارهای استارت‎‌آپ‌ها انجام شود. در تهران ایده‌ها بسیار راحت‌تر قیمت‌گذاری می‌شود اما ما در این قضیه عقب هستیم. باید همه کمک کرده و فضایی را آماده کنیم تا این پروژه تعریف و عملیاتی شود و سرمایه‌گذار بداند چقدر باید بپردازد و صاحب چیست.

نائب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: باید بتوانیم سرمایه‌های سرگردانی که امروز در کشور و استان فراوان است و نمی‌دانند با آن‌ها چه کنند را استفاده کنیم. مشکل در جایی است که می‌گوییم مراکز متعدد و حمایت‌هایی پیش‌بینی شده اما دسترسی جوان را مستقیم نکردیم. امکانات ظاهرا زیاد است اما آیا دستیابی را برای جوان تسهیل کردیم؟

وی ادامه داد: مجبوریم به این بخش بیش از گذشته بها دهیم، چاره‌ای نداریم و اقتصاد ما نیز چاره‌ای ندارد. اگر بخواهیم از این وضعیت بد اقتصادی شتاب بگیریم و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، غیر از بخش مرتبط و وابسته به دانش راهی نداریم. باید متمرکزتر عمل کنیم و همت جمعی نیاز است. باید شرکت‌هایی در این میان به تجاری‌سازی و آماده‌سازی برای ارایه به سرمایه‌گذار کمک کنند و روی ایده‌های نو بیشتر فکر شود.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha