• دوشنبه / ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400012312570
  • خبرنگار : 71647

در نشست خبری سریال «هم‌بازی» عنوان شد

خطری که عوامل سریال ها را تهدید می‌کند غیرقابل انکار است

خطری که عوامل سریال ها را تهدید می‌کند غیرقابل انکار است

نوید محمودی ـ تهیه کننده افغان تبار سریال «همبازی» ـ درباره دلایل استفاده از موسیقی افغانستان برای روی این سریال و نیز دلیل پرداختن به حادثه حمله انتحاری به دانشگاه کابل توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری سریال تلویزیونی «هم‌بازی» ظهر امروز ـ دوشنبه ـ ۲۳ فروردین ماه ـ در ساختمان روابط عمومی صداوسیما برگزار شد. در این نشست نوید محمودی (تهیه‌کننده)، سروش محمدزاده (کارگردان)، بهرنگ ملک محمدی (مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو) و نیلوفر کیخانی و خیام وقار کاشانی از بازیگران سریال «همبازی» حضور داشتند.

در این نشست نوید محمودی داشتن اصالت افغانستانی و علاقه شخصی‌اش به موسیقی این کشور و نیز استقبال مدیران شبکه دو از این پیشنهاد را دلیل افزودن کاراکتری افغان و همچنین انتخاب موسیقی افغانستانی برای تیتراژ این سریال عنوان کرد.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو هم از ادامه دار بودن سریال و ساخت فصل دوم «همبازی» خبر داد و بازیگران سریال از سختی کار در شرایط کرونایی گفتند.

در ادامه جریان کامل این نشست خبری را که پس از گفت وگوی تلفنی عوامل سریال با مخاطبان در واحد ۱۶۲ صداوسیما انجام شد را می‌خوانید:

نوید محمودی، تهیه‌کننده سریال گفت: «همبازی» حاصل تلاش ویژه گروه فیلم و سریال شبکه دو بود. ما دوست داشتیم که در نوروز مردم یک سریال تازه ببینند. کسانی که با واحد ۱۶۲ و به ویژه با عوامل سریال تماس می‌گیرند دوست دارند از علاقه‌شان به کار بگویند اما واقعیت این است که هیچ کاری بی نقص نیست و ما حتما از آنچه که از مردم و همکارانمان شنیدیم سعی می‌کنیم برای کارهای بعدی استفاده کنیم.

او افزود: سریال در اصل ۲۶ قسمتی بود و با توجه به این که سریال‌ها نباید با با هم تداخل پیدا می‌کردند، فکر می‌کنم تنها شبکه‌ای بودیم که این مساله را رعایت کردیم و در همان تایمی که به ما گفته بودند تعداد قسمت‌ها را زیاد کردیم که این یک حسن هم داشت زیرا «همبازی» تا شب قبل از ماه مبارک سریال پخش می‌شود و در این بخش از شبکه‌های دیگر جلو هستیم چون سریال تکراری پخش نمی‌کنیم.

محمودی درباره تیتراژ سریال که دارای موسیقی افغانستانی و با صدای خواننده‌ای اهل این کشور است، توضیح داد: سال‌ها بود که خیلی علاقه داشتم یکی از سریال‌های تلویزیونی، تیتراژی با صدای یک خواننده افغانستانی داشته باشد. یکی از مهمترین اتفاقات اجتماعی که همراهی ایران و افغانستان را نشان داد، موضوع حمله انتحاری ننگین به دانشگاه کابل و مساله «جان پدر» بود که بلافاصله در همه دنیا به ویژه کشورهای فارسی زبان ترند شد. با آقای ملک محمدی مشورت کردم و گفتم دوست دارم که شخصیتی داشته باشیم که افغان باشد و مساله «جان پدر» برای برادر این شخصیت اتفاق بیفتد؛ وقتی از طرف دوستان استقبال شد، فکر کردم که حالا می‌توان از آهنگی افغانستانی برای تیتراژ هم استفاده کرد. من به این دلیل که افغان تبار هستم و در افغانستان به دنیا آمدم و به ایران مهاجرت کردم در حال حاضر به عنوان یک ایرانی افغان تبار هویت دارم و زندگی می‌کنم، احساس کردم که در جایی باید این موضوع ادا و درباره‌اش کار شود.

او افزود: طبیعتا به دلیل اینکه موسیقی افغانستانی گوش می‌کردم، آقای وحید قاسمی را می‌شناختم که از بزرگان موسیقی افغان هستند و در افغانستان لقب استاد دارند. ایشان کانادا بودند اما بلافاصله پاسخگو شدند و گفتند ترانه جدید بسازیم اما من خواهش کردم که ترانه‌ای که ۳۷ سال پیش شنیدم را کار کنیم و پیشنهاد دادم طوری باشد که حتما یک ساز افغان را بشنویم و ایشان از ساز رباب استفاده کردند.

محمودی در ادامه گفت: فکر می‌کنم اتفاق بزرگی در رسانه افتاده است؛ شاید بخشی از آن از علاقه‌مندی من می‌آید اما مدیران هم من پای این کار ایستادند؛ سکانس معروف «جان پدر»، در صفحه شخصی من، حدودا بیش از ۲۰۰ هزار بار دیده شد. البته که نوید محمدزاده عزیز و امیرمهدی ژوله این پست را استوری و به دیده شدنش کمک کردند.

این تهیه‌کننده افغان تبار در ادامه تاکید کرد: فکر می‌کنم یک اقدام بزرگ در رسانه ملی اتفاق افتاد و آن این بود که ما برای اولین بار این همگرایی، برادری، دوستی و هم زبانی و هر آنچه که آدم گاهی احساس می‌کند شعار است را به معنای واقعی دیدیم. این سریال کمک می‌کند تا در ایران و افغانستان از موسیقی ها و کاراکترهای مشترک استفاده شود ما زبان مشترک داریم که وهبت بزرگی است و چه بهتر که از آن استفاده کنیم.

تهیه کننده «همبازی» ادامه داد: ما گروهی حدود ۱۴۰ نفره بودیم و در شرایط سختی کار کردیم. من جزو آدم‌هایی هستیم که خیلی به شعار اعتقادی ندارم. به نظرم شعار ها حرف‌های واقعی هستند که چون رویشان تاکید می‌شود شعار هستند. من روزم را همیشه با گفتن عبارتی به خدا شروع می‌کنم. روزهایی بود که واقعا خسته می‌شدم؛ دو گروه همزمان کار می‌کردیم و هماهنگی دو گروه و اینکه برای کسی اتفاقی نیفتد، کار سختی بود. اما به همکارانم می‌گفتم همین که احساس می‌کنم مردم سریال را می‌بینند خیلی برایم جذاب است. اینکه مردم در خانه نشسته‌اند و این امکان را دارند که با جابه‌جا کردن کانال‌ها در تلویزیون ملیشان چند تا کار را ببینند یک موهبت است و این امکانی است که ما و همکارانمان برای مردم به وجود آوردیم که وظیفه‌مان هم است.

محمودی درباره بازیگران و عوامل سریال گفت: عوامل سریال که از کارهای سینمایی با من همراه بودند هم مثل من فکر کردند. ما تیم بازیگران فوق‌العاده‌ای داشتیم. از آقای ارشادی، آقای پسیانی، علی اوسیوند تا کامران تفتی و خانم زاهدی و خانم نیلوفر کوخانی و خیام وقار که در چند کار اخیر من حضور داشته و بسیار بازیگر خوب و آدم همراهی است که کار برایش مهمترین چیز است، همچنین علیرضا استادی که الان کرونا هم گرفته است و همه کسانی که در این کار بودند. چون من به عنوان مسوول کار در رأس این هرم بودم لحظه‌هایی که خسته می‌شدند، این حس را به بقیه می‌دادم که وظیفه ما این است که کار را به پخش برسانیم و خوشحالم که اتفاق افتاد.

او در پایان گفت: من معتقدم اگر انسان‌ها کار داشته باشند همه چیز جامعه درست می‌شود؛ چون کار به انسان‌ها امید می‌دهد، امکان تشکیل خانواده  و فرزندآوری می‌دهد تا معاششان را تامین بکنند؛ امیدوارم که امسال به آنچه که دنبالش هستیم و کل نظام دنبالش هست برسیم؛ اینکه تلاش کنیم موانع را از بین ببریم و اشتغال ایجاد کنیم و از همه مهمتر امیدوارم جهان به عقلانیتی درباره ما برسد که موانع را بردارد تا بتوانیم راحت تر زندگی کنیم.

در ادامه نشست، سروش محمدزاده، کارگردان سریال «هم بازی» درباره ارتباط با مخاطبان سریال گفت: در تماس با مردم در واحد ۱۶۲ لحظات خوبی را گذراندیم و تجربه عجیب و جذابی بود من تقریبا از ۱۰ استان ایران تماس داشتم. آقای محمودی حدود دو سه ماه قبل از ورود من، طراحی کار را انجام داده بودند. وقتی از من خواستند تا درباره سریال صحبت کنیم، زمان زیادی نداشتیم اما با حمایت مدیران شبکه دو و گروه بازیگران و عوامل، موفق شدیم تا کاری درخور و در سطح استانداردهای تلویزیون انجام دهیم؛ البته کار بی نقص نیست اما سعی می‌کنیم در کارهای آینده نواقص جبران شود. در بازخوردهایی که گرفتم و پرس و جوهایی که از مردم و بیننده‌ها داشتم بیش از ۸۰ درصد، رضایت خود را اعلام کردند و دوست داشتند که ادامه دار باشد. من در این سطح تجربه سریال سازی نداشتم و تجربه سریال سازی برای استان‌ها را داشتم اما تجربه خوشایندی بود.

او درباره خطر کرونا برای بازیگران و عوامل سریال نیز گفت: خطری که بازیگران و عوامل را تهدید می‌کند غیر قابل انکار است. اولویت ما سلامت بازیگران و عوامل بود آقای محمودی در چندین نوبت از گروه تست گرفتند؛ خوشبختانه برای کسی اتفاقی نیفتاد و همه به سلامت عبور کردند اما مجبور بودیم در جاهایی از یکسری خواسته‌هایمان عبور کنیم تا سلامت کسی به خطر نیفتد.

سروش محمدزاده

محمدزاده در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: از آقای محمودی تشکر می‌کنم که پدرانه روی کار نظارت داشتند و از این بابت یکی از اعجوبه‌های ساخت فیلم و سریال هستند. ما با دو گروه کار می‌کردیم. جا دارد از آقای شکیل مظفری که  سرپرست گروه کارگردانی و کارگردان گروه دوم ما بودند تشکر کنم. تمام تلاششان را کردند که اجازه ندهند کار دو دست شود و خوشبختانه نشد. تیمی هستند که همچنان دارند دو قسمت پایانی را آماده می‌کنند؛ آقای نیما جعفری جوزانی، تدوین‌گر، آقای قورچیان صداگذار و آقای ابوالفضل فراز آهنگ سازمان هستند که ایام تعطیلات عید هم نداشتند و همچنان مشغول کارند. به دلیل یکسری درگیری‌ها چند روز آخر نشد که همراه گروه باشم و آقای محمودی فراتر از یک تهیه‌کننده کنار کار بودند و سهم عمده کار به ایشان برمی‌گردد.

خیام وقار کاشانی، یکی از بازیگران جوان سریال «هم بازی» که در سریال «بچه مهندس» نیز بازی داشته است، گفت: خوشحالم که امروز بی واسطه در مرکز ۱۶۲ روابط عمومی سازمان صداوسیما توانستیم با مردم ارتباط نزدیکی داشته باشیم. فکر می‌کنم سریال جای خودش را میان مخاطب باز کرده و خدا را شکر در جذب مخاطب توانسته موفق باشد.

کاشانی درباره دشواری‌های کار در دوران کرونا یادآور شد: همه ما می‌دانیم کار کردن در این شرایط سختی دو چندانی دارد. تعداد زیاد عوامل و بازیگران کنار هم کار می‌کنند که مراقبت ویژه‌ای را لازم دارد و سعی می‌کنیم در بالاترین حد امکان پروتکل‌ها را رعایت کنیم اما خیلی وقت‌ها دیدیم که دوستان و همکارانمان دچار این بیماری شده‌اند، چاره‌ای غیر از این نیست؛ ما هم در خط مقدم هستیم تا اوغات فراغت مردم را پر کنیم. امیدوارم که به زودی از این مرحله عبور کنیم.

او در پایان ضمن ابراز خوشحالی از همکاری با نوید محمودی و سروش محمدزاده، گفت: قطعا مسائلی که در سریال مطرح شده گریبان گیر بسیاری از جوانان کشورمان است. بحث اشتغال زایی و ازدواجِ آسان نکاتی بود که در سریال به خوبی به آن پرداخته شد. فکر می‌کنم همانطور که این کار از دل سازندگانش برآمده، بر دل مخاطبان هم نشسته است.

نیلوفر کوخانی، از دیگر بازیگران سریال «همبازی»، در این نشست گفت: موضوع سریال دغدغه جوانان بود و مطمئن بودم که قطعا مخاطب می‌پسندد و همانطور هم شد؛ هیچ چیز مهم تر از رضایت مخاطب نیست. امروز در واحد ۱۶۲ با مخاطبان صحبت می‌کردم از شهرهای مختلف و در سنین مختلف تماس می‌گرفتند، همه نظرات مثبت بود و در این شرایط سخت و پراسترس کرونایی این نظرات مثبت باعث شد تمام این سختی‌ها از بین برود و امروز که اینجا هستیم حال ما خوب شود.

بهرنگ ملک محمدی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو درباره این سریال گفت: «هم بازی» حرف جدی می‌زند. سوءتفاهمی در میان رسانه‌ها وجود دارد که قیاسی را میان کمدی‌ها و ملودرام‌های جدی می‌کنند. این قیاس اشتباه است. «همبازی» قرار است حرف جدی بزند و حرف جدی هم همیشه مخاطب جدی تری دارد؛ در سریال‌های این شکلی تفنن خیلی جواب نمی‌دهد. «همبازی» می‌خواهد بگوید اشتغال چه موانعی دارد، ازدواج جوانان چه موانعی دارد و پیوند جوانان و نسل قبل چگونه است. چون حرف جدی است مخاطب باید صبوری کند. پیشنهاد می‌کنم مخاطبان دو قسمت آخر را ببینند. در دو قسمت آخر خیلی از حرف‌هایی که در این ۲۶ قسمت زمینه سازی شده است به سرانجام می‌رسد. داستان «همبازی» داستان شرافت انسان‌هایی است که تلاش می‌کنند در مملکت خودشان زندگی بهتری داشته باشند که همه آن به تیم سازنده و حمایت‌های دکتر جعفری جلوه و آقای دکتر رمضان نژاد برمی‌گردد. بنده نقشی نداشتم و شاید رفاقتم با نوید محمودی در جاهایی کمک می‌کرد.

ملک محمدی درباره موضوع سریال همبازی توضیح داد: وقتی با نوید محمودی درباره سریال صحبت می‌کردیم جمله‌ای گفت که احساس کردم دغدغه خود من هم هست و به یک زبان مشترک رسیدیم. اینکه کار کردن مهمترین نیاز هر انسانی در جامعه امروز است. انسانی که کار می‌کند می تواند مفید و مولد باشد. «همبازی» درباره کار کردن و مفید بودن در یک اجتماع می‌گوید؛ از پدربزرگ با بازی «همایون ارشادی» تا مهران که شخصیت متزلزل تری دارد و برای کار به تهران آمده است.

او افزود: از همان روز اول ما می‌دانستیم که می‌خواهیم موضوع «جان پدر کجاستی» را داشته باشیم زیرا رفتار ما ایرانی‌ها در مقابل این فاجعه بسیار زیبا و مثال زدنی بود؛ به فاصله ۲۴ ساعت از این حادثه، میدان آزادی پایتختمان به اسم «جان پدر کجاستی» نورافشانی شد. من دیروز با سروش صحت درباره سکانس «جان پدر کجاستی» صحبت می‌کردم و ایشان خیلی خوشحال بودند که گفت‌وگویش با شاعر افغان در این سریال استفاده شده است. به خاطر این موضوع خوشحالم که توانستیم با فرهنگی دیگر به یک حرف و گفت و گو برسیم. ما «هم بازی۲» را هم بر اساس همین قصه، داریم طراحی می‌کنیم و فکر می‌کنم «هم بازی۲» خیلی جدی بتواند مخاطب را درگیر کند و تبدیل به یکی از پروژه‌هایی شود که شناسنامه دار است و همه مردم دوست دارند ببینند.

ملک محمدی درباره طرح سریال «هم بازی» توضیح داد: کارهای نوید محمودی را دنبال می‌کردم و می‌دیدم حرف اصلی‌اش خانواده و کار است و فکر کردیم  اگر بخواهیم در باکس رنگارنگ نوروز، سریال جدی نشان دهیم حتما گزینه مناسبی است تا حرف ما را بزند و با اهداف شبکه هم همراهی داشته باشد. طرح در ابتدا توسط خود نوید محمودی ارائه شد اما ما آدمی را پیدا کردیم که فکر می‌کردیم بهترین روش را برای گفتن این کار دارد.

او در پایان گفت: من از نوید محمودی بابت تمام کارهایی که در این مدت کرد و شرافتمندانه پای کار ایستاد ممنونم. تیتراژ انتهایی «همبازی» و عکس‌هایی که با ماسک است، نشان می‌دهد که سریال‌های تلویزیونی در چه شرایطی کار می‌کنند و عوامل دارند با جانشان بازی می‌کنند تا سریال‌ها به پخش برسد. این سریال در سخت ترین شرایط کرونایی ساخته شد و پس از عید هم ادامه داشت. من ممنونم که این کار را به سرانجام رساندند.

محمد حسین رنجبران، مدیر روابط عمومی صدا و سیما در پایان این نشست ضمن قدردانی از حضور عوامل سریال عنوان کرد: تشکر می‌کنم که در این شرایط کرونایی یک کار جهادی کردید. مانند کادر درمان که جانشان کف دستشان است شما هم از خودگذشتگی کردید و در این شرایط مردم را سرگرم کردید و کار خوبی ساختید. ما در این مدت میان هنرمندان و همکارانمان کم تلفات ندادیم. من به عنوان آدمی که مسوولیت کوچکی دارد از شما تشکر می‌کنم. آقای محمودی در این چند سالی که من در اینجا هستم هر کاری در دست گرفته، درخشیده است. همیشه به مسایل مهم اما زیرپوستی می پردازد. در همین سریال «همبازی» در زمینه کارآفرینی و بحث خانواده و جوانان صحبت شد و پیام‌هایی را منتقل کرد که اثرگذار بود.

او افزود: رقابت میان «نون خ» و «گاندو» زیاد بود. به نظر تداخل زمانی به «همبازی» خیلی لطمه زد. با آقای ملک محمدی که صحبت می‌کردم ایشان گفتند سریال «همبازی» کار زیبایی است و نوای تیتراژ اول که افغانی هست خیلی کار قشنگی است هم در جهت سیاست گذاری‌های سازمان و نظام که همبستگی دو کشور را نشان می‌دهد و هم نشان دادن مشکلات افغان ها که تاکید حضرت آقا هم هست. خود من سریال را با خانواده می‌بینم و واقعا لذت می‌بریم. بازی بازیگران و کارگردانی خیلی خوبی دارد. آقای خیام کاشانی سال گذشته در سریال «بچه مهندس» درخشیدند و الان هم «احضار» را برای ماه رمضان دارند. خانم نیلوفر کوخانی که در «خانه امن» دیده شدند و دیگر بازیگران سریال با مدیریت آقای نوید محمودی که از سرمایه‌های تلویزیون و سینما است، به خوبی از عهده نقش برآمدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha