• دوشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400060100656
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد:

رشد مبادلات تجاری خراسان جنوبی با وجود تحولات افغانستان

رشد مبادلات تجاری خراسان جنوبی با وجود تحولات افغانستان

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی گفت: با وجود تحولات اخیر در افغانستان و با مدیریت صورت گرفته نه تنها مرز یک روز هم تعطیل نشد بلکه مبادلات تجاری ما رشد داشته که اتفاق بزرگی در جوار مرز است.

حمید ملانوری، امروز دوشنبه ۱ شهریور در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند که در آستانه هفته دولت انجام شد، افزود: علیرغم اتفاقاتی که در جوار مرزهای خراسان جنوبی رخ داد و طالبان مستقر شد، مشکلی در مرزهای استان نداریم.

به گزارش ایسنا، وی گفت: مرزهای استان را به گونه‌ای مدیریت کردیم که ضمن تامین امنیت پایدار در منطقه حتی یک مورد ناامنی در ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان نداشتیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تداوم فعالیت مرز ماهیرود بیان کرد: در حال تلاش هستیم که زمینه بازگشایی سایر بازارچه‌های استان را فراهم کنیم تا از این مرزها هم مبادلات تجاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در خراسان جنوبی در حال انجام است افزود: دولت دوازدهم بعد از انتخابات باشکوه که ۲۸ خرداد امسال در کشور برگزار شد، به پایان رسید و خراسان جنوبی در این انتخابات خوش درخشید و رتبه اول مشارکت سیاسی کشور از آن مردم استان شد.

ملانوری گفت: دولت سیزدهم هم مستقر شده و اکنون با وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی در محضر رای نمایندگان قرار دارند و به زودی فعالیت‌شان آغاز می‌شود.

وی افزود: دولت با کابینه فعلی که کار می‌کند، شروع خوبی در زمینه مدیریت کرونا، مسائل اقتصادی و اداری داشته است و ان شاءالله در ادامه راه بخصوص در آغاز گام دوم انقلاب مسیر پرشتابی براساس سیاست‌های نظام طی کند و مردم هم حاصل این تلاش را به خوبی ببینند.

استاندار خراسان جنوبی درباره مدیریت کرونا در استان گفت: در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی و هم کادر درمان استان تلاش خوب و جدی دارند و نتیجه مدیریت این است که در زمینه مدیریت بیماری و موضوع واکسیسناسیون از میانگین کشور جلوتر هستیم.

وی افزود: میانگین واکسیناسیون کرونا در کشور ۲۷ درصد و در خراسان جنوبی بیش از ۳۲ درصد است که حدود پنج درصد از میانگین کشور بالاتر هستیم و در این زمینه تلاش زیادی صورت گرفت که سهم بیشتری از واکسن را از کشور دریافت کنیم.

ملانوری با بیان اینکه ۶ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در خراسان جنوبی فعال است، سرعت واکسیناسیون در این استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی در ادارات، آحاد مردم و اصناف ۱۰ درصد از میانگین کشور بالاتر هستیم.

وی اظهار کرد: هرچند در پیک پنجم کرونا، آمار مبتلایان استان رشد دارد اما سرعت رشد و آمار مرگ و میر هم از میانگین کشور پایین‌تر است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: کاهش آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در خراسان جنوبی نشان‌دهنده این است که درمان و مراقبت‌ها به خوبی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هیات‌های عزادارای خراسان جنوبی در ماه محرم دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کردند گفت: در این زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط هیات عزاداری استان حدود ۸۰ درصد گزارش شد و با توجه به اینکه عزادرای‌های مردم تا پایان ماه صفر ادامه دارد در ستاد استانی کرونا تدابیری اندیشیدیم که سلامت مردم تضمین شود.

ملانوری ادامه داد: اجرای طرح‌های عمرانی استان با شدت پیش‌ می‌‎رود و در حوزه راه‌ها و راه‌آهن که از موضوعات مهم استان است، اتفاقات خوبی افتاده و پیمانکاران مشغول فعالیتند و پیشرفت‌های جدی در این زمینه داریم.

وی بیان کرد: رشد بسیار خوبی در تامین اعتبار پروژه‌ها داشته‌ایم و حرکت رشد پروژه‌ها براساس نمودار شیب تندی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه نهضت گلخانه‌ای استان فعال است و حدد ۳۰ درصد پیشرفت دارد گفت: در کشت گلخانه‌ای توسعه کشت علوفه هیدروپونیک به طور ویژه در دستور کار استان است و علاقه‌مندان به کشت‌های هیدروپونیک و گلخانه‌ای حمایت می‌شوند.

وی گفت: با این اقدام در این شرایط خشکسالی تلاش ما این است که علوفه دام استان را تامین کنیم و ۵ تا ۶ هکتار را در خراسان جنوبی زیر کشت علوفه هیدروپونیک خواهیم برد.

ملانوری افزود: با این اقدام، انقلابی در زمینه علوفه دام و نهاده دامی رخ خواهد داد و در شرایط خشکسالی باید به سمت کشت‌های صنعتی کشاورزی برویم که در این زمینه شروع خوبی را در استان داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: در زمینه صنعت و معدن در قالب ستاد توسعه خاوران بیش از چهار هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با سرمایه‌گذاران مختلف امضا کردیم که برخی از تفاهم‌نامه‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در حوزه صنعت، معدن و مسوولیت اجتماعی استقبال و اقبال خوبی از سوی سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال ارتقای خودباوری و اعتماد به نفس در جوانان و نوجوانان به خصوص دانش‌آموزان هستیم اضافه کرد: در ستاد توسعه خاوران از طرح‌ها و ایده‌های برتر دانش آموزان استان حمایت و روی آن سرمایه‌گذاری می‌شود تا از همین الان دانش‌آموزان در زمینه اقتصاد و کارآفرینی ورود پیدا کنند.

وی گفت: هدف ما این است که اگر دانش‌آموز ما فکر و ایده خوبی دارد در قفسه مدرسه و خانه خاک نخورد و در مسیر سرمایه‌گذاری قرار گیرد.

ملانوری با بیان اینکه زیرساخت‌های هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر در استان آماده افتتاح است افزود: در زمینه زیرساخت فرودگاه اتفاقات خوبی در استان رخ می‌دهد، هرچند در کل کشور به دلیل کرونا لغو پرواز داریم اما ما با رایزنی به دنبال توسعه پروازها هستیم.

وی بیان کرد: پاویون فرودگاه بیرجند آماده افتتاح است و ترمینال دوم هم در حال اتمام است که نقش مهمی در ارتقای زیرساخت‌های پروازی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در زمینه راه‌آهن خراسان جنوبی اتفاقات خوبی در حال انجام است گفت: احداث راه‌آهن یکسری مصوباتی از بانک و دولت نیاز داشت که اخذ و زمینه اعتباری آن حل و فصل شده است، اکنون دو یا سه قطعه فعال است و قطعه بیرجند - یونسی هم با تامین اعتباری که انجام شده پیمانکار کارش را به زودی شروع می‌کند.

وی درخصوص انتقال آب خلیج فارس به خراسان جنوبی گفت: در این زمینه کار شروع شده و این اتفاق بزرگی در زمینه تامین آب استان است که امیدواریم این پروژه هم در بازه زمانی خودش به نتیجه برسد و خراسان جنوبی از آب دریا بهره‌مند شود.

ملانوری با اشار به اینکه در زمینه تامین امنیت استان هیچ مشکل خاصی در استان نداریم اضافه کرد: رتبه اول امنیت سرمایه‌گذاری در کشور از آن خراسان جنوبی است.

وی افزود: در زمینه مسائل فرهنگی نیز شورای مدیریت فرهنگی را در استانداری تشکیل دادیم که مسائل فرهنگی را مدیریت می‌کند و یکی از کارهای ویژه آن مسئله اقامه نماز است که سه سال متوالی در این حوزه رتبه اول کشور را داریم.

وی گفت: در چند روز اخیر براساس ارزیابی صورت گرفته، اعلام شده که شورای فرهنگی خراسان جنوبی رتبه اول کشور را کسب کرده است،

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه فعالیت‌های خوبی در استان با تعامل نمایندگان و دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است اضافه کرد: مطالبات استان را به صورت جدی از وزارت‌خانه‌ها پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: یکسری گروه‌های ملی سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری در استان ورود و اعلام آمادگی کردند که این شرکت‌ها به لحاظ کادر فنی و توانایی مالی شاخص هستند و با ورود آنها در زمینه بهره‌برداری از منابع و اشتغال استان اتفاقاتی خوبی رقم خواهد خورد.

ملانوری ادامه داد: در زمینه کرونا دستگاه‌های متولی را مامور کردیم که تاثیرات کرونا در زمینه آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را احصا کنند و باید برنامه‌ریزی لازم را در این خصوص انجام دهیم چرا که برای حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از کرونا باید به موقع ورود پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به اینکه ابوعلی سینا مایه فخر و مباهات است، گفت: معمولا در میان عرف بیشتر به عنوان پزشک به بوعلی نگاه می‌شود در حالی که آسان ترین رشته‌ای که به آن دست یافت پزشکی بود.

وی تصریح کرد: ابوعلی سینا مایه فخر و مباهات است، معمولا در میان عرف بیشتر به عنوان پزشکی به بوعلی نگاه می شود که مهم هم هست، همه آنهایی که در سلامت مردم خدمت می کنند ان شاء الله موفق باشند، اما واقعیت این است که برای شیخ الرئیس، مقام پزشکی آن نازل ترین مقام است، آسان ترین رشته ای که به آن دست یافت پزشکی بود و سخت ترین دانشی که به آن رسید حکمت الهی بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد:  لقب شیخ الرئیس هم که به ایشان داده می شود همان عنوان معلم است، معلم از اصطلاحاً در آن دوره به آن کسی اطلاق می‌شده که در زمان خودش در همه رشته‌های علمی موجود و در صحنه عملی و آزمایش بر همه فائق آید و به این عنوان فقط دو معلم شناسایی شدند یکی ارستاتالیس که پیش از اسلام به عنوان معلم اول مطرح است و معلم دوم فارابی که عالم شیعی است و مدفنشان در حلب سوریه است، در حال که اصالتاً خراسانی است، بوعلی نیز به دلیل اینکه از او عالم تری نبود در زمان خودش به عنوان احراز معلم سوم در صحنه امتحان و میدانی بر همه فائق آمد اما در دورشته که یکی سِحر بود کم آورد و عنوان معلم نگرفت و به عنوان شیخ الرئیس مطرح شد.

عبادی بیان کرد: وی در علوم مختلف استاد کل بوده، ایشان شیعه است و خود ایشان بدلیل اینکه عالمتری در آن زمان نبوده، از عرفان خوبی هم برخوردار است، وقتی فهم مسئله ای برایش مشکل بود و کسی نبود که از آن بپرسد، در مسجد دو رکعت نماز میخواند و از خدا میخواست که مشکلش حل شود و این مسئله به صورت های مختلف به بوعلی الهام می شد.

وی افزود: اینکه امروز در کشورهای غربی دانشمندانی هستند که فخر آنها را می‌فروشند، بسیاری از علوم پایه را از بزرگان علمی ما دزدیدند که بسیار از این موارد مستند است و امیدواریم که بیداری اسلامی و مبارزه با دزدان بین المللی مسلمانان را از خواب غفلت بیدار کند و وراثت کریمه‌ای که از منابع اسلامی دارند استخراج کنند و استفاده کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha