• دوشنبه / ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401031611126
  • خبرنگار : 50509

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد:

تنها نهاد رسمی جهت پیگیری مطالبات و پرداختن به دغدغه‌های دانشجویان، شورای صنفی است

تنها نهاد رسمی جهت پیگیری مطالبات و پرداختن به دغدغه‌های دانشجویان، شورای صنفی است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با توجه به آیین نامه شورای صنفی و فعالیت‌های این تشکل در دانشگاه‌ها پی می‌بریم که تنها نهاد رسمی جهت پیگیری مطالبات و پرداختن به دغدغه و مسائل دانشجویان، شورای صنفی دانشجویان است.

زهرا خسرو شیری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت و جایگاه شورای صنفی در دانشگاه، اظهار کرد: هر مجموعه و سازمانی با اهدافی ایجاد می‌شود که بنا به دلایل مختلف از جمله غفلت، جهل، عدم آگاهی، روابط شخصی و ارجحیت منافع شخصی مدیران نسبت به ذی نفعان، ممکن است از مسیر رسالت خود فاصله گرفته و وظایف خود را به درستی انجام ندهد، در چنین مسیری نقش شورای صنفی تعیین کننده است.

وی افزود: با توجه به آیین‌نامه شورای صنفی و فعالیت‌های این تشکل در دانشگاه‌ها پی می‌بریم که تنها نهاد رسمی جهت پیگیری مطالبات و پرداختن به دغدغه و مسائل دانشجویان، شورای صنفی دانشجویی است.

خسرو شیری در خصوص فعالیت‌های شورای صنفی جهت به ثمر نشاندن اهداف سطوح مختلف در دانشگاه، عنوان کرد: شورای صنفی از یک سو با ایجاد ارتباط سازنده دانشجو و مسئولین با همفکری، همکاری، مطالبات منطقی، منصفانه و از سوی دیگر با نظارت بر عملکرد مدیران و مطالبه شفافیت در سطوح مختلف می‌تواند نقش خود را ایفا کرده و برای به ثمر نشاندن رسالت و مسیر مشخص شده کمک کند.

وی ادامه داد: شورای صنفی یک نهاد فرا تشکلی است چرا که مانند سایر تشکل‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نماینده بخشی از مخاطبین خود نیست بلکه نماینده عموم دانشجویان است و هیچ گرایش و وابستگی طیفی ندارد و بدون تعارف‌تر می‌تواند مطالبات دانشجویان را پیگیری کند.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص انتخابات شورای صنفی، اعلام کرد: در ششمین دوره انتخابات شورای صنفی در بازه زمانی تعیین شده، کمیته اجرایی و نظارت تشکیل شد و کمیته اجرایی متشکل از ۵ نفر است. این کمیته تمامی مراحل فرایند انتخابات را مهیا و برای تایید به کمیته نظارت ارسال کرد.

وی در خصوص زمانبندی ثبت نام داوطلبین در انتخابات شورای صنفی، بیان کرد: در یک بازه زمانی یک ماهه، ۳ روز آن به داوطلبین برای ثبت نام در انتخابات اختصاص دارد که بالغ بر ۲۰۰ نفر متقاضی شرکت در انتخابات شورای صنفی بودند که صلاحیت ۱۸۰ نفر آنان تایید شد و با توجه بر اینکه واحدهای دانشگاه برای شرکت در انتخابات دارای حد نصاب هستند، طبق اعلام کمیته نظارت در روز دوشنبه انتخابات در ۲ واحد سراهای فجر و پردیس و ۶ واحد از دانشکده‌ها برگزار می‌شود.

خسرو شیری در خصوص فضای تبلیغاتی دانشگاه فردوسی در انتخابات شورای صنفی اظهار کرد: با توجه به حضوری شدن دانشگاه‌ها علاوه بر تبلیغات مجازی، اطلاع رسانی با نصب پوستر در تمام دانشکده‌ها، سراهای پردیس و فجر و مکان‌های پر رفت و آمد انجام شد، برای اطلاع رسانی هرچه بهتر در کانال‌های مرکزی و دانشکده‌ها و سایر صفحات فعال مجازی اطلاع رسانی و از طریق اتوماسیون پوسترهای زمانبندی برای روسای دانشکده‌ها جهت همکاری با کمیته اجرایی و اطلاع رسانی ارسال شد و پوسترهای تبلیغاتی در تمامی تلویزیون‌های دانشگاه منتشر شد.

وی در خصوص همکاری سایر واحدها در تبلیغات و اطلاع رسانی، اظهار کرد: شورای صنفی زیر مجموعه مدیریت رفاه و سلامت است، اما همکاری‌های گسترده‌ای از سوی مدیریت فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه دانشگاه جهت به کارگیری ظرفیت‌های خود برای تبلیغات انجام شد. 

با اشاره به چالش‌های موجود در انتخابات شورای صنفی، گفت: یکی چالش‌های اساسی در انتخابات و رای گیری نصاب‌های تعیین شده در آیین نامه است، براساس ماده ۱۹ شیوه نامه اجرایی شورای صنفی کشور، باید ۲۵ درصد از کل واجدین شرایط دارای حق دانشجویی رای دهند که انتخابات رسمیت پیدا کند.

وی با اشاره به دیگر چالش‌های آیین نامه خاطرنشان کرد: آیین نامه به جزئیات مسائل نپرداخته و هنگام پردازش به جزئیات سکوت کرده است و به حالات مختلف یک فرایند نمی‌پردازد و به عنوان نمونه در صورت به حد نصاب نرسیدن یک واحد تکلیف سایر واحدها را در انتخابات روشن نکرده و دارای خطاهای بسیاری است که با یک تفسیر موسع می‌توان کمی اوضاع را تلطیف کرد. با حضور دانشجویان و وجود مسائل بیشتر برای پیگیری، امید است دانشجویان جهت هموار کردن مسیر احقاق حقوق خود در انتخابات شرکت کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha