• شنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401060503339

/گزارش/

عملیات ناتمام استخدام بانوان آتش‌نشان مشهدی

عملیات ناتمام استخدام بانوان آتش‌نشان مشهدی

ایسنا/خراسان رضوی باوجود مصوبه‌ شورای پنجم شهر مشهد مبنی بر لزوم جذب ۸۰ آتش‌نشان زن، هنوز هیچ اقدامی برای جذب این بانوان که به صورت داوطلبانه فعالیت داشتند، صورت نگرفته است. همچنین براساس اظهارات بانوان آتش‌نشان حدود ۲ سال می‌شود که از بانوان آتش‌نشان در هیچ عملیاتی استفاده نشده است.

در برخی از حوادث آقایان اجازه نمی‌دهند که مردان آتش‌نشان برای نجات دختران و همسران‌شان کاری انجام دهند و این موضوع نیاز به آتش‌نشان زن را بیش از پیش نشان می‌دهد، اما استخدام بانوان آتش‌نشان آن هم در شهر زائرپذیری همچون مشهد که نیاز به چنین امکانی را دوچندان می‌کند، همچنان سرنوشت مبهمی دارد و باوجود مصوبات شورای شهر در زمینه جذب بانوان آتش‌نشان، نه تنها استخدامی انجام نشده بلکه به گفتی برخی از بانوان آتش‌نشان همان فعالیت داوطلبانه آن‌ها نیز حدود ۲ سالی می‌شود که انجام نشده است.

یکی از بانوان آتش‌نشان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: متاسفانه ۲ سالی است که از بانوان در عملیات‌هایی که زنان درگیر آن هستند، استفاده نمی‌شود؛ یعنی ما از سال ۹۹ به عملیاتی نرفته‌ایم. مسئولان هم می‌گویند به دلیل اینکه آتش‌نشانان زن استخدام نبوده و بیمه نیستند، استفاده از آنان در عملیات‌های آتش‌نشانی مسئولیت دارد. همچنین دلیل دیگری که مسئولان برای این موضوع می‌آورند، این است که شورای شهر باید دستور کار رسمی‌ در این خصوص به ما بدهد. بر این اساس بدون دستور کار رسمی امکان استفاده از بانوان در ماموریت‌ها امکان‌پذیر نیست. در شورای شهر هم فقط خانم سلیمی موافق حضور بانوان آتش‌نشان هستند.

وی ادامه می‌دهد: ما قبلا در منزل شیفت بودیم و در حوادثی که بانوان درگیر بودند، فراخوانده می‌شدیم. حوادثی مثل خودکشی بانوان، محبوس شدن آنان و تعداد محدودی حریق. البته این مورد نیز ایراداتی داشت. به دلیل اینکه باید از منزل به محل حادثه می‌رفتیم، بعضی مواقع دیر می‌رسیدیم و عملیات به اتمام رسیده بود اما با این حال اکثر اوقات به همکاران آقا کمک می‌کردیم.

این بانوی آتش‌نشان در خصوص استفاده از بانوان آتش‌نشان در فعالیت‎‌های آموزشی بیان می‌کند: در حال حاضر مدتی است که در زمینه آموزش از بانوان به صورت محدود استفاده می‌شود. حتی در آموزش بانوان نیز از همکاران مرد استفاده می‌شود.

عملیات ناتمام استخدام بانوان آتش‌نشان مشهدی

وی در خصوص حق‌الزحمه بانوان آتش‌نشان نیز ادامه می‌دهد: ما در ازای هشت روز شیفت در ماه ۱۱۵ هزار تومان به عنوان ایاب‌ و اذهاب دریافت می‌کردیم. برای ما مبلغ دریافتی اهمیت نداشت چون به دلیل عشق و علاقه‌ای که داریم، آتش‌نشان شده‌ایم. برای دریافت این مبلغ نیز ۲ سال است به مشکل خوردیم و هر سه ماه یک‌ بار با پیگیری‌های بسیار پرداخت می‌شود. از فروردین امسال تا خرداد ماه نیز پولی پرداخت نشده و اخیرا با پیگیری‌های فراوان‌ پرداخت صورت گرفت.

این بانوی آتش‌نشان عنوان می‌کند: تا پیش از قطع همکاری ۷۶ آتش‌نشان زن به صورت داوطلبانه با سازمان آتش‌نشانی مشهد همکاری می‌کردند. الان هم به صورت نمادین به ما اعلام کردند که شیفت‌هایی که روی خط هستیم را به فرماندهی اعلام کنیم اما به صورت عملی اصلا فراخوانی نمی‌شویم.

یکی از مهمترین دلایلی که مسئولان مشهد برای استخدام نکردن بانوان آتش‌نشان مطرح می‌کنند، منع قانونی در این زمینه و اجازه وزارت کشور است. استناد مسئولان به قانونی است که عنوان می‌کند امکان بکارگیری بانوان در مشاغل سخت و زیان‌آور امکان ندارد. این موضوع در حالی است که اخیرا در تهران ۱۶ بانوی آتش‌نشان جذب و همچنین ایستگاهی اختصاصی برای آنان راه‌اندازی شده است.

مجید فرهادی، سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره عدم جذب بانوان آتش‌نشان اظهار می‌کند: استخدام بانوان منع قانونی دارد و باید بررسی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد. فعلا طبق روال قبل که بانوان در این ۱۰-۱۲ سال گذشته به صورت داوطلبانه کار می‌کردند، اکنون هم به صورت داوطلبانه مشغول به کار هستند. 

وی ادامه می‌دهد: در سازمان بانوانی هستند که در قسمت اداری فعالیت دارند. همچنین بانوان آتش‌نشان به صورت داوطلبانه در قسمت آموزش شهروندی نیز فعال‌اند و به بحث آموزش‌ می‌پردازند. اما این بانوان در منازل خود آماده هستند که اگر نیاز به حضور در ماموریت باشد، به صوت داوطلبانه از منزل اعزام می‌شوند.

 سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد در  پاسخ به این پرسش که برخی از بانوان آتش‌نشان اظهار کرده‌اند، ۲ سال می‌شود از آنها استفاده نشده است، دلیل این موضوع چیست؟ اظهار کرد: طبق رواق قبل، در آموزش‌ها از این بانوان استفاده می‌شود. ما از این بانوان در ماموریت‌ها نیز استفاده می‌کنیم. برای استفاده از این بانوان زیرساخت خاصی مورد نیاز است. در بعضی ماموریت‌های خاص اگر نیاز باشد، این بانوان فراخوانده می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که حتی در  آموزش نیز استفاده از بانوان آتش‌نشان محدود شده، چطور مدعی استفاده از آنها در عملیات‌ها هستید، گفت: چون تعداد آموزش‌ها کمتر شده است، بالتبع استفاده از این بانوان نیز کاهش پیدا کرده است.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد در خصوص بیمه بانوان آتش‌نشان گفت: این آتش‌نشانان بیمه نیستند.بیمه‌های بی‌نامی در سازمان‎‌ها وجود دارد که اگر برای افراد حادثه‌ای رخ دهد از آن استفاده می‌شود، ولی بیمه سازمان مشخصی مثل تامین اجتماعی نیستند.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی مشهد در خصوص هزینه پرداختی به بانوان می‌گوید: در بحث آموزش و شرکت داوطلبانه در ماموریت‌ها هزینه‌ای به افراد پرداخت می‌شود اما چون کارمند رسمی سازمان نیستند تحت عنوان حقوق پولی دریافت نمی‌کنند.

 موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای شهر مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان اینکه در این مورد مصاحبه نمی‌کند، می‌گوید: چون موضوع سفر آتش‌نشان‌ها به هلند هنوز سرتیتر اخبار است، هیات رییسه دستور دادند که مصاحبه‌ای درباره بانوان آتش‌نشان‌ انجام نشود. در حال حاضر صلاح نیست دو موضوع در خصوص آتش‌نشانی کار شود.

در مقابل اما حسن موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد در این خصوص اظهار می‌کند: برای جذب آتش‌نشان باید مجوز وزارت کشور موجود باشد. وزارت کشور باید به ما مجوز بدهد. همچنین آتش‌نشانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و بنابر قانون امکان به‌کارگیری بانوان در مشاغل سخت و زیان آور امکان ندارد. به محض دریافت مجوز وزارت کشور، ما جذب بانوان آتش‌نشان را انجام می‌دهیم. پیگیری‌های لازم در این خصوص نیز درحال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری تهران اقدام به جذب بانوان آتش‌نشان کرده اما نمی‌توان در مشهد این کار را انجام داد و همچنین چرا بانوان آتش‌نشان مدتی است که به ماموریت نرفته‌اند، اظهار کرد: اطلاعی ندارم.

همچنین علی نجفی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در این رابطه می‌گوید: بانوان آتش‌نشان ما به صورت داوطلبانه کار می‌کنند ‎و اگر نیاز به حضور این عزیزان در ماموریت‌هایی که نجات بانوان مد نظر هست باشد، فراخوان می‌شوند و در محل ماموریت حضور پیدا می‌کنند. تعدادی از این بانوان هم در بخش‎ آموزشی همکاری می‌کنند که آموزش مقطع کودک، آموزش‌ در مدارس و آموزش‌های جمعی در مراکز تفریحی را بر عهده دارند. مبلغی را نیز برای حضور در ماموریت‌ها و حضور به عنوان مربی آموزشی نیز دریافت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: به جهت محدودیت‌های قانونی‌ای که داریم بحث جذب آتش‌نشان، صرفا در چارچوب آزمونی است که وزارت کشور اعلام می کند. هیچ وقت شهرداری نمی‌تواند خودش اقدام به جذب آتش‌نشان کند و یا قرارداد استخدامی با ایشان ببندد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در پاسخ به چرایی جذب نکردن آتش‌نشان بیان می‌کند: در بحث جذب آتش نشان باید سلسله مراتب خاصی رعایت شود که فرای جذب نیروی کارمند است. در این خصوص منع‌های قانونی وجود دارد. حتی اگر ممنوعیت‌های محلی نباشد، شاید بتوان نیرو در بدنه اداری گرفت اما برای جذب نیروی آتش نشان، با توجه به حساسیت شغلی که آتش نشانی دارد، حتما باید مجوز از وزارت کشور ابلاغ شود.

عملیات ناتمام استخدام بانوان آتش‌نشان مشهدی

نجفی عنوان می‌کند: در قانون کار نیز عنوان شده امکان به کارگیری بانوان در مشاغل سخت و زیان‌آور وجود ندارد. شاید یکی از دلایلی هم که وزارت کشور مجوزی برای جذب این بانوان نمی‌دهد همین باشد.

وی درباره مصوبه شورای شهر مشهد در سال ۱۳۹۸ در خصوص جذب ۸۰ آتش‌نشان زن می‌گوید برای جذب آتش نشان نمی‌‎شود صرف مصوبات محلی کاری انجام داد. حتما باید مجوز وزارت کشور باشد. بعید می‌دانم مجوزات لازم برای جذب بانوان ابلاغ شده باشد. آخرین مجوزی که برای جذب آتش‌نشان صادر شد انتهای سال۹۸  برای جذب ۵۰۰ نفر آتش نشان مرد بود و در سال ۹۹ این افراد جذب شدند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری تهران اقدام به جذب آتش‌نشان کرده اما نمی‌توان در مشهد این کار را انجام داد، اظهار می‌کند: شهرداری تهران در خیلی از حوزه‌ها تابع قانون خاص خود شهرداری تهران است. حتی آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی در شهرداری تهران با سایر شهرداری‌ها متمایز است. شاید بعضا قوانینی که در شهرداری تهران جاری است را به سایر شهرداری‌ها تعمیم دهند. شهرداری تهران در خیلی از موضوعات قوانین خاص خودش را دارد که این قوانین در سایر شهرها شمولیت پیدا نمی‌کند.

همچنین محسن داوری، فرماندار مشهد، در خصوص اینکه چرا مصوبه شورای پنجم شهر مشهد درمورد جذب بانوان آتش‌نشان اجرا نشده است، گفت: من نمی‌دانم و اطلاعی در این خصوص ندارم. چون این مصوبه شورا بوده است باید از شورا پیگیری کنید. در زمان تصویب مصوبه من فرماندار نبودم و از آن اطلاعی ندارم. مجموعه شهرداری و آتش‌نشانی می‌توانند به شما در پیگیری این موضوع کمک کنند. چون این موصوبه برای شورای قبلی است، اعضای شورای فعلی نیز نمی‌توانند به شما پاسخ درستی در این خصوص بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha