• سه‌شنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401061511605
  • خبرنگار : 50378

عدل و اخلاق، اساس دولت تمدنی است

عدل و اخلاق، اساس دولت تمدنی است

ایسنا/خراسان رضوی نخستین پیش‌نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با حضور جمعی از اندیشمندان اسلامی و رهبران پیروان اهل بیت(ع) از کشورهای مختلف برگزار شد.

شیخ عبدالمنعم الزین، رهبر شیعیان کشور سنگال، در این نشست به موضوع مدارا و احترام به کرامت انسان در آموزه‌های اهل بیت(ع) اشاره و اظهار کرد: تاریخ شاهد حکومت عدل حضرت مهدی(عج) خواهد بود؛ دولتی که به تمام قامت عدالت‌محور و دولت تمدنی است.

وی دولت عدل را دولت تمدنی و دولت ظلم را دولت تخلف دانست و گفت: دولت‌های بزرگ تنها شهرهای بسیار بزرگ را ساختند و از همین رو صاحب تمدن نیستند. آن‌ها در واقع صاحب شهرهای بزرگ هستند. امروز دولت‌های بزرگ اداره‌کننده شهرها هستند و نه اداره‌کننده تمدن. باید بین اداره‌کننده شهرها و موضوع تمدن تفاوت قائل شویم و این ۲ را از هم جدا بدانیم.

منعم الزین ادامه داد: یکی از صفات خداوند متعال عادل است و ائمه اطهار(ع) نیز از این صفت برخوردار بودند. امروز در محضر امام رضا(ع) به عنوان امامی هستیم که برقراری عدالت یکی از صفاتش بود و ما نیز باید سیره ایشان را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم و برادری، برابری و اخلاق اسلامی را به تاسی از او در جهان ترویج دهیم.

بهترین راه برای حفظ کرامت انسان بردباری است

ورونیکا لیزبت مارکز، فعال سیاسی و حقوق بشری از کشور مکزیک، عنوان کرد: بهترین راه برای حفظ کرامت انسان بردباری است. کرامت انسانی سابقه دیرینی دارد؛ به عبارتی سابقه کرامت انسانی به انبیا(ع) و حضرت محمد(ص) می‌رسد. در حال حاضر نیز آموزه‌های اصیل نبوی روز به روز در حال ظهور و نمود بیشتری است.

وی افزود: فرهنگ و دین نقش مهمی برای تحقق بردباری دارد و این دنیای جهانی‌سازی شده به واسطه آشنایی فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف می‌تواند مثبت نیز دانسته شود اما سلطه فرهنگی امری خلاف صلح است.

گفت‌وگوی ادیان در تایلند نمایانگر سیره عملی ائمه(ع) است

دکتر شیخ شریف هادی، استاد دانشگاه تایلند نیز در نوبت سخنرانی خود به تجربه کشورش اشاره کرد و یادآور شد: گفت‌وگوی ادیان در تایلند نمایانگر سیره عملی ائمه(ع) است.

وی ادامه داد: کشور تایلند ۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد که بوداییان بیشترین جمعیت و مسلمانان حدود ۱۰ میلیون نفر آنان را تشکیل می‌دهند. از میان این مسلمانان تنها ۵۰ هزار نفر شیعه هستند. زندگی شیعیان در ۲ مقطع تاریخی قابل بررسی است که در هر ۲ دوره احترام به بودایی‌ها در رفتار آن‌ها محرز بوده است. دوره اول مربوط به دوره صفویان است؛ زمانی که شیخ احمد قمی به عنوان مشاور نخست‌وزیر مظهر همبستگی و همکاری در تایلند بود.

وی گفت: در دوره دوم یعنی پس از انقلاب اسلامی که بر گفت‌وگوی ادیان بسیار تاکید شد، این موضوع مورد توجه مردم تایلند قرار گرفت و از این منظر اکنون مردم تایلند مظهر سیره عملی ائمه معصومین(ع) در گفت‌وگوی بین ادیان هستند.

ظلم در غرب برای رسیدن به اهداف فرآیندی طبیعی است

دکتر مسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر انگلیس نیز در ادامه عنوان کرد: ظلم فرآیندی طبیعی در غرب برای رسیدن به اهداف است.

وی با اشاره به بحران‌های سال‌های اخیر عراق و افغانستان تصریح کرد: برخی می‌گویند این ظلم فقط برای خارجی‌هاست، در صورتی که اینطور نیست. در آمریکا یک درصد مردم ۸۵ درصد امکانات را در اختیار دارند. بنابراین برای سایرین چیزی باقی نمی‌ماند. پلیس، سیستم و دادگاه برای حفظ ظلم بر مردم خودشان ساخته شده است؛ بنابراین تبعیض نژادی صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، وی افزود: ترس یکی از اصول کشتارها و ظلم‌هاست. از حضرت رضا(ع) در مورد حقیقت توکل پرسیدند و ایشان فرمود «از هیچکس نترسید جز خدا». ایشان همکاری با ظالمان را کفر به خدا می‌دانند.

شجره گفت: سیستم‌های غربی سیستم‌هایی است که ساختار طبقه‌ای دارد و یک گروه قدرت به باقی افراد ظلم می‌کنند؛ مانند صهیونیست‌ها. در اسلام تنها راهی که می‌توان جلوی ظلم را گرفت، این است که عدالت برای همه باشد. متاسفانه ما نتوانستیم این موضوع را به دنیا نشان دهیم و الا دنیا عاشق و محتاج عدالت است؛ حتی اگر بتوانیم آن را به صورت تئوری نشان دهیم، خیلی از مردم مشتاق آن خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha