• دوشنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401082316161
  • خبرنگار : 50088

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد

قطع عضو ۸۰۰ بیمار دیابتی در مشهد طی ۴ سال گذشته/مشهد ۳۲۰۰ بیمار دیالیزی دارد

قطع عضو ۸۰۰ بیمار دیابتی در مشهد طی ۴ سال گذشته/مشهد ۳۲۰۰ بیمار دیالیزی دارد

ایسنا/خراسان رضوی جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه طبق آمار کشور حدود ۱۵ درصد بیماران دیابتی در طول زندگی دچار عارضه زخم پا و در نهایت قطع عضو می‌شوند، گفت: طی چهار سال گذشته آمار قطع عضو بیماران دیابتی در مشهد ۸۰۰ مورد بوده است.

دکتر ایوب توکلیان در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره موضوع دیابت که امروز، ۲۳ آبان ماه، در مرکز بهداشت استان برگزار شد، اظهار کرد: براساس طرح ملی غربالگری دیابت، سالانه باید بیماری دیابت ۱۴ درصد افراد بالای ۳۰ سال شناسایی شود اما به دلیل عدم مراجعه افراد به مراکز درمانی و خاموش بودن این بیماری تاکنون تنها پنج درصد جمعیت هدف در استان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴۲ هزار بیمار دیابتی در خراسان رضوی شناسایی شده و از این تعداد ۱۵ هزار بیمار در گروه دیابت نوع یک قرار دارند، افزود: سالانه ۷۰۰ هزار بیمار دیابتی در کشور بستری می‌شوند که هزینه رسیدگی به بیماران بستری و خدمات پس از بستری این بیماران حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال برآورد شده است.

توکلیان بیان کرد: آمار و ارقام و میزان اعتباراتی که برای درمان بیماری دیابت هزینه می‌شود، نشان‌دهنده این است که عدم کنترل صحیح دیابت و عدم پیشگیری تا مراحل بعدی مانند تغذیه و سلامت نامناسب و... چه اثرات منفی در اقتصاد کشور دارد.

وی افزایش بیماران دیابتی کشور را در امسال ۹ درصد اعلام کرد و گفت: یکی از مهمترین عوارض بیماری دیابت، نارسایی کلیوی است که منجر به دیالیز و در نهایت پیوند کلیه می‌شود. اکنون ۳۲۰۰ بیمار دیالیزی از خدمات ۸۰۰ تخت دیالیز در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات دریافت می‌کنند. براساس آمار نسبت به ارائه خدمات از طریق تخت‌های دیالیز به بیماران، در ازای هر چهار بیمار دیابتی یک تخت دیالیز وجود دارد. راه‌اندازی هر تخت دیالیز بالغ بر ۲ میلیارد تومان هزینه دارد که این موضوع مشکلات زیادی را برای بیمار و مراکز درمانی در بر دارد.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به موضوع قطع عضو بیماران دیابتی تصریح کرد: قطع عضو علاوه بر هزینه‌های بالا، عوارض روحی و روانی هم برای بیمار و خانواده بیماران دارد.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف خیلی از بیماری‌هایی که شاید نیاز به یک تکنولوژی نوین جهت بررسی و درمان دارد و گاهی اوقات در کشور هم موجود نیست، برای بیماران دیابتی هم پزشکان بسیار حاذق و هم تجهیزات لازم برای درمان در دسترس است. در این حوزه کمبودی وجود ندارد و خدمات دارویی خوبی هم پوشش داده می‌شود. یکی از مهمترین ارکان درمان دیابت انسولین است. در حال حاضر ۳۴ هزار نفر در سامانه بیماری‌های نادر وزارت بهداشت که مربوط به بیماران دیابتی هم می‌شود ثبت نام و مدارک خود را ثبت کرده‌اند و اکنون مشمول دریافت انسولین هستند.

وی مهمترین مساله در رابطه با دیابت را اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی به موقع و صحیح معرفی کرد و توضیح داد: داشتن اطلاعات کافی در خصوص بیماری و عوارض جانبی آن به بیماران کمک می‌کند تا برای کنترل و پیشگیری از دیابت زودتر به مراکز درمانی مراجعه کنند. در مورد زخم دیابتی بیمارستان ولایت در مشهد با توجه به استقرار پزشکان متخصص مربوط با این بیماری آماده خدمات‌رسانی به بیماران دیابتی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha