محمد تیموری چهارشنبه ۳۰ آذرماه در آیین تجلیل از فعالان راهداری و حمل و نقل جادهای فارس با بیان اینکه این سازمان متولی حاکمیتی بخش حمل و نقل جاده عهده دار جابجایی بیش از ۹۰ درصد کالا و مسافر کشور است، گفت: سال گذشته ۳۸ میلیون تن کالا اساسی از بندر امام(ره) و بنادر جنوبی جابجا و حمل شد و امسال تاکنون ۱۴ میلیون تن جابجا شده است.
او عنوان کرد: نزدیک به ۷۰۰ هزار راننده حرفهای دارای کارت هوشمند با بیش از۸۵۰۰ شرکت حمل و نقل فعال کالا، مسافری و بین المللی سالانه ۱۱ میلیون تن ترانزیت، ۱۹۵ میلیون نفر مسافر را در کشور جابجا میکنند که این نشان از اهمیت حمل و نقل جادهای در اقتصاد کشور دارد.
تیموری با اشاره به اینکه مشکلات در این حوزه به تبع گستردگی بالا است که چرخه اقتصادی کشور را در دست دارد، عنوان کرد: در زمینه سوخت، بیمه تکمیلی و امور رفاهی رانندگان مطالباتی وجود دارد که به حق هم است و در این راستا باید کمیته هماهنگی صنوف مختلف حمل و نقل کالا و مسافر در بخش کارفرمایی و کارگری در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده گای استان تشکیل و به این موارد رسیدگی شود.
معاون توسعه مدیریت و برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای خاطرنشان کرد: فارس، استان حمل و نقلی است و جزو استانهای اول در زمینه حمل و نقل بار و مسافر محسوب میشود.
او همچنین با اشاره به وجود حدود ۲۲۱ هزار کیلومتر راه، ۳۶۴هزار پل، ۵۶۰۰ کیلومتر روشنایی و ۱۴ هزار ماشین آلات سبک و سنگین دارد، خاطرنشان کرد: به واسطه مسئولیت حفظ و نگهداری این میزان ابنیه و تجهیزات، سالانه به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درحالت آرمانی و ۶۸ هزار میلیارد تومان در بدترین حالت نیازمندیم، حال آنکه کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داریم.
به گفته معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور از ابتدای امسال تاکنون در فارس و لارستان حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان طرح استانی اجرا کردهایم و ۹۰۰ میلیارد تومان تخصیص گرفتهایم اما تاکنون ۳۹ میلیارد تومان تخصیص نقدی به فارس دادهاند که نیمی از آن صرف پرداخت حقوق میشود، از طرفی ۱۱ میلیارد تومان اسناد داشتیم که در مقابل ۸۵۰ میلیارد که برای استان تصویب شده تخصیصی کم بوده است.
تیموری تاکید کرد: با این میزان بودجه نمیتوان پرداخت به موقع حقوق، ایمن سازی، نگهداری، رفع نقاط حادثه خیز و ... داشت و وضعیت اعتبارات استانی و این حجم تخصیص پذیرفته نیست و باید جوابگو نیازهای مردم باشیم.
او با اشاره به اینکه سازمان راهداری چند رویکرد اساسی دارد که از جمله آن تامین منابع پایدار به عنوان عمده ترین رویکرد است، اضافه کرد: این تامین نیاز در دنیا از سه محل عوارض سوخت، عوارض جاده و عوارض خودرو است و اگر این رویکرد نداشته باشیم منابع پایدار از این سه محل نذاریم و کما اینکه عوارض پنهان به مراتب بالاتر است.
معاون سازمان حمل و نقل جادهای و راهداری کشور گفت: بخش حمل و نقل تنها بخشی در کشور است که روی پای خود ایستاده و مدیریت، نگه داری و تعمیر آن با بخش خصوصی است اما چالشهای خود را دارد و گرانی قطعات، سوخت، قیمت ماشین دغدغه آنها است تیموری افزود: استراتژی سازمان این است که کنار رانندگان باشد و مشکلات آنها را حل کندو سازمان کنار رانندگان است.
تیموری همچنین در بحث قطعات و لاستیک مورد نیاز رانندگان نیز گفت: سازمان کنار رانندگان است و مطالبات انها را مطالبه خود میداند و این رانندگان بودند که نذاشتند در حمل کالای اساسی کشور با مشکل روبرو شود.
او خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۸ میلیون تن کالا اساسی از بندر امام(ره) و بنادر جنوبی جابجا و حمل شد و امسال تاکنون ۱۴ میلیون تن جابجا شده است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس نیز در این مراسم گفت: از سال ۶۲ که روز حمل و نقل نامگذاری شد تا به امروز شبکه حمل و نقل کشور در بدترین و سخت ترین شرایط تحریمی قطعات یدکی و لاستیک با برنامه ریزی سعی به فلج کردن شبکه حمل و نقل داشتند اما با تلاش و مقاومت ناوگان حمل و نقل این توطئه دشمن خنثی شد.
اسماعیل محبی پور بیان کرد: برنامه ریزی دشمن برای از بین بردن شریان حمل و نقل جاده ای و جلوگیری از حرکت کالاها و تهدید به از بین بردن ناوگان حمل و نقل بود.
محبیپور با بیان اینکه دشمن به دنبال تعرض به جریان حمل و نقل کالا، زدن پلها و ناوگان حمل و نقل در جادهها بود، خاطرنشان کرد: دشمن دست بردار نیست ؛ ارتباط مردم به فضای مجازی، مخابرات و شبکه حمل و نقل قابل قطع کردن نیست و در سه ماه اخیر دیدیم که تلاش کردند راننده و کامیونها را به اعتراض بکشانند اما این تیر دشمن به سنگ خورد.
انتهای پیام
نظرات