• شنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402011908845
  • خبرنگار : 71461

/یک آیه و چند نکته (۱۵)/

تکبر و چند نکته

تکبر و چند نکته

یک استاد حوزه با بیان اینکه سرانجام نافرمانی پروردگار از سر تکبر، قرارگرفتن در زمره کافران است، گفت: ابلیسی‌ که شش هزار سال خدا را عبادت کرد چون تکبر ورزید جزو کافرین‌ محسوب می‌شود تا جایی که خداوند او را از درگاه خود بیرون کرد. پس انسان هم اگر تکبر خود را درمان نکند نهایتا به این‌ سرنوشت دچار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی -استاد حوزه- در گفت‌وگو با ایسنا در تفسیر آیه ۳۴ سوره مبارکه بقره «وإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَی وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ» اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه می‌فرماید «و هنگامی که به فرشتگان گفتیم برای آدم سجده و خضوع کنید، همگی سجده کردند جز شیطان که سر باز زد و تکبر ورزید (و به خاطر نافرمانی و تکبر) از کافران شد!».

وی با بیان اینکه این ‌آیه حاوی چند نکته‌ است، ادامه داد: نکته اول اینکه ابلیس از جنیان و در میان فرشتگان، به عبادت خداوند می‌پرداخت اما سوال اینجاست که کسی که عبادت خدا می‌کند آن هم در جمع ملائکه، چرا امر الهی را نمی‌پذیرد. در پاسخ باید گفت ابلیس به دلیل تکبر از امر الهی سرباز زد. ابلیس خود را از حضرت آدم(ع) بالاتر دید تا جایی که در برخی آیات قرآن شاهد هستیم که ابلیس می‌گوید خدایا من از آتش هستم و آدم از خاک است.

حجت‌الاسلام منصوریان دامغانی اظهار کرد: نکته دومی که باید ذکر کنیم این است که طبق فرمایش حضرت علی علیه السلام در نهج‌البلاغه، ابلیس شش هزار سال خداوند را عبادت کرد ولی به دلیل اینکه عبادت او مخلوط به تکبر بود، عبد نشد. آیت‌الله حسن‌زاده آملی در همین راستا می‌گوید شیطان عابد بود اما عبد نبود.

وی با اشاره به نکته سوم گفت: ابلیسی‌ که شش هزار سال خدا را عبادت کرد چون تکبر ورزید جزو کافرین‌ محسوب می‌شود تا جایی که خداوند او را از درگاه خود بیرون کرد. پس انسان هم اگر تکبر خود را درمان نکند نهایتا به این‌ سرنوشت دچار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha