• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402112417202
  • خبرنگار : 71461

مراسم بزرگداشت آیت‌الله سیدعبدالله شیرازی برگزار می‌شود

مراسم بزرگداشت آیت‌الله سیدعبدالله شیرازی برگزار می‌شود

آیین سومین پیش همایش مرجع مجاهد، بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال فقیه و مرجع مبارز، آیت‌الله حاج سیدعبدالله شیرازی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمی صادق- مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران- پیش از ظهر امروز سه شنبه(۲۴ بهمن) در مراسم تشریح برنامه‌های بزرگداشت چهلمین سالگرد درگذشت آیت‌الله حاج سیدعبدالله شیرازی - فقیه و مرجع مبارز - اظهار کرد: تجلیل از مقام علمی شخصیت‌های حوزوی از سنت‌های جاری در تاریخ شیعه بوده است چون علما رکن اصلی و ستون خیمه شکست ناپذیر مکتب اهل بیت(ع) در عصر غیبت هستند.

وی ادامه داد: بزرگداشت و تجلیل از عالمان حوزه همواره مطرح بوده و سابقه طولانی دارد، در همین حوزه علمیه تهران این موضوع سابقه هزار ساله دارد. مرحوم شیرازی از جمله فقیهانی هستند که در کنار جایگاه علمی و فقهی و مرجعیت خود و در کنار خدمات و مردمی بودن به دنبال احقاق حق مردم بودند. 

رحیمی صادق خاطرنشان کرد: در کنار این ویژگی‌ها ایشان بصیرت و غیرت انقلابی داشتند، این مرجع بزرگوار تلاش برای تحکیم و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی داشت و به همین منظور در ایام الله نورانی دهه فجر و در ۴۶ بهار انقلاب و در ماه با عظمت شعبان تجلیل از این عالم بزرگوار زنده نگه داشتن شعائر دینی است. مقام فقهی و علمی این عالم همواره ستودنی است.

وی افزود: این مراسم فردا در حرم شاه عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می‌شود، تجلیل از این شخصیت و هم انتقال پیام این علما به نسل جدید را در این مراسم خواهیم داشت و در صدد الگوسازی برای نسل جوان هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران تاکید کرد: این مرجع همیشه تلاشش برای تحکیم و به ثمر رسیدن نظام و انقلاب اسلامی بود که ثمره خون هزاران شهید است. ایشان جزو کسانی بودند که در کنار حضرت امام و همه مراجع و علمای بزرگواری که دور شمع وجود امام عزیز بودند حضور داشتند. همه آنها در به ثمر رسیدن انقلاب و شجره طیبه موثر بودند.

رحیمی صادق یادآور شد: امیدواریم برگزاری این همایش‌ها در معرفی حوزه‌های علمیه و خدمات بی‌بدیل و بی‌نظیر آنها به جامعه بشری و کشور عزیزمان که علما همواره حافظ و نگهبان مرزهای علمی، جغرافیایی و فیزیکی کشور عزیزمان بودند در معرفی این خدمات و الگوسازی برای نسل جوان و ادامه مسیر این بزرگان قدم‌هایی را برداشته باشیم.

رونمایی از فیلم مستند زندگانی مرحوم شیرازی 

در  ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی - مسئول ستاد برگزاری آئین سومین پیش همایش آیت‌الله حاج سید عبدالله شیرازی - در خصوص انگیزه برگزاری این همایش گفت: اساسا این همایش با هدف و انگیزه احیا امر مذهب در جامعه برنامه‌ریزی شده است. هدف بعدی آشناسازی نسل جوان ما با این علمان دینی است تا از این طریق آینده روشنی را برای خود ترسیم کنند، وظیفه ما این است این عالمان را به جوانان معرفی کنیم.

وی گفت: در دو عرصه کارهای برجسته‌ای صورت گرفته است، اولین پیش همایش در تیرماه سال جاری با حضور مراجع، علما، اساتید و اقشار مختلف اسلامی در قم با پیام مراجع آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و سخنرانی آیت‌الله شب زنده‌دار و طبسی برگزار شد. همچنین از دو اثر فقهی و اصولی آیت‌الله شیرازی نیز رونمایی شد.

شیرازی یادآور شد: در مهرماه سال جاری نیز دومین مراسم در شیراز برگزار شد که ائمه جمعه، شخصیت‌های علمی و دینی آن دیدار شرکت داشتند. در این مراسم نیز پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی نیز پخش شد. پیش همایش سوم نیز در جوار حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار خواهد شد.

وی افزود: سلسه نشست‌های تخصصی در مشهد مقدس در دی ماه سال جاری نیز برگزار شد که منشا آثار و مباحث خوبی بود.

شیرازی اظهار کرد: چهار جلد به عنوان یادنامه آیت‌الله شیرازی به نام مرجع مجاهد در حال تدوین است. تعداد زیادی از مقالات علمی و تخصصی که شخصیت‌های داخلی و خارجی متناسب با مبانی فقهی، اصولی  آیت‌الله شیرازی نگاشته‌اند در این جلد چاپ خواهد شد. در بخش دیگری از این یادنامه گفتگوهایی که با علما و بزرگان و شاگردان آیت‌الله شیرازی صورت گرفته چاپ خواهد شد.

مسئول ستاد برگزاری آئین سومین پیش همایش آیت‌الله حاج سید عبدالله شیرازی ادامه داد: جلد دیگر زیست‌نامه مشروحی است که بخشی از اسناد منتشر نشده آیت‌الله شیرازی است که جمع آوری شده و در این کتاب عرضه خواهد شد.

شیرازی ابراز کرد: جلد چهارم نیز مربوط می‌شود به مقالاتی که به زبان‌های انگلیسی، عربی و اردو تدوین شده است.

وی در پایان گفت: در این مراسم از مجله فخر مجاهدان که توسط ستاد بزرگداشت آیت‌الله شیرازی تهیه شده رونمایی خواهد شد. مجله فخر فقیهان و کتاب اسوه مجاهدت و فقاهت نیز در پیش همایش‌های قم و شیراز رونمایی شده است. فیلم مستند زندگانی مرحوم شیرازی نیز کار دیگری است که توسط ستاد تهیه شده و در دو قسمت سی دقیقه‌ای حاوی فیلم‌هایی از زندگانی ایشان و گفتگوهایی که با بزرگان انجام شده که گزیده‌ای از آن فردا پخش خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha