• دوشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1402120703947
  • خبرنگار : 71012

گزارش ایسنا از یک برنامه انتخاباتی

تولید یک برنامه همزمان در ۲ استودیو همراه با میز مناظره

تولید یک برنامه همزمان در ۲ استودیو همراه با میز مناظره

«خانۀ مردم» عنوان برنامۀ زنده‌ انتخایاتی است که همزمان در دو استودیو به شکل موازی و درهم‌تنیده دنبال می‌شود.

شبکه‌های مختلف رادیو به مناسبت انتخابات مجلس شورای اسلامی ویژه‌برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند که با محوریت نقد عملکرد مجلسی‌ها، اهم تصمیم گیری‌ها، انتخاب اصلح، ویژگی‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ... روانه آنتن می‌شوند.

«خانه مردم» یکی از همین برنامه‌هاست که با هدف افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به اهمیت نظارتی مجلس و نیز جایگاه مردم در مجلس پخش می‌شود. 

بهره بردن رادیو ایران از میز مناظره 

تولید یک برنامه همزمان در ۲ استودیو همراه با میز مناظره

کاظم داداشی، قائم مقام و مدیر گروه جامعه و سلامت رادیو ایران دربارۀ برنامه «خانۀ مردم» به ایسنا می‌گوید: از جمله قالب‌های برنامه‌سازی، قالب مجله‌ای یا جُنگ است که غالباً مورد توجه مخاطبان رادیو قرار می‌گیرد. «خانۀ مردم» از همین گونه به شمار می‌آید و برای جذب مخاطبان، صرف نظر از داشتن تمامی مختصاتی که اقتضای چنین قالبی است، دست به یک ابتکار زده است؛ ابتکاری که تاکنون مشابه آن در رادیو اتفاق نیفتاده است. «خانۀ مردم» اولین برنامۀ زنده‌ای است که همزمان در دو استودیو به شکل موازی و درهم‌تنیده دنبال می‌شود؛ به این مفهوم که در کنار صفحات مختلفی که دارد، یک صفحه با عنوان «صفحۀ مناظره» دارد که گاهی در برنامه از آن به عنوان «میز مناظره» یاد می‌شود. 

وی ادامه می‌دهد: همزمان با آغاز برنامه روی امواج رادیو ایران و در استودیوی پخش رادیو ایران، یک مناظره میان دو نماینده از دو طیف سیاسی نیز در استودیوی هفده ساختمان شهدای رادیو آغاز می‌شود که برای مخاطبان از طریق نرم‌افزار کاربردی «ایرانصدا» به شکل تصویری قابل دریافت است. زمانی که برنامه در استودیوی پخش رادیو ایران به «صفحۀ مناظره» می‌رسد، ارتباط میان دو استودیو برقرار می‌شود و شنوندگان می‌توانند بخش‌هایی جذاب از این مناظره را بشنوند و در ادامه و در صورت تمایل، ادامۀ مناظره را از نرم‌افزار کاربردی «ایرانصدا» پیگیری کنند. این خود، فرصت انتخابی است که به شنوندگان داده می‌شود، در عین حال که امکان بهره‌مندی از هر دو فضا نیز برای‌شان فراهم است. در طراحی فصل جدید برنامۀ «خانۀ مردم» با در نظر گرفتن نقش انکارناپذیر مردم در شکل‌گیری یک مجلس قدرتمند و مؤثر، تلاش شده است.

داداشی می‌افزاید: ضمن ایجاد یک رنگ‌آمیزی مناسب از موضوعات مربوط به انتخابات با بهره‌گیری از قالب‌های کوتاه و مخاطب‌پسند، دو عنصر «مشارکت» و «رقابت» در نسبت با انتخابات یازدهم اسفند ماه، به شکل جدی مورد توجه قرار گیرند.

بیان اخبار انتخابات لحظه به لحظه  

تولید یک برنامه همزمان در ۲ استودیو همراه با میز مناظره

عاطفه اقتداری تهیه‌کننده برنامه «خانه مردم» در این زمینه توضیح می‌دهد: این برنامه که با همکاری دو تهیه کننده،خودم و جواد فیاضی تهیه کننده پخش، تولید و روانه پخش می شود، هر روز از ساعت ۱۲:۳۰ به مدت یک ساعت پخش می شود. این برنامه بخش های مختلفی دارد که با هدف مشارکت و رقابت برای دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی طراحی شده است که چند ماه است که روی آنتن می رود، هفته‌ای یکبار پخش می شد اما از ۲۴ بهمن ماه  این برنامه هر روز پخش می شود. یک سوال نظرسنجی در برنامه داریم که به قید قرعه به یک برنده جایزه اهدا می شود. بیان اخبار انتخابات لحظه به لحظه از اقصی نقاط کشور، ارتباط با استانداران یا مدیران مراکز مختلف، سوال، از انتخابات چه خبر؟! از بخش‌های مهم این برنامه است. 

وی بیان می کند: در بخش «از انتخابات چه خبر» صادق توسل خبرنگار پارلمانی مجلس از مجلس در برنامه حضور پیدا می‌کند و خبرهای مختلف را می‌خواند و بخش تلفن ها و پیامک های مردمی هم در قالب «رای رای شماست» با قید سه فوریت پخش می شود. پاسخ به سوال برنامه و پخش ترانه های ملی میهنی که بزرگی و غرور مردمان ایرانی را نشان می دهد از دیگر بخش های این برنامه است.  

اقتداری ادامه می‌دهد: از جذاب‌ترین بخش های این برنامه می توان به «میز مناظره» اشاره کرد که فعالان مختلف سیاسی با دیدگاه های مختلف درباره مسائل مجلس و انتخابات در برنامه حضور پیدا می کنند و نظر می دهند. این بخش از استودیوی شماره ۱۷ روی موج FM سازمان صدا و سیما پخش می شود و بقیه آن در بستر اینترنت در ایرانصدا تقدیم شنونده ها می شود. گویندگی این برنامه را حامد نجم الهدی بر عهده دارد. رضا فرخی بخش میز مناظره را برگزار می کند. در بخش «رای اولی ها » عباس سنجری و تینا میرکریمی گزارش‌ها را تهیه می‌کنند. زهیر اصفهانی استاد علوم سیاسی در خصوص افزایش آگاهی سیاسی درباره قدرت مجلس و اهمیت شرکت مردم در آن صحبت می کند.

اجرایی متفاوت و کارت زرد به نماینده‌ها

تولید یک برنامه همزمان در ۲ استودیو همراه با میز مناظره

حامد نجم الهدی، گوینده برنامه می گوید: این برنامه، از مرداد ماه روی آنتن رفته و بخش های مختلفی داشته است. از جمله «واژه نامه مجلس» حالا مربوط بوده به واژه‌های سیاسی پرکاربرد در مجلس شورای اسلامی یا بخشی داشتیم به عنوان «کارت زرد» که مربوط بوده به استیضاح نمایندگان مجلس و بخش های دیگری که برنامه را جذاب و شنیدنی کرده و اینکه کمک کردیم مقداری دانش سیاسی مردم و مخاطبان بالاتر رود. نقش مجلس و نمایندگان مجلس را بیشتر ببینیم و اینکه از گذشته چه کردند و در موضوعات مختلف چطور ورود کردند و اینها چیزهایی بوده که باعث جذاب شدن برنامه شده است. 

وی تاکید می‌کند: چون ما مسابقه پیامکی داشتیم، تلاشم بر این بود که حالا جدای از کسانی که دارند در مسابقه ما شرکت می‌کنند، کسی اگر اظهارنظری کرد، گله و دغدغه‌ای داشته، حداقل بخوانم و مطرحش کنم. سعی کرده‌ام که این دغدغه را مطرح کنم. فکر می‌کنم این مقداری متفاوت‌تر باشد تا بقیه برنامه‌هایی که اجرا کردم از این جهت که هر برنامه‌ای موضوعی دارد که بر اساس آن موضوع  از مخاطب می‌خواهیم که نظرش را با ما در میان بگذارد. چون برنامه، سیاسی است، برنامه در مورد مجلس هست، انتخاب مردم به خود مردم مستقیما نقش دارد و نام برنامه خانه مردم است، سعی‌ام این بود که پیام های مردم تا جایی که می‌شود را همه را بخوانم. 

نجم‌الهدی ادامه می‌دهد: رادیو مثل هر رسانه رسمی دیگر کشورمان وظیفه دارد که مردم را برای شرکت در انتخابات ترغیب کند. اما فکر می‌کنم مقداری جایگاهش نسبت به مابقی رسانه‌ها متفاوت است از این جهت که این رسانه، رسانه‌ای گرم است و در دسترس مردم هست و مردم خیلی احساس راحتی دارند و رادیو به واسطه اینکه مخصوصا توی شهرهای شلوغ و پرجمعیت، سفرهای درون شهری قابل دسترس است، همیشه همراه مردم است. هر جایی که شما فکر می کنید مردم می توانند رادیو را گوش کرده و از آن استفاده کنند. این در دسترس بودن باعث می شود مخاطب بیشتری داشته باشیم. طبیعتا تاثیر بیشتری هم می‌توانیم داشته باشیم بر مردم. فکر می‌کنم از این جهت نقش رادیو مقداری پررنگ‌تر  از بقیه رسانه‌ها باشد.  

وی ادامه می‌دهد: تلاش من و همکارانم در برنامه «خانه مردم» از همان ابتدا تا امروز این است که اطلاعات سیاسی مردم را افزایش بدهیم. فکر می‌کنم وقتی این آگاهی و دانش افزایش پیدا کند و مردم متوجه شوند نقش‌هاشان در آینده کشور تاثیرگذار است. بنابراین ما تلاش می‌کنیم همین وظیفه‌ را در رسانه به درستی انجام دهیم. تلاشم این است که مردم را نسبت به اینکه حضور یا عدم حضورشان در پای صندوق رای چه تاثیری می تواند داشته باشد، آگاه کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha