• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۵:۵۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403030906164
  • خبرنگار : 71078

رئیس مرکز آموزش محیط‌ زیست و تربیت محیط‌بان خبر داد

آموزش تمام محیط بانان کشور تا نیمه اول سال جاری

آموزش تمام محیط بانان کشور تا نیمه اول سال جاری

رئیس مرکز آموزش محیط‌ زیست و تربیت محیط‌بان با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی مقدماتی و تکمیلی برای محیط بانان در سال جاری گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پیش از نیمه اول سال جاری تمام محیط بانان آموزش لازم را در دو حوزه تخصصی محیط زیست و امور انتظامی خواهند دید.

ابوالقاسم موسوی درگفت و گو با ایسنا افزود: آموزش محیطبانی را در دولت سیزدهم تصمیم گرفتیم سامان بهتری بدهیم چراکه برخی محیط بانان علیرغم اینکه سال‌هاست مشغول فعالیت هستند ولی آموزش‌های تکمیلی را ندیده‌اند. در این شرایط طی سه سال خیر حدود ۶۰ هزار نفرساعت آموزش متمرکز برای محیطبانان انجام شده است و ۱۸۵۰ محیط بان آموزش های متمرکز و استانی را گذرانده‌اند.

وی با بیان اینکه همه محیط بانان در بدو خدمت آموزش‌هایی را دیده‌اند، تصریح کرد: آنان شناخت سلاح و نحوه به کارگیری آن را آموزش دیده‌اند اما باید در زمینه‌هایی دیگری نیز اطلاعات لازم را داشته باشند. به عنوان نمونه محیط بانان باید آلاینده‌ها و آثار مخرب آن‌ها را بشناسند تا بتوانند گزارش دهند علاوه بر آن اطلاعات لازم درباره حیات وحش را داشته باشد همچنین با فرایندهای سیستم‌های تولیدی تا حدی آشنا باشند چون به کارکنان آزمایشگاه سازمان محیط زیست هنگام نمونه‌برداری کمک می‌کنند. این فرق محیط بان و شکاربان است. در واقع محیط بان محیط زیست را حفظ می‌کند و جلوی تصرف اراضی و تخریب زیستگاه را می‌گیرد.

رئیس مرکز آموزش محیط‌ زیست و تربیت محیط‌بان با بیان اینکه محیطبانی شغل خاصی است، تاکید کرد:  محیط بان در عین حال که یک کارشناس میدانی است و باید حوزه‌های مختلف محیط زیست را بشناسد و با بخش‌های مختلف تخصصی سازمان همکاری کند، یک فرد شبه نظامی نیز است که سلاح دارد بنابراین هم در حوزه متخصص محیط زیست و هم حوزه انتظامی آموزش‌های لازم را ببیند و ما در هر دو زمینه محیط بانان را آموزش می‌دهیم.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پیش از نیمه اول سال جاری تمام محیط بانان آموزش لازم را در دو حوزه تخصصی محیط زیست و امور انتظامی خواهند دید.  حدود ۲۰۰ نفر محیط بان که از بین ۶۰۰ نفر متقاضی بر اساس شایستگی‌های اختصاصی سازمان انتخاب و استخدام خواهند شد، نیز قبل از ورود به خدمت در سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش‌ می‌بینند.

موسوی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی تکمیلی برای محیط بانان توضیح داد: محیطبانان باید در مناطق حفاظت‌شده با شرایط سخت زندگی بیشتر آشنا شوند بنابراین در قالب پودمان «عملیات در طبیعت» آموزش‌های لازم به آنان ارایه می‌شود. عبور از موانع طبیعی، عملیات تعقیب و گریز در شرایط سخت، گشت‌زنی و عملیات در شب، رانندگی در طبیعت،عملیات امداد و نجات، موقعیت یابی، تمرین اتراق در طبیعت، تمرین تیراندازی حین عملیات، اصول کوهنوردی و و صحرانوردی، مواجهه با حیات وحش و عملیات زنده‌گیری و نجات حیات وحش سرفصل‌های این پودمان هستند.

رئیس مرکز آموزش محیط‌ زیست و تربیت محیط‌بان در پاسخ به این پرسش به اینکه آیا آموزش‌های تکمیلی در هر منطقه بر اساس شرایط اقلیمی مانند جنگل، کویر و ... ارایه می‌شد، توضیح داد: هنوز به مرحله ارایه چنین آموزش‌هایی نرسیده‌ایم و قراراست موضوعات مشترک به محیط بانان آموزش داده شود.

موسوی آموزش تکمیلی در یکی از مناطق حفاظت شده استان‌های زنجان، سیستان و بلوچستان، سمنان، مازندران، اصفهان و چهار محال وبختیاری  برگزار می‌شود.

وی درباره مدت زمان برگزاری دوره‌های آموزشی گفت: دوره‌های مقدماتی هفت شبانه روز در مرکز آموزش محیط بانی کرج برگزار می‌شود و در هر دوره ۱۰۰ محیط بان آموزش می‌بینند علاوه بر آموزش‌های متمرکز، طی سال محیط بانان در استان محل خدمت خود در زمینه آمادگی جسمانی، نحوه به‌کارگیری سلاح و تیراندازی به‌طور مستمر آموزش می‌بینند و ما برای این کار اعتباراتی را با راهبری یگان حفاظت محیط زیست یه استان‌ها اختصاص داده‌ایم.

موسوی در پایان اظهارکرد: آموزش‌های تکمیلی بین سه تا پنج شبانه روز در مناطق حفاظت شده برگزار می‌شود چراکه آموزش‌های ارایه شده میدانی و عملیاتی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha