• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403032617367
  • خبرنگار : 71410

آیین رونمایی از سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران

هیچ مرجعی جز وزارت ارشاد حق ورود به مجوزهای موسیقی را ندارد

هیچ مرجعی جز وزارت ارشاد حق ورود به مجوزهای موسیقی را ندارد

آیین رونمایی از «سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران» امروز شنبه (۲۶ خرداد) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ در این مراسم با تبریک ایام دهه اول ذی‌الحجه گفت: یاد و خاطره رئیس جمهور و همراهانشان را گرامی می داریم و به ارواح پاک شهدای انقلاب درود می فرستیم.

وی افزود: در وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم بنای ما بر حل بسیاری از گره هایی بود که در سالیان مختلف ایجاد شده بود و شرایط به گونه ای بود که گویی امیدی برای باز شدن آنها وجود نداشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حوزه فرهنگ و هنر متعالی است استنباط ما در آغاز دولت این بود که به ویژه در وزارت فرهنگ در بخش های مختلف دچار مشکلات عدیده هستیم؛ بسیاری از مسایل و ابهامات حل نشده باقی مانده بود که در ابتدا این مسایل جمع آوری شد و با اساتید مختلف در این زمینه نشست هایی داشتیم و گلایه هایی را به ویژه در حوزه موسیقی مطرح می کردند.

ایجاد قانونمندی مهمترین درخواست اهالی هنر در ابتدای تحویل دولت سیزدهم بود

اسماعیلی ادامه داد: مهمترین نقدی که در گفت و گو های همه اصحاب این حوزه هنری مشترک بود این بود که  به لحاظ قانونی، خط مشی های کلی و کلان و اسناد بالادستی  این حوزه دچار ابهامات متعددی است که باید حل شود و نباید با رفت و آمد افراد شرایط این حوزه ها تغییر یابد و باید قانونمندی را در این حوزه حاکم کنیم.

وزیر فرهنگ گفت: بر همین اساس در شورای هنر بر سند موسیقی کار کردیم نه اینکه در دوره های قبل برای تدوین این اسناد کار نشده بود؛ در موسیقی، سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی بارها کارهایی انجام شده بود اما به دلیل ایراد ابهامات و فرایند دشواری که  در مسیر بعضی از اینها ایجاد شده بود هیچ گاه هیچ یک از اینها به نتیجه نرسیده بود.

وی افزود: دقیقا در ایامی این سند ابلاغ شد که حواشی ای ایجاد شده بود؛ مشخصا به تصریح آمده است مسئول تشخیص و صدور مجوز برای برنامه های موسیقی وزارت فرهنگ است. متعاقب این کار شورای امنیت کشور نامه ای را به شوراهای تامین استان ها ارسال و اعلام کرد از این به بعد هیچ مرجعی جز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ورود به موضوع صدور مجوز برنامه های موسیقی را ندارد.

از همکاری و همراهی اهالی موسیقی برای تدوین سند موسیقی تشکر می‌کنم

وزیر فرهنگ گفت: باید از اهالی موسیقی و دوستان تشکر کنم که در مراحل تدوین این سند نظراتشان را گفتند این سند نقطه همگرایی صنف، مردم و حاکمیت شد.

وی افزود: در این سند همه بخش ها کاملا به صورت روشن پیش بینی شده است و البته شاید در مسیر اجرا نیازمند تکمیل و اصلاح باشیم که مسیر آن بسته نیست.

هفته گذشته سند هنرهای نمایشی تدوین شد

وزیر فرهنگ گفت: هفته گذشته تدوین سند هنرهای نمایشی به اتمام رسید. سند هنرهای تجسمی و سینما هم آماده شده است و تلاش می کنیم تا قبل از اتمام دولت مردمی این اسناد را هم به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ببریم تا با تصویب آنها کار مهمی در این زمینه انجام دهیم.

بنیاد رودکی و تالار وحدت به اجرای موسیقی‌های سنتی اختصاص یافت

اسماعیلی گفت: بر اساس تصمیم گری ها بنا شد بنیاد رودکی و تالار وحدت صرفا به اجرای موسیقی های سنتی اختصاص یابد که این کار نیز چند روز پیش با اجرای آقای مختاباد آغاز شد و به زودی نیز در همین راستا آقای سراج نیز اجرا خواهند داشت.

وزیر فرهنگ گفت: موسیقی اقوام برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد، به همین دلیل به جای یک برنامه موسیقی منطقه ای پنج برنامه موسیقی منطقه ای را اجرا کردیم.

در سند موسیقی شیوه اصلاح و تغییر پیش‌بینی شده است

وی افزود: در سند موسیقی شیوه اصلاح و تغییر پیش بینی شده است و هیچ ملاحظه ای در این خصوص نیست و این سند، غیر قابل تغییر بشمار نمی‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این کار توسط رئیس جمهوری فقید در شورای عالی انقلاب فرهنگی که مدیر حوزه های علمیه، روسای قوا و غالب شخصیت های فرهنگی و اجرایی تراز اول کشور عضو آن هستند به پیش رفت.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه گاها برخی از شخصیت های عضو شورا جلسات شخصی برگزار کردند تا ابهامات برطرف شود، گفت: ابلاغ این سند مرهون صدق هنرمندان عزیز است و از اهالی موسیقی تشکر می کنم؛ در نزدیک به سه سالی که در این حوزه مسئولیت برعهده داشتم از لطف و همکاری گرم عزیزان برخوردار بودیم و انشاالله این ریل گذاری به ارتقای فعالیت های موسیقی در کشور منجر شود و موجباتی را فراهم آورد تا موسیقی به جایگاه اصلی که در فرهنگ ایرانی و اسلامی داریم بازگردد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اسامی بزرگانی مثل فارابی در حوزه موسیقی تاریخ ایران ثبت شده است؛ در جایگاه بالای حکمی، فلسفی و در حوزه بزرگ اندیشه ورزی نام موسیقی در فرهنگ ما با این عزیزان گره خورده است و انشاالله این کار را با قدرت ادامه خواهیم داد.

در این مراسم علاوه بر وزیر فرهنگ، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی، علیرضا قزوه شاعر، قاسم رفعتی خواننده، مجید اخشابی خواننده، شاهین فرهت موسیقیدان، محسن نفر موسیقیدان، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و جمعی از اصحاب فرهنگ و رسانه حضور دارند.

«سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران» در جلسه ۸۹۵ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۴۵۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۸ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (بنا به پیشنهاد شورای هنر و ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه) به تصویب رسیده است.

از جمله اهداف این سند می‌توان به تبیین نظری و عملی جایگاه حقیقی موسیقی در حکمرانی فرهنگی کشور، ارتقا آمایش نهادی و خط‌مشی‌گذاری یکپارچه و کارآمد در حوزه موسیقی و تقویت و ارتقا موسیقی تمدن‌ساز، تعالی‌گرا، اخلاق‌محور و هدفمند؛ متناسب با چشم‌انداز فرهنگی کشور در سطوح ملی، بین‌ المللی وایران فرهنگی اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha