• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403073023367
  • خبرنگار : 71614

طوفان در نمایشگاه جدید حوزه هنری! 

طوفان در نمایشگاه جدید حوزه هنری! 

حوزه هنری نمایشگاه «همچنان؛ طوفان» را افتتاح کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نمایشگاه بین المللی پوستر و تصویرسازی «همچنان؛ طوفان» عصر امروز ـ دوشنبه ـ ۳۰ مهر ماه در حوزه هنری انقلاب اسلامی ایران افتتاح شد. 

این نمایشگاه که به کیوریتوری صابر شیخ رضایی برپا شده است، روایت هنرمندان از وقایع یک سال پس از «طوفان الاقصی» است.

این نمایشگاه آثار متنوعی در زمینه طراحی پوستر و تصویرسازی برپا شده است و ۱۰ اثر تایپوگرافی و سه اثر گرافیتی نیز در میان آن‌ها بر دیوار رفته است.

این آثار از سوی ۴۷ هنرمند از کشورهای فلسطین، استرالیا، کانادا، کلمبیا، مصر، اسپانیا، آلمان، ایالات متحده آمریکا، لبنان، اندونزی، عراق، ایتالیا، اردن، کویت، لیبی، مالزی، هلند، نروژ، عمان، پاکستان، پرتغال، انگلستان و اروگوئه و ۳۳ هنرمند از ایران انتخاب و به نمایش گذاشته شده است. 

سیدعلی میرفتاح ـ روزنامه‌نگار و گرافیست ـ ضمن سخنرانی در این مراسم گفت: امروز تصویری از یک روزنامه ژاپنی دست به دست می‌شد که یک تصویرساز ژاپنی تصویر شهید یحیی سنوار را با لباس سامورایی کشیده بود و بعد نوشته‌ای را هم بر آن ضمیمه کرده بود. مفهوم این اثر این بود که این فرد دارای مرام و مسلک سامورایی است. او در طرح خود چفیه را هم با این لباس ترکیب کرده بود.

او گفت: کاری که این تصویر کرد، باید با نوشتن مقاله‌های بسیار صورت می‌گرفت. کاری که این تصویرگری کرد به نظر من بسیار به آن چیزی که به آن می‌گوییم محور مقاومت کمک‌کننده بود.

او با اشاره به جدال همیشگی حق و باطل گفت: همواره باید سمت درست ایستاد. در حال حاضر ما دچار مسمومیت رسانه‌ای شده‌ایم. در روزگاری به سر می‌بریم که همه رسانه‌های بزرگِ با اسم و رسم، وابستگی عجیبی به نظام سلطه دارند و به صورت علنی از ظالم دفاع می‌کنند. مشتریان این رسانه‌ها نیز ناخواسته مسموم شدند.

میرفتاح ادامه داد: یکی از راه‌هایی که می‌توان این مسمومیت را خنثی کرد استفاده از هنر است. هنر راه‌های طولانی را کوتاه می‌کند و نیاز به ترجمه ندارد. می‌بینیم که آدم‌های دنیا با ملیت‌های مختلف یک حرف را می‌زنند که دفاع از مظلوم است. ممکن است سر مسایل زندگی و اعتقادی مرزبندی داشته باشیم اما می‌توان سر آزادگی اتفاق نظر داشت و فارغ از گرایش‌های متفاوت وارد میدان شد.

او با تاکید بر لزوم پرداختن بیشتر به محور مقاومت در تبلیغات شهری، تصریح کرد: مخالف تبلیغات گل دُرشتم اما می‌توانیم از مفاهیمی که از طریق زیبایی‌شناسی هنر منتقل می‌شود چشم آدم‌ها و سلیقه آن‌ها را پرورش دهیم و مفاهیم را منتقل کنیم. امیدواریم این هنر که تعداد کمی مخاطب آن هستند مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه صابر شیخ رضایی، کیوریتور این نمایشگاه سخنرانی کرد. 

او گفت: عنوان نمایشگاه همچنان طوفان است. عنوان طوفان با سحرگاه طوفان الاقصی پیوند دارد که با همت مجاهدانی مثل سنوار آغاز شد و شاید کمتر کسی از آدم‌های اهل فن تصور می‌کرد که این عملیات چنین تاثیری داشته باشد. 

کیوریتور این نمایشگاه گفت: به نظرم ما در این رابطه به نقطه تأمل جدی نیاز داشتیم، به خصوص که ریتم وقایع و اتفاقات از منظر ما افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس به نظرم رسید که در این سیل حوادث و اخبار ابزار هنر و نگاه هنرمندان می‌تواند بر اتفاقات و حوادث رخ داده نقطه‌گذاری کند. 

شیخ رضایی ادامه داد: برای برپایی این نمایشگاه کمتر از ۱۵ روز برنامه‌ریزی صورت گرفت و فکر می‌کنم لطف خدا بود که توانستیم با این سرعت کار را جمع کنیم. با این همکاری ۳۲۱ اثر از ۸۰ هنرمند از پنج قاره به نمایش درآمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha