• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403080705303
  • خبرنگار : 71631

مردم مسکو با هنر معاصر ایران آشنا می‌شوند

مردم مسکو با هنر معاصر ایران آشنا می‌شوند

آثار هنر معاصر ایران در یکی از نمایشگاه‌های هنر بین‌الملل مسکو به نمایش گذاشته شدند.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه بین‌المللی هنر «Cosmoscow 2024» در روز ۲۵ اکتبر در مسکو افتتاح شد و در قالب این نمایشگاه، به ویژه مردم مسکو برای نخستین‌بار می‌توانند با هنر معاصر ایران آشنا شوند.

بخش ایرانی این نمایشگاه متشکل از ۵۹ نقاشی و ۹ شیء هنری از ۵۰ هنرمند ایرانی در پنج غرفه است.

همکاری گالری‌های ایرانی از چندی پیش با کشورهای خاورمیانه و غرب آسیا آغاز شده و اکنون نوبت به همکاری با مجموعه‌داران و جامعه هنری روسیه رسیده است. همکاری در نمایشگاه مسکو که در مجموع بیش از ۱۵۰۰ اثر را از ۹۱ گالری از کشورهای مختلف جمع‌آوری کرده و تا ۲۷ اکتبر ادامه خواهد داشت، نخستین قدم برای تسخیر بازار هنر روسیه عنوان شده است.

به گفته مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، وظیفه اصلی بخش ایرانی نشان دادن تنوع ژانرها، مطالب و طرح‌ها بود که هنرمندان ایرانی با آن کار می‌کنند.

مسعود احمدوند همچنین گفت: تنوع صحنه هنری ایران ویژگی خاص ماست. هنرمندان ایرانی با کمک رویکرد انتقادی و توانایی ترکیب ظریفانۀ طرح‌ها و سنت‌های مذهبی، از جمله مینیاتورهای ایرانی، پیوند با ریشه‌ها و تاریخ غنی و گرایش‌های فرهنگ معاصر در آثار خود، به شهرت ملی و جهانی دست یافته‌اند.

یکی از برجسته‌ترین آثار که در بخش ایرانی نمایش داده شده، تابلویی از «مریم عابدی» بود. عابدی از نوارهایی از پارچه سنتی ایرانی در تابلوهای تک رنگ هندسی خود استفاده می‌کند.

مردم مسکو با هنر معاصر ایران آشنا می‌شوند
اثر مریم عابدی

اثر «عبادت بی پایان» (رومی) اثر هنرمند YZ Kami (کامران یوسف‌زاده) نیز مورد توجه قرار گرفته است. این هنرمند در این اثر از عباراتی در اشعار مولانا استفاده می‌کند.

مردم مسکو با هنر معاصر ایران آشنا می‌شوند
اثر کامران یوسف‌زاده

تابلوی «رضا درخشانی» از مجموعه «شکار» نیز توجه مجموعه‌داران را به خود جلب کرد که در آن هنرمند با الهام از صحنه‌های سنتی شکار اسب سلطنتی، ریتم، حرکت و تضاد را به نمایش می‌گذارد.

مردم مسکو با هنر معاصر ایران آشنا می‌شوند
شکار از رضا درخشانی

بازدیدکنندگان از این نمایشگاه همچنین فرصت آن را داشتند تا «گل صد تومانی» اثر «تیمو ناصری» را تماشا کنند. ناصری با تکیه بر بینش مهندسی و فضایی خود، در حوزه معماری و خوشنویسی ایرانی اثر خلق می‌کند.

مردم مسکو با هنر معاصر ایران آشنا می‌شوند
«گل صد تومانی» اثر تیمو ناصری

نمایشگاه هنر ایرانی در «Cosmoscow» با حمایت شرکت روسی کولتورینگ که در زمینه ایجاد گفت‌وگوی فرهنگی بین روسیه و ایران فعالیت دارد، تدارک دیده شده است.

«الیسا شکیباپور»، مدیرعامل شرکت کولتورینگ بیان کرد: در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که فرهنگ ایران و روسیه، همچنین روش‌های درک ما از جهان، بسیار متفاوت است. با این حال، ما اشتراکات زیادی از جمله تمایل به سازندگی، تحقیق و گسترش دانش، علاقه متقابل و باز بودن برای دوستی، گفتگو و همکاری داریم. گروه ما از موفقیت گالری‌های ایرانی در مسکو الهام گرفته است و ما در حال آماده‌سازی پروژه‌های بین‌فرهنگی بعدی هستیم.

قبلاً مردم مسکو این فرصت را داشتند که آثار هنرمندان جوان ایرانی را در آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای سرگئی آندریاکا تماشا کنند. این نمایشگاه در قالب جشنواره خلاقیت ایران و روسیه «نقش‌های دوستی» به همت رایزنی فرهنگی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با همکاری شرکت کولتورینگ برگزار شد.

آثار ایرانی پس از مسکو قرار است در سن پترزبورگ در «تزارسکویه سلو» به نمایش گذاشته شوند و پس از آن، آثار در سوچی و سپس در شهرهای ایران شیراز، تهران و اصفهان به نمایش درمی‌آیند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha