به گزارش ایسنا، نشست خبری منظومه سیمرغ (قاف) با حضور فرهاد فخرالدینی (آهنگساز و رهبر ارکستر)، آرش امینی (رهبر ارکستر)، حبیب صبور (تهیهکننده) و مصطفی جعفری (معاون توسعه کرمانموتور) امروز ـ ۱۴ آبانماه ـ در محل تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حبیب صبور (تهیهکننده کنسرت) در سخنانی گفت: پروژه سنگین بود و ۶ تا ۷ ماه درگیرش بودیم تا امروز که به اینجا رسیدیم. این پروژه دو سال پیش توسط استاد فخرالدینی نگاشته شد و ۶ ماه پیش تصمیم گرفتیم آن را روی صحنه ببریم. مسیر باتوجه به اتفاقاتی که در کشور رخ داد پر از حادثه و فراز و نشیب بود و خوشحالم که امروز به اینجا رسیدیم. از استاد ممنونم که به من اعتماد کردند و پروژه را به من سپردند. نوازندگان ارکستر از اعضای ارکستر سمفونیک ملی و تعدادی از نوازندگان پیشکسوت تشکیل میدهند.
در ادامه این نشست، فرهاد فخرالدینی درباره محدودیتهایی که اشعار «منطقالطیر» به لحاظ آهنگسازی برای او ایجاد کرده است، گفت: اشعار این منظومه بر وزن فاعلاتن هستند که مسئله عجیبی نیست. قاعدتاً کلمات محدودیتی برای آهنگساز خواهند داشت ولی به هر حال تمهیداتی برای رهایی از این محدودیتها وجود خواهد داشت. این پروژه یک کار اپرایی است و نیاز دارد با خوانندهای کار شود که با موسیقی بینالمللی آشنایی دارد، بتواند نت را خوب بخواند و فقط به حافظه خود متکی نباشد. همچنین در موومانهای مختلف لازم است خواننده آشنایی کامل با نت و سابقه نوازندگی داشته باشد که بتواند از پس کار بر آید.
او ادامه داد: در این پروژه دو خواننده داریم. یکی از آنها مهدی محمدی در نقش خواننده تنور است که نقش «هدهد» را برعهده دارد و دیگری علی تفرشی در نقش راوی است که داستان را تعریف میکند. این دو خواننده در بعضی از بخشها با گروه کر همراه میشوند.
این هنرمند درباره نحوه سازبندی پروژه «قاف» نیز گفت: سازبندی بر اساس ارکستر سمفونیک است که کادر مشخصی است. سازهای کامل بادی چوبی و بادی برنجی، آلات ضربی در حد نیاز و زهیها که پنج گروه هستند را کامل دارد. گروه کر هم کامل است که در چهار گروه سوپرانو، آلتو، تنور و باس در کنار دو خواننده همراهی میکنند.
این آهنگساز در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا که چرا نزدیک به ۱۰ سال از صحنه اجرا دور بوده است، توضیح داد: مسائل مختلفی وجود دارد، اگر وقتی که کاری را انجام میدادم از انجام آن راضی بودم، ادامه می دادم،ولی گاهی میدیدم کارم آن طوری که میخواهم، نتیجه نمیدهد و مسیرم را عوض میکردم. مواقعی که احساس میکردم نمیتوانم موفق واقع شوم، کار دیگری میکردم. عمر من سر کلاس درس، با ارکستر، در استودیو و حین آهنگسازی صرف شده است و هر بار راه جدیدی برای خود باز میکنم. این مدت که نبودم کتابهای متعددی نوشتم و همیشه خواستهام که افراد از اطلاعات و تجربیات من استفاده کنند. نیت من همیشه خیر بوده و میخواستم خیری به اهالی موسیقی برسانم.
در حال تکمیل...
نظرات