• شنبه / ۲۹ دی ۱۴۰۳ / ۰۰:۱۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403102920382
  • خبرنگار : 30190

از چهره خونین مهران مدیری تا حضور داعش در پایتخت!

مروری بر پُرسروصداترین تبلیغات فیلم و سریال‌ها + فیلم و عکس

مروری بر پُرسروصداترین تبلیغات فیلم و سریال‌ها + فیلم و عکس

ایده تبلیغاتی دلهره‌آور مجموعه «ازازیل» که در هفته‌های اخیر حواشی زیادی هم به دنبال داشت، اولین کارزار تبلیغاتی جنجالی سریال‌های ایرانی نبود. با این همه این قبیل تبلیغات همچنان در کشورمان تازگی دارد و در مواردی که بدون بهره‌گیری از نگاه‌های کارشناسی افراد متخصص و بی توجه به فرهنگ و باورهای مخاطب ایرانی ساخته شده، حتی اثر معکوس داشته است.

به گزارش ایسنا، اگرچه تبلیغات محصولات هنری در مدیوم‌های مختلف به خودی خود اتفاق مثبتی تلقی می‌شود و چه در بیلبوردهای شهری و چه در رسانه‌های اجتماعی، می‌تواند به گسترش فرهنگ استفاده از این آثار و در نهایت بهتر شدن احوال عموم مردم از مسیر توسعه امر هنری در جامعه بیانجامد، ولی در مواردی، نمایش عمومی برخی اقلام تبلیغاتی این دست محصولات، با حواشی مواجه شده و بدون در نظر گرفتن سلامت روان افراد، گاه حتی به ضد خود منجر شده است.

در حالی که تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و هنری، به طور معمول تلاش می‌کنند تا آثار تولیدی خود را با فرهنگ و خلقیات جامعه ایرانی هماهنگ نگه دارند، به نظر می‌رسد دقت نظر در این مورد برای طراحی فرآیند تبلیغات این محصولات نیز لازم است. از سوی دیگر، از آنجا که تبلیغات را هنر جلب توجه و ماندن در یاد مخاطب می‌دانند، ظرافت کار طراحان و مجریان کارزارهای تبلیغاتی، آن است که تعادلی میان جلب توجه و رعایت هنجارهای فرهنگی و اجتماعی ایجاد کنند.

در مورد اخیری که برای مجموعه نمایش خانگی «ازازیل» رخ داد، برخی کارشناسان معتقد بودند این تعادل رعایت نشده و به قیمت ایجاد ترس و دلهره در برخی مخاطبان، توجه آن‌ها به این اثر جلب شده است که البته با تذکر حسن فتحی، کارگردان شناخته شده این سریال هم مواجه شد.

در ادامه گزارش ایسنا به هفت مورد از تبلیغات حاشیه‌ساز فیلم‌ها و سریال‌ها در سال‌های اخیر اشاره شده است که در کنار نوع برخورد وزارت ارشاد با برخی از این تبلیغات و نگاه یک کارشناس آمده است.

سرقت خودروی بازیگر مشهور

ماجرای کارزار تبلیغاتی سریال «ازازیل» که بیش از دیگر موارد سال‌های اخیر دامنه یافت و توجه‌ها را به خود جلب کرد، با استفاده از صفحه شخصی بهرنگ علوی بازیگر این مجموعه انجام گرفت. او ابتدا با انتشار ویدیویی، مدعی سرقت از خودرو خود شد و تصاویری از یک عروسک زشت و کارتی حاوی یک آدرس را به اشتراک گذاشت که در خودروی او گذاشته شده. سپس فیلم حضورش در آدرس مورد نظر را منتشر کرد که با تعقیب و گریز در تاریکی و جیغ و فریاد همراه بود.

موج توجهات به این کارزار تبلیغاتی، زمانی مسیر متفاوتی یافت که تصویر غیررسمی پوستر مجموعه «ازازیل» با درج تصویر عروسک مورد نظر و نام بازیگران سریال از جمله بهرنگ علوی منتشر شد. از این زمان به بعد، واکنش‌ها دو رویکرد گرفت: انتقادهای فراوان بابت شیوه اجرای این کارزار تبلیغاتی و تحسین‌های اندک بابت موفقیت آن برای پلتفرم پخش‌کننده اثر.

سروصدای تبلیغات سریال «ازازیل»، واکنش حسن فتحی کارگردان سریال را هم برانگیخت و او مخالفت خود را با این شیوه تبلیغات اعلام کرد.

در این زمینه بخوانید:

نگاه کارشناسانه به تبلیغ حاشیه‌ساز سریال حسن فتحی

سقوط تبر «هفت»

زمستان سال گذشته و در نخستین روزهای انتشار سریالی به نام «هفت» در یکی از پلتفرم‌ها، ویدیویی دستکاری‌شده از بیلبورد این مجموعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این ویدیوی کوتاه، نماد این مجموعه که یک تبر بود و روی بیلبورد نقش بسته بود، ناگهان از جای خود کنده شده و نزدیک خودروهای عبوری آویزان می‌شد.

این ویدیو هم در شبکه‌های اجتماعی بسیار پربازدید شد اما با دقت در آن می‌شد فهمید بازتابی از یک رخداد واقعی نیست و با جلوه‌های ویژه به این شکل درآمده است.

زنان گروهک تروریستی در خیابان‌های تهران!

کارزار تبلیغاتی فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» هم از آن دسته اتفاقاتی بود که در رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی سروصدای زیادی به راه انداخت. آبان ۱۴۰۲ و حدود یک هفته بعد از آغاز اکران این فیلم، زنانی با لباس فرم یک گروهک تروریستی در یکی دو خیابان تهران حاضر شدند و تراکت‌هایی با شعار «این فیلم را نبینید» پخش کردند که در پشت آن، نام فیلم «سرهنگ ثریا» و عوامل آن نوشته شده بود.

این شیوه تبلیغ که البته به شکلی محدودتر در اکران افتتاحیه فیلم نیز انجام شد، حاشیه‌هایی ساخت و مخالفت‌هایی برانگیخت.

چاقوی خونین واقعیت مجازی

از آنجا که مجموعه نمایش خانگی «زخم کاری» به عنوان اثری جنایی و با نمایش چندین فقره قتل شناخته می‌شد، طراحان تبلیغات این سریال برای فصل دوم، علاوه بر بیلبوردهای معمول، از یک چاقوی غول‌پیکر و خونین استفاده کردند که به وسیله واقعیت مجازی، در حاشیه یکی از بزرگراه‌های تهران نصب شده بود.

اجرای این ایده تبلیغاتی برای «زخم کاری: بازگشت» به اندازه‌ای باورپذیر بود که سازندگان پس از چند روز توضیح دادند کل ماجرا کامپیوتری بوده و هیچ چاقوی نمادینی در حاشیه بزرگراه نصب نشده است!

مروری بر پُرسروصداترین تبلیغات فیلم و سریال‌های + فیلم و عکس

پاپاراتزی به دنبال سازندگان «نهنگ آبی»

اواخر دی و اوایل بهمن ۹۷ و در حالی که موعد پخش سریال نمایش خانگی «نهنگ آبی» نزدیک می‌شد، ناگهان تعدادی ویدیوی کوتاه از مراحل ضبط این سریال در اینترنت منتشر شد که تصویربرداری مخفیانه از ستاره‌های این اثر به نظر می‌رسید. فردی که خود را در عناوین ویدیوها «پاپاراتزی سینمای ایران» معرفی می‌کرد، این ویدیوها را منتشر می‌کرد. حتی فریدون جیرانی کارگردان سریال نیز در ویدیویی کوتاه، از مزاحمت این پاپاراتزی ناشناس برای عوامل سریالش گفت.

اگرچه دقت در این تصاویر، نشان می‌داد کل ماجرا یک ترفند تبلیغاتی از سوی سازندگان اثر است، اما از آنجا که اعتراض مردمی به وجود نیامد و کار بالا نگرفت، طراحان پروژه تبلیغات این اثر، درباره آن توضیحی ندادند و با انتشار سریال، ماجرا به فراموشی سپرده شد.

جنجال داعش در پردیس سینمایی پایتخت!

احتمالا یکی از پرسروصداترین کارزارهای تبلیغاتی فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، متعلق به فیلم «به وقت شام» است که در نیمه اردیبهشت ۹۷ و حدود دو ماه بعد از آغاز اکران این فیلم نوروزی، در یکی از پردیس‌های سینمایی پایتخت رخ داد. در آن رویداد، عده‌ای با لباس و گریم شبیه داعشی‌های فیلم، در این مجتمع تجاری و سینمای آن حضور یافتند و توجه بسیاری را به خود جلب کردند. وجود یک اسب سیاه زیر پای فرمانده داعشی و ورود آن به پردیس سینمایی هم به باورپذیری نمایش و البته ترسناک شدن آن برای برخی از حاضران کمک کرد.

در نهایت با وجودی که نام ابراهیم حاتمی‌کیا و سازمان هنری ـ رسانه‌ای اوج به عنوان سازندگان فیلم، حساسیت‌ها را بیشتر کرده و انتقادها را افزایش داد، اما چند روز بعد علی سرتیپی، مدیر پردیس سینمایی از موفقیت این شیوه تبلیغی و دو برابر شدن فروش این فیلم نسبت به زمان مشابه هفته گذشته گفت.

مروری بر پُرسروصداترین تبلیغات فیلم و سریال‌های + فیلم و عکس

خونی که از صورت مهران مدیری سرازیر شد

شهریور ماه سال گذشته در فضای مجازی ویدئویی از سطح شهر منتشرشد که بیلبورد تبلیغاتی سریال «پدر گواردیولا» با بازی مهران مدیری را در حالی نشان می‌داد که چهره این بازیگر به تدریج خون‌آلود و در ادامه شعار «خون به پا می‌شود ...» درج می‌شد.

اعلام زمان پخش هفتگی سریال «پدر گواردیولا» در قسمت پایینی این بیلبورد، این تعبیر را از سوی برخی رسانه‌ها به همراه داشته است که این بیلبورد قرار است هر پنجشنبه ساعت هشت صبح همزمان با پخش هر قسمت از سریال، خون‌آلود شود.

اما پیگیری‌ها از پلتفرم پخش‌کننده حکایت از جریانی دیگر داشت؛ اینکه اساسا چنین تصاویری به جلوه‌های ویژه نسبت داده شد. 

برخورد با تبلیغات خشن سریال‌ها

تبلیغات سریال‌های «پدر گواردیولا» و «زخم کاری» در زمان خود با پرسش جدی رسانه‌ها مواجه شد اینکه آیا چنین تبلیغاتی واقعا در سطح شهر وجود داشت؟

عباس محمدیان، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد وقت، در این زمینه توضیح داده بود: وجود تبلیغات خشن سریال‌ها مذکور در فضای محیطی صحت ندارد و ویدیوهای موجود در فضای مجازی ساختگی هستند و به‌وسیله نرم افزار هوش مصنوعی تهیه شده‌اند.

به گفته او تبلیغات مذکور تنها در صفحه اینستاگرام عوامل فیلم منتشر و پس از ابلاغ، از صفحه حذف شد.

تحلیل یک کارشناس

میثم میرزایی ـ طراح تبلیغات فیلم‌ها و سریال‌های نمایش خانگی و همچنین رییس انجمن تبلیغات سینما ـ‌ در گفت‌وگویی با ایسنا به ویژگی‌های چنین تبلیغاتی که در دنیا مرسوم است اشاره کرده و در توضیحاتی درباره طراحی کمپین‌های تبلیغاتی در ایران گفته است: طراحی کمپین‌های تبلیغاتی جهت ارائه محصولات فرهنگی و هنری در دنیا کاری مرسوم و قابل توجه است. کمپین‌هایی با هزینه‌های بالا جهت معرفی محصول و جذب تماشاگر که معمولا در زمان تولید طراحی می‌شود.

این طراح تبلیغاتی اضافه کرده است: در ایران هم کمپین‌هایی جهت جذب مخاطب طراحی شده که به غیر از چند مورد محدود، مابقی معمولا تجربه‌های ناموفقی بودند. توجه به فرهنگ و باورهای مخاطب و هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی جهت جذب مخاطب هدف و همچنین استفاده از جامعه‌شناسان، ‌روانشناسان و افراد متخصص در حوزه‌های جذب مخاطب باعث موفقیت کمپین‌ها در دنیاست که در ایران متاسفانه به این موارد توجهی نمی‌شود و برای همین هم نتیجه معکوس خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha