جشنواره فجر

  • جمعه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۳ / ۰۶:۱۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403112619157
  • خبرنگار : 71012

گزارش ایسنا از اجراهای موسیقی اقوام در شب سوم فجر

پرواز موسیقی بر فراز برج آزادی/اجرای تیتراژ سریال «پایتخت» در جشنواره فجر

پرواز موسیقی بر فراز برج آزادی/اجرای تیتراژ سریال «پایتخت» در جشنواره فجر

برج آزادی ـ سمبل پایتخت ـ این روزها در فضایی متفاوت از تهران و دغدغه‌هایش، نفس می‌کشد. از ساختمان سیمانی تنومند و سفیدش، هر شب نوایی از یک خطه ایران پهناور به گوش می‌رسد. هنرمندان با لباس‌های محلی رنگی و سازهای محلی در رفت و آمدند و برای پایتخت‌نشینان، «آن» یا لحظه‌ای ناب همراه با موسیقی را خلق می‌کنند که به دور از هیاهوی شهری و زندگی روزمره است.

در چهلمین جشنواره فجر، موسیقی اقوام را به برج آزادی برده‌اند. اجراها در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ روی صحنه می‌روند و هر سانس هم معمولا متشکل از دو گروه است.

بر اساس این گزارش ایسنا، در سومین روز از جشنواره، علاقمندان به موسیقی اجراهایی از شمال کشور را شاهد بودند که در دو شب گیلان (ناصر وحدتی) و تالشی (آرمین فریدی) ساعت ۱۸:۳۰ و شب گلستان (امین سعادتی و سیداحمد حسینی) ساعت ۲۱:۳۰ روی صحنه رفتند.

گروه «گیل و آمارد» به سرپرستی و خوانندگی ناصر وحدتی آغازگر اجراهای شب سوم در برج آزادی بود. «مقام رقص» یا «رقص مقام»، یکی از رقص‌های سنتی موسیقی گیلان است که به‌ویژه در عروسی‌ها و با ساز سرنا اجرا می‌شود. ناصر وحدتی در شب موسیقی گیلان به اجرای این مقام پرداخت. سرنا ساز با صدای پرطنین خود، ریتم‌های پرشور و هیجان‌انگیزی ایجاد کرد و حاضران را به وجد آورد.

وحدتی خود در این زمینه می‌گوید: نقش سرنا تنها به این محدود نمی‌شود. زمانی که شناسنامه‌ای نبوده تا عقد آدم‌ها در آن ثبت شود، سرنا از پیوند میان یک زن و مرد خبر می‌داده است. به عبارتی در آن روزگار که آدم‌ها شناسنامه یا به اصطلاح «سه‌جلد» نداشته‌اند از مطرب‌ها می‌خواسته‌اند تا به مجالس عروسی بروند و ساز (همان سرنا) بنوازند و با این نواختن، عقد زوج جوانی را اعلام کنند و به آن رسمیت ببخشند.

بیشتر بخوانید:

ناصر وحدتی «رقصِ مقام» را به جشنواره موسیقی فجر می‌آورد

شب گیلان در سومین روز از جشنواره موسیقی فجر در حالی که سالنی پر از تماشاگر را در برج آزادی تجربه می‌کرد، همچنین میزبان گروه «کادوس تالش» بود. این گروه به سرپرستی آرمین فریدی، علاوه بر اجرای برنامه، تلاش کرد دستاوردهای این موسیقی ـ از جمله نی تالشی که امسال ثبت ملی شد ـ را به تماشاگران معرفی کرده و بر فعالیت نسل‌های مختلف تاکید داشته باشد. اعضای این گروه هم از نسل‌های مختلف انتخاب شده بودند و در میان آنها نوادگانی از هنرمندان مطرح موسیقی گیلان هم حضور داشتند که صدا و نواختنشان در جوانی برای لحظاتی تماشاگران را به وجد آورد.

پرواز موسیقی بر فراز برج آزادی/اجرای تیتراژ سریال «پایتخت» در جشنواره فجر

فریدی همچنین با نام بردن از شایان عابدی‌پور که در ثبت ملی نی تالشی نقش داشته است، یادآور شد که او روی سبک هدایت پورجوادی کار کرده است تا دستاوردهای استادان بزرگ موسیقی این منطقه به نسل‌های بعدی منتقل شود و از بین نرود.

در ادامه شایان عابدی‌پور به اجرای نی تالشی به سبک هدایت پورجوادی پرداخت. اعضای گروه سپس به احترام بزرگان موسیقی تالش ـ پورجوادی و عصمت خانی ـ کلاه از سر برداشتند.

پرواز موسیقی بر فراز برج آزادی/اجرای تیتراژ سریال «پایتخت» در جشنواره فجر

اما در سانس دوم از اجراهای موسیقی اقوام در جریان سومین شب از جشنواره موسیقی فجر، باز هم دو گروه تحت عنوان «شب گلستان» به اجرای برنامه پرداختند و صحنه سالن همایش‌های برج آزادی، حضور امین سعادتی (ترکمن) و سیداحمد حسینی (کتول) را تجربه کرد.

این دو اجرا با استقبال کمتری به لحاظ تعداد تماشاگر مواجه شد اما سعادتی و گروهش توانستند با اجرای متفاوت خود، اندک تماشاگر حاضر در سالن را به وجد بیاورند. 

پرواز موسیقی بر فراز برج آزادی/اجرای تیتراژ سریال «پایتخت» در جشنواره فجر

گروه ترکمن در ابتدای هر اجرا، برای لحظاتی به توضیح درباره شعرِ قطعه و فلسفه آن می‌پرداختند و متن شعر را به زبان فارسی روایت می‌کردند که به همراهی بیشتر تماشاگران با هر قطعه می‌انجامید. این اجرای نیم ساعته با قطعه‌ای بی‌کلام آغاز شد و با اجرای متفاوت زنبورک‌نوازی (قاوز) از سوی یکی از اعضای گروه ادامه پیدا کرد.

اجرای قطعاتی در ارتباط با عشق به ایران به صورت گروه‌نوازی و همچنین قطعه‌ای در توصیف ارادت به امام حسین (ع) بخش‌های دیگر اجرای گروه ترکمن را شامل می‌شد.

پرواز موسیقی بر فراز برج آزادی/اجرای تیتراژ سریال «پایتخت» در جشنواره فجر
سومین روز از جشنواره موسیقی فجر به حسین علیزاده تقدیم شد

بخش انتهایی اجرای موسیقی اقوام در برج آزادی، پنجشنبه ـ ۲۵ بهمن ماه ـ به گروهی از کتول و نواختن موسیقی کتولی اختصاص داشت.

سیداحمد حسینی، سرپرست گروه در این اجرا با یادآوری اینکه تیتراژ سریال «پایتخت» را با همراهی گروهی از هنرمندان این منطقه اجرا کرده است، نام این قطعه را «یار نارنجی» عنوان کرد.

او سپس با درخواستی برای اجرای «پایتخت» از سوی تماشاگران مواجه شد که به طنز گفت، پایتخت که فعلا دست شماست و البته در ادامه به اجرای این قطعه پرداخت.

حسینی و گروهش در این اجرا که پایان بخش شب گیلان و گلستان بود، تلاش کردند، از طریق اجرای موسیقی، بخشی از آداب و رسوم و سنت‌های منطقه خود را برای تماشاگران و ساکنان پایتخت یادآور شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دیروز ۱۵:۰۱

برج آزادی، سنبل آزادی