علیرضا نوریزاده در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به ادوار برگزاری جشنواره فیروزه که از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است، گفت: این جشنواره با هدف گسترش و ترویج مصرف کالاهای فرهنگی شکل گرفت. در واقع مقرر شد تا معاوت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر کار بر کتاب، بر کالاهای هویتساز دیگر نیز تمرکز کند. بر همین اساس جایزه حمایت از کالاها و محصولات فرهنگی با الگوی ایرانی - اسلامی راهاندازی شد.
به گفته وی توجه به کالاهایی مانند عروسک، اسباببازی، نوشتافزار و هدیههای فرهنگی (دستسازههایی با کاربرد فرهنگی که به اقتصاد فرهنگ کمک میکند) که مابهازای بیرونی نداشتند و یا جشنواره و نمایشگاه مجزایی برای آنها برگزار نمیشد در جشنواره فیروزه در اولویت قرار گرفت.
دبیر نهمین جشنواره فیروزه با بیان اینکه هدیههای فرهنگی که به نوعی دستسازههایی با کاربرد فرهنگی هستند ارتباطی با صنایع دستی ندارند، توضیح داد: به عنوان مثال هدیه فرهنگی «بستهبندی نماز» متشکل از اقلام مختلفی است که تسبیحِ آن از پوست بادام کوهی تهیه میشود و این نوعی هدیه فرهنگی است یا ترمه یزد صنایع دستی محسوب میشود، اما استفاده از نقش و نگار ترمه بر نوشتافزار یا سایر کالاها به آنها ارزش افزوده میدهد و با ورود به بسترهای مردمی میتوان آن را کالای فرهنگی در نظر گرفت که مدنظر جایزه فیروزه است.
به گفته وی صنایع دستی به واسطه هنری که در آن به کار رفته مهم خوانده میشود ولی کالای فرهنگی مدنظر جایزه فیروزه آن چیزی است که برای مصرف مردم درنظر گرفته میشود و هویتساز است.
سرپرست مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت توجه به عروسک اقوام ذیل جایزه فیروزه، گفت: بر همین اساس امسال کارگاهها آموزش ساخت عروسکهای سنتی «دوتوک» را با هدف زنده نگه داشتن یاد این عروسک با حضور مربیانی از منطقه خراسان جنوبی، برگزار خواهیم کرد. این کارگاه با ظرفیت ۱۵ نفر برگزار میشود و در صورت افزایش استقبال امکان افزایش ظرفیت تا ۳۰ نفر نیز وجود دارد. این کارگاه که اطلاعرسانی درباره آن در اخبار و فضای اینستاگرام انجام شده است به صورت رایگان روز دوشنبه ۲۹ بهمنماه برگزار میشود.
وی افزود: کارگاهی با موضوع هوش مصنوعی نیز قرار است ذیل برگزاری جشنواره فیروزه برگزار شود. این کارگاه به این موضوع میپردازد که هوش مصنوعی چگونه میتواند به طراحان و تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی کمک کند.
نوریزاده درباره هدف برگزاری جشنواره فیروزه، توضیح داد: هدفمان اهدای جایزه و تندیس به افراد نیست بلکه هدف استمرار این گفتمان پیرامون کالاهای فرهنگی است و اینکه نشان دهیم میتوان در اقتصاد فرهنگ از کالاهای فرهنگی هم ارزشافزودهای به وجود آورد. جشنواره فیروزه به شکل نمایشگاه برگزار نمیشود. زمانی که صحبت از نمایشگاه میشود همه به فروش فکر میکنند درحالی که در توان وزارت فرهنگ و ارشاد نیست که شرایط فروش را برای تولیدکنندگان فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه در این دوره، جوایز به صورت استانی تقسیمبندی شدند، اظهار کرد: پس از داوریهای منطقهای، آثار منتخب به مرحله کشوری راه یافتند. داوری نهایی نیز در بازه زمانی بیست و هفتم تا سیام بهمنماه برنامهریزی انجام میشود.
سرپرست مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقبال خوب استانها از جشنواره فیروزه، گفت: ۲۰ درصد از آثاری که بالاترین امتیاز را کسب کردهاند داوری میشوند.
وی در پایان درباره جوایزی که برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است، توضیح داد: سال گذشته برای نفر اول ۳۰ میلیون تومان، نفر دوم ۲۰ میلیون تومان، نفر سوم ۱۰ میلیون تومان و افراد شایسته تقدیر نیز ۷ میلیون تومان درنظر گرفته شده بود. برای سال جاری مبلغ جوایز افزایش یافته است، اما جزئیات آن بعدا اعلام میشود. از طرفی به تولیدکنندگان برگزیده وامهایی با سود ۴ درصد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان اعطا میشود.
انتهای پیام
نظرات