• دوشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1403112921339
  • خبرنگار : 71451

سردار کارگر: دستگاه‌های دولتی و غیردولتی باید برای دفاع مقدس و مقاومت سرمایه‌گذاری کنند

سردار کارگر: دستگاه‌های دولتی و غیردولتی باید برای دفاع مقدس و مقاومت سرمایه‌گذاری کنند

سردار «مهدی امیریان» دانش‌آموخته دکتری رشته مطالعات راهبردی دفاع مقدس مدیر عامل جدید موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شد.

به گزارش ایسنا، مراسم معارفه مدیرعامل جدید موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، امروز (دوشنبه) با حضور سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در این موزه برگزار شد.

با تصویب هیئت امنا، ضمن تقدیر از خدمات و زحمات سردار سرتیپ دوم پاسدار «نادر ادیبی» مدیر عامل پیشین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار سرتیپ دوم بسیجی «مهدی امیریان» به‌عنوان مدیر عامل این موزه انتخاب شد.

سردار «مهدی امیریان» دانش‌آموخته دکتری رشته مطالعات راهبردی دفاع مقدس از دانشگاه دفاع ملی است که پیش از این مسئولیت‌هایی چون مدیرعامل موسسه شهید باقری، رئیس سازمان تحقیقات و آموزش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور و رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را عهده‌دار بوده است.

در این مراسم، از خدمات سردار نادر ادیبی قدردانی و حکم صادره از سوی سرلشکر محمدباقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، به سردار مهدی امیریان به‌عنوان مدیرعامل جدید موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اعطاء شد.

سردار  «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این مراسم طی سخنانی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «دفاع مقدس حق حیات بر گردن کشور دارد»، اظهار کرد: چه آنهایی که در دفاع مقدس بودند و چه آنهایی که دفاع مقدس را دنبال می‌کنند، واقعاً به عظمت این حماسه بزرگ پی برده‌اند؛ لذا جا دارد که مجموعه کشور و دستگاه‌ها، اعم از سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت سرمایه‌گذاری کنند.

سردار کارگر به فراز دیگری از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه؛ تا ۲۰۰ سال آینده می توانیم از دستاوردهای معنوی دفاع مقدس بهره برداری کنیم، اشاره کرد و افزود: این مسئله بسیار مهم است و نیاز به تحلیل دارد که در دفاع مقدس چه اتفاقی افتاد که اینطور ارزش پیدا کرد؟

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در شروع جنگ تحمیلی عده‌ای از آن به‌عنوان جنگ ایران و عراق یاد می‌کردند، اما اولین کسی که واژه «دفاع مقدس» را به‌کار برد، حضرت امام خمینی (ره) بود.در آن برهه که تازه انقلاب شده بود، در نهایت ضعف، خصوصا در حوزه فناوری بودیم. در آن مقطع ما حتی سیم‌خاردار را هم وارد می‌کردیم؛ ارتش قبل از پیروزی انقلاب هم فقط به پشتوانه ابرقدرت‌ها در منطقه ژاندارمی می‌کرد، وگرنه خودش توان لازم را نداشت. طبق روایات مختلف، بین۴۰ تا ۶۰ هزار مستشار نظامی آمریکایی در ارتش پهلوی بودند؛ یعنی در واقع آنها بودند که ارتش را هدایت و مدیریت می‌کردند و وقتی هم که رفتند، به‌یک‌باره ارتش دچار مشکلات فراوان شد، اما نیروهای انقلابی در ارتش ماندند و عده‌ای هم آمدند و ارتش را تا حدودی توانستند، سرپا نگه دارند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه امام راحل حلقه وصلی بین اقشار مختلف مردم برای حمایت از جبهه‌ها و اتحاد در برابر دشمن شدند، گفت: بعد از حمله رژیم بعث عراق به کشورمان، هنر حضرت امام به‌عنوان رهبر جمهوری اسلامی جلوه کرد و با قدرت رهبری الهی ایشان، مردم هم به تبعیت از وی وارد میدان شدند.

وی خاطرنشان کرد: در ۲۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بود که ایران درگیر جنگی شود و خاک از دست ندهد، اما در دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک کشور در دست دشمن نماند.

سردار کارگر افزود: اگر معاهده‌هایی مثل ترکمنچای، گلستان و آخال را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که چه بر سر این کشور آمده است. در این معاهده‌ها بیش از وسعتی که ایران امروز دارد، زمین از این کشور جدا شد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه؛ «انقلاب ما در دفاع مقدس تثبیت شد»، گفت: دفاع مقدس متعلق به همه مردم است و جناحی نیست و گروهی بر گروه دیگر برتری ندارد، همه مردم ایران در دفاع مقدس آمدند و بر همین اساس، توانستیم موفق شویم.

سردار کارگر در ادامه پیرامون اهمیت جایگاه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در وضعیت مناسبی از لحاظ تجهیزات و ساختمان قرار دارد و از موزه‌های نمونه کشور و منطقه است، لذا باید حضور و خدمت در این موزه را قدر دانست و از آنجایی که موزه‌ها با مخاطبین و بازدیدکنندگان‌شان تعریف می‌شوند، باید پایش شود که مخاطبان این موزه چه کسانی هستند و چقدر بازدید از این موزه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: موزه‌های دفاع مقدس و مقاومت در سراسر کشور دو هویت دارند؛ یکی نگهداری تجهیزات، اسناد و مدارک و نمایش آن برای مخاطبین است، و دیگری، مرکزی فرهنگی در خدمت مردم و علاقمندان است که این مسئله بسیار حائز اهمیت است و موزه‌های دفاع مقدس باید به‌عنوان یک پاتوق فرهنگی تعریف شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: موزه‌های دفاع مقدس و مقاومت باید به‌گونه‌ای فعال باشند که هر کسی در حوزه دفاع مقدس خواست کاری انجام دهد، یا سراغ سندی درباره دفاع مقدس برود، یا بخواهد فیلمی در این حوزه بسازد، یا حتی اگر بخواهد مراسم باشکوهی برگزار کند، این مراکز را انتخاب کند.

سردار کارگر نوجوانان و جوانان را مخاطبین اصلی موزه‌های دفاع مقدس و مقاومت در سراسر کشور دانست و با بیان اینکه، پیشکسوتان جهاد و مقاومت اشاعه دهندۀ فرهنگ مقاومت در این مراکز هستند، تصریح کرد: پیوستگی موزه‌های دفاع مقدس با راهیان نور هم باید مدنظر باشد؛ یعنی محتوایی که در این موزه‌ها در معرض دید عموم قرار می‌گیرد، مخاطب باید آنها را به‌طور طبیعی در سرزمین‌های راهیان نور نیز مشاهده کند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه با اشاره به طرح «شمیم» که در آموزش و پرورش برگزار می‌شود، گفت: طی این طرح مقرر شده کسانی که دوره شمیم را می‌گذرانند، اول وارد موزه‌های دفاع مقدس و مقاومت شده و بعد از موزه‌ها، در راهیان نور حضور یابند، لذا با مدارس باید ارتباط فعال برقرار شود و صرفا به دعوت از مدیران و معلمان مدارس اکتفا نشود؛ ارتباط با ائمه جماعات در مساجد، سازمان‌های مردم‌نهاد، ورزشکاران، زنان و دیگر اقشار از دیگر کارهایی است که باید به جدیت دنبال شود.

سردار کارگر در بخش پایانی سخنان خود، ضمن قدردانی از خدمات «سردار ادیبی» مدیرعامل پیشین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برای «سردار امیریان» مدیر عامل جدید این موزه آرزوی توفیق کرد و در خصوص چشم‌انداز راهبردی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: مخاطب‌محور بودن موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به‌ویژه برای جوانان و نوجوانان باید دنبال شود، همچنین راه‌اندازی موزه زنان و موزه تهران نیز پیگیری شود و به سرانجام برسد.

وی، ایجاد بستر مناسب برای انجام مطالعات در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مهیا کردن شرایط مناسب برای حضور پیشکسوتان و برگزاری برنامه‌هایی مثل شب خاطره، تلاش برای جذب و  حضور نوجوانان و جوانان و را از دیگر وظایف مهم مدیریت جدید این مجموعه برشمرد و گفت: موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در واقع برای سایر موزه‌های دفاع مقدس و مقاومت در سراسر کشور الگو و موزه مادر است؛ از این‌رو موزه‌هایی که در مراکز استان‌ها دایر شده باید بتوانند از محتواهایی که در این موزه تهیه می‌شود، الگوبرداری و تغذیه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha