به گزارش ایسنا، سمیه سادات ابراهیمی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی با حضور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اجرای نماد در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس و در بین دانش آموزان گفت: نماد نظام مراقبت از دانش آموزان است که در آذرماه سال ۹۴ کار فراقوهای در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی انجام شد و آن شکل گیری برنامه نماد بود.
وی با بیان اینکه در این برنامه که یک برنامه ملی است ۱۴ نهاد جزو این ائتلاف هستند و آموزش و پرورش یکی از اعضای این ائتلاف است افزود: در آن زمان احساس شد حوزه پیشگیری از آسیبها تنها کار آموزش و پرورش نیست و کار فراقوهای است؛ نماد دارای ۵ برنامه است بخش اول نماد به عنوان یک برنامه ملی، موضوع آموزش مهارتهای ارتقایی است.
ابراهیمی همچنین با اشاره به اینکه این آموزشها به دانش آموزان، والدین و همکاران ارائه می شود اظهار کرد: در مرحله بعد که پایش است وضعیت سلامت روان دانش آموزان پایش می شود دانش آموزانی در این مرحله نیازمند ارتقاء در برخی از مهارتها میشوند که خدمات ویژه روانشناختی به آنان ارائه خواهد شد.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اضافه کرد: در مرحله بعد مشکلات دانش آموزان در مراکز مشاوره و روانشناختی مشاوره حل میشود و در مرحله بعد دانش آموزانی که نیازمند خدمات بیشتر هستند، به یکی از نهادهای عضو ائتلاف ارجاع داده می شوند.
وی همچنین اظهار کرد: حوزه آسیب ها یک موضوع چند مولفه ای است که آموزش و پرورش محل بروز این آسیب هاست موارد مختلفی باعث روند افزاینده این آسیب ها می شود برنامه نماد نیز اکنون احیا شده و با تاکید وزیر آموزش و پرورش با شدت بیشتری در حال اجراست.
وی در ادامه درباره بیشترین آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان، تصریح کرد: تعارضات خانوادگی از جمله مهم ترین موارد و آسیبها در بین دانش آموزان است.
ابراهیمی بیان کرد: از طریق مجریان نماد که در میدان، برنامه نماد را اجرا می کنند چالش های این برنامه را احصا کرده ایم؛ اولین چالش نیروی انسانی است لذا در این راستا جمعی از مدرسین را به عنوان سفیر نماد آموزش دادیم. اکنون ۳۰۰ سفیر نماد داریم که آموزش دیده اند.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اشاره کرد: بحث دیگر گفتمان سازی نماد است باید در این برنامه به یک فهم مشترک برسیم یکی از کارکردهای صدا و سیما می تواند کمک به گفتمان سازی برنامه نماد باشد تا بدانیم این برنامه یک برنامه ملی است و میتواند کمک کننده باشد.
وی چالش دیگر را در حوزه نماد، بیان و اظهار کرد: نماد یک کار بین سازمانی است که باید نهادهای مختلف در اجرای این برنامه به آموزش و پرورش کمک کنند. امسال ردیف مستقلی برای نماد از سوی سازمان برنامه و بودجه درنظر گرفته شد که جای تشکر دارد.
ابراهیمی اضافه کرد: ما همچنین وضعیت سلامت روان و سلامت اجتماعی دانش آموزان را پایش می کنیم ۹۹.۸ درصد مدارس جز این پایش هستند و ۵۰ درصد دانش آموزان نیز پایش سلامت روان شدهاند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابطعمومی وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی با اعلام اینکه اطلس آسیبهای روانی اجتماعی هر منطقهای مشخص است که براساس آن برنامه ریزی انجام میشود گفت: درصدی از دانش آموزان که نیازمند خدمات ارتقایی هستند در این اطلس مشخص است که خدمات روانشناختی ویژهای را دریافت میکنند.
انتهای پیام
نظرات