به گزارش ایسنا بنابر اعلام روابط عمومی گروه موزههای دفینه، در آیین گشایش کالج بینالمللی آموزش بازسازی و مرمت خودروهای کلاسیک که در موزه خودروهای تاریخی ایران با حضور حمیدرضا سلیمانی، مدیرعامل گروه موزههای دفینه (زیرمجموعه بنیاد مستضعفان) برگزار شد، احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران با تأکید بر نقش کودکان و نوجوانان در آینده موزهها گفت: کودکان وارثان اصلی موزهها هستند و حتی تخصصیترین موزهها نیز باید توانایی ارتباطگیری با مخاطبان کودک و نوجوان را داشته باشند.
او افزود: موزه فضایی برای نسل آینده است و باید با ایجاد فضایی فراگیر، پذیرای همه اقشار جامعه باشد. هر موزهای هر چه مخاطب بیشتری جذب کند، موفقتر عمل کرده است.
محیط طباطبایی با اشاره به محدودیتهایی که در بناهای تاریخی برای ایجاد تغییر وجود دارد، تأکید کرد: فناوریهای نوین این امکان را فراهم کردهاند که افراد بیشتری بتوانند از فضاهای موزهای بهرهمند شوند. این فناوریها کار ما را بسیار آسانتر کردهاند.
او موزه خودرو را نیز صرفاً محلی برای نگهداری اشیاء قدیمی ندانست و افزود: بسیاری از چالشهای امروز ما از جمله گرمشدن زمین، نتیجه فراموشی سنتهای مدیریتی از جمله مدیریت آب است. این یادآوریها بخشی از مسئولیت موزهها در جامعه امروز است.
با افتتاح این کالج بینالمللی، موزه خودروهای تاریخی ایران علاوهبر نمایش خودروهای ارزشمند، به مرکز تخصصی آموزش و مرمت خودروهای کلاسیک نیز تبدیل شد.
جزئیاتی ازکالسکه ناصری
در ادامه این برنامه نشستی با عنوان «کالسکه ناصری؛ از دربار قاجار تا موزه خودرو» نیز برگزار شد و میترا اعتضادی، کارشناس حوزه مرمت میراث فرهنگی به ارائه اطلاعاتی درباره برنامههای درمانی و شیوههای مرمت کالسکه ناصری به عنوان از یکی از «ابراشیای» موزهای ایران پرداخت و گفت: از جمله آثار برجسته موزهها میتوان به تخت طاووس، تخت نادر، کره جواهرات و کالسکه نفیس ناصری اشاره کرد که در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۲۵۸ توسط دربار خریداری شده تا پیشینهای از تشریفات دو سلسله در خود جای دهد.
او با اشاره به سندی درباره این کالسکه، اظهار کرد: در این سند، ناصرالدینشاه شخصاً جزئیاتی از این درشکه را شرح داده است. کالسکهای که زمانی همراه او بوده و از نوع گهوارهای چهار نفره محسوب میشود که توسط ۶ اسب و سوارکار هدایت میشده است.
بر پایه توضیحات اعتضادی، نشان کارخانه «کارل ماریوس» روی یاتاقان چرخها و نشانی از کارخانهای دیگر بر روی فانوسهای کالسکه مشاهده شده است. این کالسکه در ابعاد ۴.۷ متر در ۱.۹۵ متر با ارتفاع حدودی ۲.۳۰ متر ساخته شده و قابلیت تنظیم ارتفاع داشته است. رنگ اولیه آن زرشکی درباری بوده که بعدها به مشکی تغییر یافته و با نشانهای سلطنتی تزیین شده است.
این کارشناس همچنین به ابعاد آسیبدیدگی این کالسکه پرداخت و گفت: با توجه به کاربرد سنگین آن، که گفته میشود ۱۴ شاه از آن استفاده کردهاند، فشار زیادی بر این وسیله وارد شده است.
انتهای پیام
نظرات