به گزارش ایسنا، امروز در آخرین روز اردیبهشتماه قرار است سه گانهای از کوچ بختیاری در موزه سینما به نمایش درآید که چهرههایی سرشناس از جمله محمد تهامینژاد، احمد ضابطیجهرمی، فرهاد ورهرام و اُرد عطارپور به تحلیل و گفتگو درباره این فیلمها میپردازند.
این فیلمها شامل مستند «علف»، «تاراز» و «بازگشت دوباره» میشوند که عطارپور درباره آنها میگوید: «سهگانه کوچ، سفری صد ساله به اعماق تاریخ است. حماسه بختیاریها با «علف» شروع میشود با «تا راز» ادامه میابد و با «بازگشت دوباره» پایان میپذیرد. مردمان بختیاری با طبیعت مبارزه میکنند، با زندگی سر میکنند و تسلیم تقدیر میشوند.»
مستند «علف» که صد سال از تولید آن میگذرد، یکی از نخستین مستندها در موضوع قومگرایی شناخته میشود که توسط سه فیلمساز امریکایی در ایران ساخته شده است. در این مستند تصاویر نادری از زندگی ایلیاتی در ایران قدیم نشان داده میشود.
فاصله ساخت «علف» در سال ۱۳۰۴ تا تولید فیلم «تا راز» ۶۳ سال است و فیلم «بازگشت دوباره» محصول سال ۱۳۹۸ است.
فیلم مستند «تاراز» هم که به کارگردانی فرهاد ورهرام ساخته شده، درباره گروهی از عشایر کوچرو بختیاری است که به تناسب فصول گرم و سرد، هر سال در دو استان خوزستان (منطقه گرمسیر) و چهار محال و بختیاری (منطقه سردسیر) زندگی میکنند. اولین نمایش فیلم «تاراز» سال ۱۳۶۷ در موزه مردم شناسی پاریس با حمایت «ژان روش» برگزار شد.
در انجام پژوهشهای میدانی مستند «تاراز»، فرهاد ورهرام در سال ۱۳۶۵ به مدت حدود یکماه با چند خانوار عشایری از خوزستان تا دامنه جنوبی زردکوه در مسیر ییلاق همراه بود. سال ۱۳۶۶ ورهرام در همان مسیری که کوپر، همراه طایفه بامَدی از عشایر بختیاری کوچ کرده بود، با نوادگان همان خانوارها، مسیر سال گذشته را طی کرد که حاصل آن، مستندی شد بهنام «تاراز».
ورهرام در دهه ۹۰ فیلم دیگری با این موضوع با نام «بازگشت دوباره» ساخت که درباره آن گفته است:«این مستند حاصل سفرهایی است که از سال ۱۳۶۵ در فصول مختلف به منطقه بختیاری داشتم.از طریق شاهرضا حاتمی با پسر حیدرخان- بزرگِ ایل در زمان فیلمبرداری مستند «علف» کوپر- آشنا شدم. چندین سفر به مناطق مختلف رفتم و تصویرهای بسیاری گرفتم تا اینکه «مرکز چهارمحال و بختیاری» پیشنهاد کرد این مستند را به سرانجام برسانیم. در آن روزها، و حتی اکنون هم، فیلم و مستندهایی که درباره عشایر ساخته میشود، معمولا نگاه توریستی دارند و به عمق موضوع نمیپردازند. حتی در مواردی لباس محلی تن کارمند فلان اداره ارشاد یا میراث میکنند و میآورند جلو دوربین. هنوز کار جدی روی ایلات، عشایر و کوچ نشده است و جا دارد مستند و آثار زیاد دیگری دراینخصوص ساخته شود.»
ایسنا به بهانه نمایش این سه مستند در موزه سینما که ساعت ۱۵ امروز چهارشنبه انجام میشود، بخشهای از این فیلمها را با همراهی فیلمخانه ملی ایران منتشر میکند.
انتهای پیام
نظرات