به گزارش ایسنا، مهدی مسکنی در نشست هم اندیشی فعالان و جهادگران عرصه آموزش در مناطق محروم با اشاره به تجربیات شخصی و مشاهدههای میدانی خود در مناطق محروم گفت: اولین باری که موضوع مدرسه برای من به شکل جدی باز شد، با معلمی آشنا شدم که نهتنها آموزش میداد بلکه اخلاق و تشکر را هم یاد میداد. این تجربه برایم الهامبخش شد تا درک کنم مدرسه چقدر میتواند نقش کلیدی در ساخت آینده کشور داشته باشد.
وی با بیان اینکه مدرسه فقط یک فضای فیزیکی نیست افزود: معلم، هویتبخش است، شخصیتساز است. مدیر مدرسه اگر دغدغهمند باشد، یک شهر را میتواند تغییر دهد. باید به مدرسه نه صرفاً به عنوان آموزش، بلکه به عنوان کانون تحول اجتماعی نگاه کنیم.
مسکنی به تجربیات موفق جهادی اشاره کرد و گفت: در دوره کرونا با یک مدل ساده مشارکت مردمی، توانستیم تولید ماسک را به یک حماسه ملی تبدیل کنیم. این نشان میدهد که مدل خیلی مهم است. اگر بتوانیم همین مدل را در مدرسهسازی و آموزش پیاده کنیم، میتوانیم آینده کشور را بسازیم.
وی با اشاره به مدرسهای در سراوان استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: فقط یک مدرسه در سراوان توانسته تاکنون ۱۸۰ پزشک تربیت کند، همین امسال ۲۷ دانشآموز آن وارد رشته پزشکی شدهاند. این آمار نشان میدهد که آموزش درست، با مدل درست، در هر نقطهای از کشور میتواند معجزه کند.
وی با گرامیداشت چهرههای مؤثر در حوزه فعالیتهای عامالمنفعه و جهادی گفت: امروز به شدت نیازمند این هستیم که شور جوانی را به یک مدل عملی و قابل اجرا گره بزنیم. بچههای دهه ۸۰ و ۹۰ نیاز دارند دیده شوند، انگیزه بگیرند، مسئولیت پیدا کنند. با واگذاری واقعی کار و میدان دادن، این نسل میتواند شگفتی بیافریند.
مسکنی با بیان اینکه باید مدرسه را جدی بگیریم اظهار کرد: باید آموزش و پرورش را از حالت منفعل خارج کنیم. معلم نباید نگران معیشت باشد، بلکه باید با تمام توان در میدان تربیت حضور داشته باشد. این، رسالت ماست. اگر به توسعه کشور فکر میکنیم، باید از مدرسه شروع کنیم.
انتهای پیام
نظرات